Traktordekk, spesielt eldre sådanne, kan inneholde høyaromatiske oljer som er kreftfremkallende.

Det bartrevirke som selges på trelastlageret inneholder terpentin, som inneholder terpener, som er kreftfremkallende.

PVC-plast kan inneholde restmonomer, VCM(vinylkloridmomomer), som er kreftfremkallende.

Mange andre plaster kan danne farlige substanser ved forbrenning.

Sag- og slipestøv fra Bøk og Eik og noen andre harde treslag, er kreftfremkallende

Jernbanesviller inneholder kreosot, som er kreftfremkallende

Betong, kanskje?

Gjør ellers som Michael Jackson - Sov i oksygentelt!
 
  • Liker
musikola
  • Laddar…
Hvor lenge sandkassene på sommerhytta varte, husker jeg ikke lenger, men de ble revet helt friske da de ikke lenger trengtes, de hadde da stått på fjellgrunnen hele tiden..

Bygg i vanlig tre og sett dem på sementplater eller fjell. Hvis du vil ha ekstra beskyttelse, linolj dem på innsiden.

Generelt sett er all den unødvendige bruken av trykkimp. en styggedom. Tre uten kontakt med jord trenger ikke trykkimp. Men hvor finner man treverk med avhøvlede hjørner hvis man vil bygge en terrasse?
Strøk rå linolje der bordene ligger mot lektene så holder det like lenge som trykkimpregnert.
Helst skulle man jo ønske å linolje hele oversiden, men det blir lett svart.
 
Virke NTR/AB er behandlet med kobber og bor, tåler nok at man går på.
 
Hvordan er det når det er nytrykket virke? Det er jo veldig fuktig da... bør man unngå å gå barbent på det en stund i begynnelsen eller?
 
Leser med undring... For det første; hvorfor tror man at vanlig treverk er smakfullt for all verdens trebitere mens impregnert tre holder i 20 år hvis ikke det var fordi det er giftig??? For det andre; det holdes her på byggforum en diskusjon om hvor man kjøper en ferdig sandkasse mens man i andre tråder skriver om hvordan man legger pex, tapetserer og gud vet hva selv??? Bygg en sandkasse i vanlig tre og nyt å se barna vokse og sandkassen råtne, det bør gå omtrent like raskt. Blir det flere barn får det vel bli flere kasser.
 
jo, men spørsmålet er om det er farlig med hudkontakt over lange perioder eller om det bare er farlig å spise, puste inn røyk, bade sammen med ... etc

8-)

Jeg vet om de som har trykkimpregnert treverk i badestampen sin..... vannet ble grønnaktig de første gangene... JEG badet i hvert fall ikke der :P
 
Apropos impregnert virke...

Hele poenget med impregnering er at virket skal inneholde stoffer som er giftige for de mikroorganismer som ellers angriper treverket. Tidligere var såkalt CCA (står for kobber, krom, arsenikk) vanlig - i dag har man fjernet arsenikken, noe som har ført til at impregneringen ikke er like effektiv, dvs. at virket begynner å angripes tidligere.

Det finnes undersøkelser som viser at når man brukte CCA, ble arsenikknivåene noen ganger betydelige i sanden som lå nær virket - nå har man derfor forbudt akkurat CCA i treverk som brukes på lekeplasser.

Krom og kobber er ikke i det hele tatt like mobile, dvs. vandrer ikke i det hele tatt ut i sanden like lett. Ikke like giftige heller, for den delen, og brukes fortsatt.

Hvis man likevel er bekymret - bruk ubehandlet treverk. Vedd på at de fleste barn ikke er ivrige på å leke i sandkassen mer enn noen år, hvis tenåringen insisterer er det vel bare å skifte ut treverket når det råtner  :D

Kan legge til at barn som leker i sandkasse - eller med jord - får i seg en overraskende stor mengde jord. Gjetter at mikroorganismer, f.eks. bakterier, i de fleste tilfeller er en større potensiell trussel enn metaller (og halvmetaller som arsenikk).
 
Hvordan "vandrer" disse metallene ut av treet da? Jeg tenker at barna sitter og leker på benkene på trykkede sandkasser, giften fester seg på fingrer, bukser, trøyer m.m som de deretter tar med seg inn og puster inn og slikker på etc.

Har ingen peiling på hvordan det fester seg?
 
Kaitsu_L Kaitsu_L skrev:
Apropos impregnert virke...

Hele poenget med impregnering er at virket skal inneholde stoffer som er giftige for de mikroorganismer som ellers angriper treverket. Tidligere var såkalt CCA (står for kobber, krom, arsenikk) vanlig - i dag har man fjernet arsenikken, noe som har ført til at impregneringen ikke er like effektiv, dvs virket begynner å bli angrepet tidligere.

Det finnes undersøkelser som viser at da man brukte CCA ble arsenikkinnholdet noen ganger betydelig i den sanden som lå nær virket - nå har man derfor forbudt akkurat CCA i treverk som brukes på lekeplasser.

Krom og kobber er ikke like mobile, dvs vandrer ikke like lett ut i sanden. Ikke like giftige heller, for den saks skyld, og brukes fortsatt.

Hvis man likevel er bekymret - bruk ubehandlet virke. Veddemål om at de fleste barn ikke er ivrige på å leke i sandkassen mer enn noen år, er tenåringen sta er det vel bare å bytte ut virket når det råtner :D

Kan også legge til at barn som leker i sandkasse - eller med jord - får i seg en overraskende stor mengde jord. Gjetter på at mikroorganismer, f.eks. bakterier, i de fleste tilfeller nok er en større potensiell trussel enn metaller (og halvmetaller som arsenikk).
Tja, bakterier osv. er ikke like farlige som metaller som lagres i kroppen og på sikt kan forstyrre genomet eller f.eks. gi demenssykdom eller fibrotisk lunge.
Metallene kan dermed på sikt skape større problemer enn "mikroorganismer" som kan behandles bort med medisiner når de gir en infeksjon.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.