6.253 lest ·
5 svar
6k lest
5 svar
Trinnlydsmatte for å dempe trinnlyd fra småbarn til naboen nedenunder
Hei,
Jeg bor i en boligblokk bygget i 1950, og naboen under meg klager på trinnlyder fra min to år gamle sønn som er oppe og løper tidlig om morgenen.
Jeg tok ut klikkparkett-gulvet og la inn Timbertechs trinnlydsunderlag 5 mm, for deretter å legge tilbake gulvet. Under klikkparketten lå det gammelt parkettgulv, trolig originalt, som jeg ikke rørte, så det ligger altså igjen under trinnlydsunderlaget. Naboen merket dessverre ingen forskjell etter jeg har lagt inn trinnlydsunderlaget.
Jeg forsøkte å skape et flytende gulv med trinnlydsunderlaget, men resultatet ble ikke som ønsket.
Gulvet ser ut slik (sannsynligvis), ovenfra og ned:
- Klikkparkett
- Trinnlydsunderlag 5 mm
- Originalparkett
(- Muligens noe lag mellom parkett og bjelkelag)
- Betongbjelkelag
Er det slik at jeg må legge trinnlydsunderlaget nederst mot betongbjelkelaget? Eller er det noe annet som mangler? Det er generelt dårlig trinnlydsisolasjon i alle leiligheter.
Har dere noen tips på hvordan jeg eventuelt kan løse dette og få en gladere nabo?
mvh,
Daniel
Jeg bor i en boligblokk bygget i 1950, og naboen under meg klager på trinnlyder fra min to år gamle sønn som er oppe og løper tidlig om morgenen.
Jeg tok ut klikkparkett-gulvet og la inn Timbertechs trinnlydsunderlag 5 mm, for deretter å legge tilbake gulvet. Under klikkparketten lå det gammelt parkettgulv, trolig originalt, som jeg ikke rørte, så det ligger altså igjen under trinnlydsunderlaget. Naboen merket dessverre ingen forskjell etter jeg har lagt inn trinnlydsunderlaget.
Jeg forsøkte å skape et flytende gulv med trinnlydsunderlaget, men resultatet ble ikke som ønsket.
Gulvet ser ut slik (sannsynligvis), ovenfra og ned:
- Klikkparkett
- Trinnlydsunderlag 5 mm
- Originalparkett
(- Muligens noe lag mellom parkett og bjelkelag)
- Betongbjelkelag
Er det slik at jeg må legge trinnlydsunderlaget nederst mot betongbjelkelaget? Eller er det noe annet som mangler? Det er generelt dårlig trinnlydsisolasjon i alle leiligheter.
Har dere noen tips på hvordan jeg eventuelt kan løse dette og få en gladere nabo?
mvh,
Daniel
"Lekende barn regnes sjelden som en forstyrrelse rent juridisk. Det sees som noe man må regne med når man bor i et flerfamiliehus. Unntaket kan være hvis det handler om mer ekstreme forstyrrelser, alle skal selvsagt vise hensyn til naboene sine. Et tips er å snakke med barnas foreldre og bli enige om hvilke tider som gjelder, sier P-G Nyström, sjefsjurist i Leieboerforeningen."
Hvis det er originalt parkettgulv fra 1950, bør det ligge på et lag med fin sand. Det er den overlegent beste trinnlyddempingen som finnes! Det er to problemer! Folk kjenner ikke til funksjonen og fjerner sanden ved renovering. Det andre problemet er at sanden med årene kan vandre ut mot kantene, og parkettgulvet får direkte kontakt med betongen, da høres alle lyder ned til naboene. Hvis det sistnevnte er tilfellet, har man en synlig svakke der man går på et antall mm.
Vanskelig situasjon det der, har selv en 2-åring som gjerne løper rundt hjemme, men bor i et ganske lytt hus. Gjorde følgende: Kjøpte et par skinnslippers fra Docksta som bæres innendørs av 2-åringen, samt en tykk lekematte i rommet deres. Forsøker å minimere løpingen visse timer når man regner med at folk sover, leke litt roligere leker osv. At du har fjernet klikkgulv og forsøkt å lyddempe er jo langt mer enn det man kan forvente, opplever ikke naboen noen forbedring til tross, så er det nok ikke mer du kan gjøre. Vis til naboen det arbeidet du har gjort og håp at de setter pris på innsatsen. Barn som bor i leilighetsbygg vil alltid "lage mye lyd" for de fleste hus er ikke bygget med dem i tankene.
Klikk her for å svare