75.314 lest ·
38 svar
75k lest
38 svar
Trykkimpregnert treverk helsefarlig?
Veldig mange barn får astma og allergier.
Det som allerede har skjedd når vi ikke visste bedre, er vanskelig å fikse etterpå, mer enn å leve sunt.
Den ene byggearbeideren her hadde allerede kjøpt en sandkasse, den andre skulle aldri kjøpe en, hørtes nå.
Syk blir man før eller senere, for det meste senere, blir det for tidlig kan man rammes av anger over synder likt en røyker med lungeemfysem.
Det som allerede har skjedd når vi ikke visste bedre, er vanskelig å fikse etterpå, mer enn å leve sunt.
Den ene byggearbeideren her hadde allerede kjøpt en sandkasse, den andre skulle aldri kjøpe en, hørtes nå.
Syk blir man før eller senere, for det meste senere, blir det for tidlig kan man rammes av anger over synder likt en røyker med lungeemfysem.
Jeg har aldri nevnt sand i munnen, det var kanskje noen andre som tar helsen på alvor.JLT skrev:Det finnes risikoer ved å la barna sitte i sandkassen uansett materialet i selve kassen. Som du tidligere har nevnt, kan barna putte sand i munnen, og det er jo ikke bra. Synes personlig ikke at du bør ta den risikoen, det finnes jo tross alt en lov om Barnas beste. Lover skal man dessuten følge.
Om du likevel tross alt ignorerer denne loven, kan du kanskje vurdere en sandkasse i plast, eller hvorfor ikke bare en stor haug med sand som du kan sette barnet i? Ikke glem å gjøre en opprinnelseskontroll av sanden, det kan være spor av avgasser fra maskiner og annet som har vært brukt ved fremstillingen.
Fredells har en åttekanters fin sak for 2900:- eller en liten ubehandlet med lokk for 300ClasseClas skrev:Jeg kjøpte en sandkasse - byggesett - i lerk til gutta da de var små. Det treet var helt ubehandlet og det sies at lerk er ganske holdbart selv uten behandling. Etter 5-6 år hadde treet begynt å råtne i de delene som hadde kontakt med bakken, og jeg satte dermed veden i badstueovnen for videre bruk...
Går det ikke an å få tak i slike sandkasser i lerk nå? ??? :![]()
Javisst, selve livet er en 'farlig' reise og naturligvis unngår man det man selv tror er direkte farlig/skadelig for barna.Annaman skrev:
Egentlig forstår jeg ikke helt hva problemet er, opplever du at akkurat det trykkimpregnerte virket er en risiko av slik tyngde, for ditt barn, som du ikke er villig til å ta, så respekterer jeg det.
MEN hvorfor komme med insinuasjoner om "lov om barnets beste", "bør ingen barn ha", "anger for synder", "ta helsen på alvor" osv osv.
Kjøp nå den ubehandlede eller bygg selv, så er jo i hvert fall den risikoen eliminert for dere, i det minste på hjemmebane, for det vet jo katten hva lekeplassutstyret i barnehagen er bygd av.
MVH
Godt folk, la diskusjonen fortsette på temaet byggematerialer - trykkimpregnert trevirke og alternativer til dette. Innlegg om barneoppdragelse, barns velvære og hva man får og ikke får gjøre med barn vil fortsatt bli fjernet fra denne tråden.
Mvh,
Moderator-MathiasS
Mvh,
Moderator-MathiasS
Jo det interessante apropos denne loven er at slikt får selges for barn, det skal jobbes videre med da alle ikke rekker å være forutseende. Vi gikk jo selv i fellen og står med en helt ny terrasse som man kanskje bør legge matte på i hvert fall, da byggingen ble fremskyndet med snekkere for barnet. Skal sjekke med kommunen, de skal jo være så miljøbevisste.byggimpert skrev:Javisst, selve livet er en 'farlig' reise og naturligvis unngår man det man selv tror er direkte farlig/skadelig for barna.
Egentlig forstår jeg ikke helt hva problemet er, opplever du at akkurat det trykkimpregnerte virket er en risiko av slik dignitet, for ditt barn, som du ikke er beredt til å ta, så respekterer jeg det.
MEN hvorfor komme med insinuasjoner om "lov om barnets beste", "bør ingen barn ha", "anger for synder", "ta helsen på alvor" osv osv.
Kjøp nå det ubehandlede eller bygg selv, så er jo iallfall den risikoen eliminert for dere, i det minste på hjemmebane, for det vet jo katten hva lekeplasstillhøret i barnehagen er bygget av.
MVH//Christina.
Det er nok meget riktig som det er beskrevet at impregneringsmidlene er giftige for så vel vannlevende organismer som oss tobeinte vesener. Man skal vel dog ikke glemme grunnprinsippet at allting er giftig, det er dog et spørsmål om dosering. At et barn som leker i en sandkasse noen timer per uke over et par års tid skulle utsettes for noen overhengende helserisiko når det gjelder treverket som sandkassens ramme er laget av har jeg utrolig vanskelig for å forestille meg. Det må jo anses å være et relativt godt ventilert miljø, så den fordampningen som eventuelt skjer fra treverket bør være av underordnet betydning samt at de aller fleste barn vel ikke bruker tiden i sandkassen til å slikke eller gnage på treverket? Ergo, den dosen/konsentrasjonen som barnet eksponeres for i forhold til impregneringsmiddel bør være forsvinnende liten. Min femøring i emnet.
Småbarn slickar och tuggar på allt som kan ha varit där, vi har nu en obehandlad låda så nästa utredning blir om vår nya altan, kolla med den som sålt virket.Loffe skrev:Det är nog mycket riktigt som det är beskrivet att impregneringsmedlen är giftiga för såväl vattenlevande organismer som oss tvåbenta varelser. Man skall väl dock inte glömma grundprincipen att allting är giftigt, det är dock en fråga om dosering. Att ett barn som leker i en sandlåda några timmar per vecka under ett par års tid skulle utsättas för någon överhängande hälsorisk i fråga om virket som sandlådans ram är tillverkat i har jag oerhört svårt att tänka mig. Det får ju anses vara en relativt välventilerad miljö så den avdunstning som eventuellt sker från virket torde vara av underordnad betydelse samt att de allra flesta barn väl inte utnyttjar tiden i sandlådan till att slicka eller gnaga på virket? Ergo, den dos/koncentration som barnet exponeras för i fråga om impregneringsmedel torde vara försvinnande liten. Min femöring i ämnet.
når jeg var yngre hadde jeg en sandkasse laget av et stort traktordekk.
synspunkter på dette?
for personlig synes jeg det virker å være en smidig idé. men jeg er temmelig uinformert om hvorvidt traktordekk er giftige. noen som vet?
synspunkter på dette?
for personlig synes jeg det virker å være en smidig idé. men jeg er temmelig uinformert om hvorvidt traktordekk er giftige. noen som vet?
Bare til frokost lunsj og middag eller når man brenner dem opp ;DMikachu skrev:
;D
""Du har spurt om hva vi bruker for impregneringsmiddel.
Vi bruker Volmanit CX-8 for både klasse A og klasse AB.
Klasse A (for bruk i jord eller vann) 3,7% CX-8 med penetrasjon 22 kg/m³ treverk
Klasse AB (for bruk over bakken) 2,0% CX-8 med penetrasjon 12 kg/m³ treverk
Informasjon om dette skal finnes ved treverket på trevarelageret samt også ved kassen.""
Vi bruker Volmanit CX-8 for både klasse A og klasse AB.
Klasse A (for bruk i jord eller vann) 3,7% CX-8 med penetrasjon 22 kg/m³ treverk
Klasse AB (for bruk over bakken) 2,0% CX-8 med penetrasjon 12 kg/m³ treverk
Informasjon om dette skal finnes ved treverket på trevarelageret samt også ved kassen.""
impregneringsmidlene er svært giftige, men det endelige produktet som er trykkimpregnert treverk kan ikke være spesielt farlig. Så lenge du ikke puster inn sag/slip -støv eller spiser det....
Vi vil fortsette å gå barfot på trykkimpregnerte terrasser.

Vi vil fortsette å gå barfot på trykkimpregnerte terrasser.