8.953 lest ·
17 svar
9k lest
17 svar
Trykkimpregnert virke i rupanelet?
Side 1 av 2
På jakt etter "ubehagelig lukt" i 70-talls villa. Ved kjøp ble det gjort overtakelsesbefaring og befaringseksperten påpekte mikrobiell påvekst på undertaket. Nå har vi flyttet inn i huset og hatt en ekspert fra Ocab som mistenkte at undertaket er trykkimpregnert (fordi han mente det hadde et grønnaktig skjær når han lyste på det med lommelykt). Jeg synes det høres rart ut at den ene eksperten mistenker mugg og en annen trykt virke på samme sted.
Hvor vanlig eller uvanlig forekommende er dette?
Huset bygget -73. Naboene i området med erfaring fra denne hustypen sier at det ikke er trykt virke annet enn i bunnsvillene. Jeg er forvirret.
Hvor vanlig eller uvanlig forekommende er dette?
Huset bygget -73. Naboene i området med erfaring fra denne hustypen sier at det ikke er trykt virke annet enn i bunnsvillene. Jeg er forvirret.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 384 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.384 innlegg
Har aldri sett trykket rupanel, men jeg har et par ganger sett gjenbrukt virke f.eks. granplankegulv og grov veggpanel, så jeg antar at det ikke er helt umulig at noen har brukt en gammel terrasse, men det er høyst usannsynlig.
Gjenbrukt virke er dessuten veldig uvanlig på moderne hus som ditt uansett regnes til.
Og jeg har vanskelig for å tro at muggvekst eller impregnert virke skulle forårsake vond lukt innendørs.
Gjenbrukt virke er dessuten veldig uvanlig på moderne hus som ditt uansett regnes til.
Og jeg har vanskelig for å tro at muggvekst eller impregnert virke skulle forårsake vond lukt innendørs.
Sist redigert:
Bor selv i et hus med trykkimpregnert som lukter virkelig ille. Det er ikke uvanlig i det hele tatt da man bygde på den måten rundt 70-tallet.O Okänd skrev:
I skrivende stund holder jeg på å bytte ut alt som er trykkimpregnert og folk påpeker allerede at lukten har avtatt kraftig.
Ta med deg litt klær hjem til noen dere kjenner og be dem lukte på dem. Lukter det typisk kjellerlukt så er det sannsynligvis trykkimpregnert i stokkene.
Har levd med dette i snart 10 år og nå når vi river ut alt som er impregnert så begynner folk å påpeke at de alltid har kjent en lukt. Litt trist at ingen har sagt noe tidligere da man venner seg til den kjemiske lukten som er typisk 70-tall på cirka 3 sekunder.
Om dere er usikre så gjør en sjekk.
Nå har jo ingen påstått at det ikke finnes trykt trelast andre steder. Men nå var det jo rupanelet som Ocab sier var av trykt trelast. Kan ikke engang huske at jeg har sett noen type panelet trelast som trykt, men det kan jo for den sakens skyld finnes/har funnet.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 384 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.384 innlegg
Tror ikke at en råspont under et tak er fuktig spesielt mange dager per år for det men jeg er absolutt ingen ekspert på det så jeg gjetter bare. Men selv om det lukter vondt så tror jeg ikke på at det skal finne veien innendørs i noen større utstrekning.M MagHam skrev:
Sist redigert:
Det interessante er i første omgang ikke om det er impregnert, men i så fall med hva.
Dagens kopperforbindelser anses å være harmløse, men pentaklorfenol som ble brukt fram til 70-tallet kan omdannes til vondtluktende pentakloranisol.
Dagens kopperforbindelser anses å være harmløse, men pentaklorfenol som ble brukt fram til 70-tallet kan omdannes til vondtluktende pentakloranisol.
TS @Okänd er det samme objekt som i denne tråden?
https://www.byggahus.se/forum/threads/dalig-lukt-i-och-utanfoer-70-tals-villa.337479/
Inprenerad Tretex som man brukte på 70-tallet som vindskive har en stikkende hodepine-fremkallende lukt som mange reagerer på. Når denne ble montert var det ingen problemer da man brukte en stående låsepanel utenfor! Denne var malt med en maling bestående av pigment, linolje, whitesprit! Denne malingen var helt åpen og med råskårne panelbord var det godt om gliper til å slippe ut lukten fra impregneringen.
Etter 30-40 år var det på tide å male og renovere, noen byttet panelet og i dag er det tørr og høvlet panel på en side, så veggen blir tett, for tett. Samtidig maler man med en helt tett maling, så nå kan ikke lukten komme ut uten å konsentreres innenfor panelet, som selvfølgelig ikke har noen ventiler oppe.
Samtidig kom det et nytt påbud om at man skulle ha et undertrykk i huset via en sentralventilator som alltid burde gå!
Med noen mm vannsøyle trykkforskjellen mellom den sterkt luktende Tretexen og boligen tar det ikke så mange måneder før lukten smitter alt i huset, klær hår senger osv.
Jeg har selv det i mitt hus, men bordene har på sine steder 1 cm brede gliper så lukten forsvinner samt bare vifte over komfyren som sjelden går. Samt takvindu uten pakning i dusjen!
https://www.byggahus.se/forum/threads/dalig-lukt-i-och-utanfoer-70-tals-villa.337479/
Inprenerad Tretex som man brukte på 70-tallet som vindskive har en stikkende hodepine-fremkallende lukt som mange reagerer på. Når denne ble montert var det ingen problemer da man brukte en stående låsepanel utenfor! Denne var malt med en maling bestående av pigment, linolje, whitesprit! Denne malingen var helt åpen og med råskårne panelbord var det godt om gliper til å slippe ut lukten fra impregneringen.
Etter 30-40 år var det på tide å male og renovere, noen byttet panelet og i dag er det tørr og høvlet panel på en side, så veggen blir tett, for tett. Samtidig maler man med en helt tett maling, så nå kan ikke lukten komme ut uten å konsentreres innenfor panelet, som selvfølgelig ikke har noen ventiler oppe.
Samtidig kom det et nytt påbud om at man skulle ha et undertrykk i huset via en sentralventilator som alltid burde gå!
Med noen mm vannsøyle trykkforskjellen mellom den sterkt luktende Tretexen og boligen tar det ikke så mange måneder før lukten smitter alt i huset, klær hår senger osv.
Jeg har selv det i mitt hus, men bordene har på sine steder 1 cm brede gliper så lukten forsvinner samt bare vifte over komfyren som sjelden går. Samt takvindu uten pakning i dusjen!
Hur gick det? Har hållt på med samma skit I 8 år... satt nivellgolv, bytt allt på 2 toaletter, badrum, rivit ut alla innerväggar. Nu taket å då får vi till oss att både råspont å takstolar ev är behandlade antingen doppade eller penslade men inte helt tryckta. Skickat iväg råspont på analys nu.O Okänd skrev:
Hei! Joda, problemet gjenstår. Vi har fått bekreftet via laboratorieanalyse at råsponten inneholder pentaklorfenol. Med stor sannsynlighet er dette penslet på. Spørsmålet er nå om det finnes noe mer i huset som er behandlet. Tydeligvis var det heller ikke uvanlig at trepanel og dør-/vinduskarmene ble behandlet på denne måten. Du nevner takstoler, noe jeg også har bekymret meg litt for. Angrer også på at jeg ikke tok flere prøver av stendere i innerveggene da vi pusset opp for noen år siden, for det er eneste måten å få vite.Cillisa skrev:Hvordan gikk det? Har holdt på med samme skiten i 8 år... la nivellgulv, byttet alt på 2 toaletter, bad, rev ut alle innervegger. Nå taket, og da får vi høre at både råspont og takstoler kanskje er behandlet enten dyppet eller penslet, men ikke helt trykkimpregnert. Har sendt råsponten til analyse nå.
Vi har ventet med takbytte da det er en svært stor kostnad. Jeg eksperimenterer akkurat nå med mekanisk ventilasjon av loftet; å skape undertrykk ved hjelp av en vifte. Dette senker temperaturen på loftet og kan føre til fuktproblemer, men med tanke på omstendighetene er det verdt et forsøk. Det ser ut til å ha en viss effekt. Noen sier at vår inneluft har blitt bedre. Jeg er derimot ikke like sikker.