(Er litt usikker på om jeg poster i riktig underforum)

Hei! Førstegangsposter her.

Jeg/vi har nylig flyttet inn i en nyprodusert borettslagsleilighet og har et par spørsmål angående lydmåling og reelle lydnivåer.

Utbyggeren har ifølge informasjon bygget etter lydisoleringsklasse C (som er det laveste man kan kreve i dag for nyproduksjon), men jeg tviler sterkt på om C engang er oppnådd.

Når naboene går ovenfor oss, eller når barna deres løper, så høres det utrolig høyt og påtrengende i leiligheten. Det går ikke å gjemme seg noe sted for å unngå å høre lydene. Til og med tallerkenene i kjøkkenskapene våre vibrerer når naboenes barn løper. Det høres ut som når man spiller på en stor basstromme, og det kjennes til og med i kroppen og fremkaller mye ubehag.

Ser man på TV, spiser middag eller er involvert i en samtale – man stopper opp i det man gjør fordi trinnlydene er så utrolig påtrengende og tar helt overhånd. Man kan med andre ord ikke fokusere på noe som helst når gangtrafikken er i gang – Jeg har vanskelig for å tro at lydisoleringsstandard C er oppfylt; hva jeg har lest betyr klasse C at omtrent én av fire opplever lyddempingen som suboptimal, men i vårt tilfelle kan jeg garantere at 100 % av alle som lytter til trinnlydene ville oppleve disse som veldig påtrengende og irriterende.

Må legge til at vanlig samtale ikke høres. Man hører når barna noen ganger skriker eller ler høyt, noe som nok anses som akseptabelt. Men trinnlydene...!

I helgen hadde barnefamilien som bor over oss invitert andre barnefamilier, og barna løp hele dagen og kvelden. Til slutt måtte jeg gå opp og be dem om å være litt stillere. Jeg har vanskelig for å tro at en bolig bygget i 2012 skal høres så mye – til og med vår gamle leilighet som var bygget på 60-tallet, høres mindre ut enn den nye leiligheten, i det minste når det gjelder trinnlyder. Jeg og min kone går i Crocs-tøfler for å ikke forstyrre de som bor under oss. Dette er jo ikke normalt? Andre naboer har også uttrykt overraskelse over den dårlige lydisolereringen, så det er ikke vi som er ekstra følsomme/kresne.

Uavhengige fagpersoner innen akustikk har vært og målt lydnivåene før vi flyttet inn, og resultatene er godkjent i henhold til rapporten jeg har fått se.

Jeg har sendt en e-post til akustikkfirmaet og spurt hvordan de har målt og venter på deres svar.

Jeg har nemlig veldig vanskelig for å tro at måleresultatene samsvarer med virkeligheten.

Må legge til at utbyggeren først hadde til hensikt å bygge i betong, men ombestemte seg underveis og gikk over til trekonstruksjon og gips*, ettersom det var raskere og billigere å bygge. Jeg vil tro at kombinasjonen trekonstruksjon og gips er skurken i dramaet.

Andre "småproblemer" som skjeve dørkarmer, slurvete malte vegger osv. føles i dag som i-landsproblemer som vi er villige til å akseptere. Støyen tar virkelig over alt annet akkurat nå.

Ønsker tips og råd. Takk på forhånd. Min kone og jeg har allerede begynt å vurdere å flytte...

* Gipstak - stygge og tydelige utbulinger finnes over hele himlingene i stuen, ca. 6-7 stykker, og er ca. 60 cm lange og 15 cm brede. Legger man en linjal mot utbulingene, kan man rugge linjalen noen millimeter. Avhengig av hvordan lyset faller inn i leiligheten, vises disse utbulingene svært tydelig. Muligens er det lektene som buler ut her og der, men utbyggeren hevder at takstmannen ikke har merknad på disse utbulingene, og at man nok må leve med problemet ettersom de er innenfor grenseverdiene for hva man må akseptere... Det skal gjennomføres en etterbefaring snart, der takstmannen skal se på utbulingene igjen, men jeg har vanskelig for å se hvordan de skulle utbedre dette, selv om han skulle bemerke det. Skal de sparkle i takene eller legge på et gipslag oppå alt? Det blir i alle fall garantert en verdireduksjon hvis vi selger leiligheten senere.

Vi har lært en dyr og kjedelig lekse – kjøp aldri nyprodusert som bare finnes på tegning....

Tillegg – siden takene er av gips, har man av sikkerhetsgrunner ikke satt inn tradisjonell isoleringsmasse, men etter det jeg vet, lagt på noe dempende materiale under parkettgulvene.

Sist redigert:
Et hus med trerammekonstruksjon er bra på mange måter, men når det gjelder akkurat trinnlyd eller dype basslyder er det helt håpløst sammenlignet med betong. Jeg ville, hvis jeg hadde noe valg, aldri flytte inn i et flerfamiliehus som hadde en ramme av tre.

Når du sier at til og med tallerkenene skrangler i skapene når ungene løper i etasjen over, da tror jeg ikke det finnes så mye å gjøre med det dessverre. For lydisolering er tunge materialer A og O.

Våre tallerkener kan skrangle når ungene hopper og lever i rommet over, men vi bor i en villa av tre, og det er våre egne unger, så det må man ta.

• Liker
Båtesmyran
  • Laddar…
vectrex skrev:
Et hus med trestendere er bra på mange måter, men når det gjelder trinnlyd eller dype basslyder er det helt dårlig sammenlignet med betong. Jeg ville, hvis jeg hadde et valg, aldri flyttet inn i en flerfamiliebolig som hadde en stamme av tre.

Når du sier at t.o.m. tallerkenene skrangler i skapene når ungene løper i etasjen over, da tror jeg ikke det finnes så mye å gjøre med det dessverre. For lydisolasjon er tunge materialer A og O.

Våre tallerkener kan skrangle når ungene hopper og lever i rommet ovenfor, men vi bor i en villa av tre, og det er våre egne unger, så det får man ta.

Hei,

Takk for innspill. Ja, vi har lært oss en ytterligere leksjon - stol ikke på hva byggherren lover. For de lovet nemlig at vi beboere ikke kommer til å merke noen forskjell selv om de endret byggemateriale ... at det skulle være samme høye krav på lyd- og varmeisolasjon som for betong. Pyttsan.

Det som er mest ironisk i sammenhengen er at det ikke finnes noen krav eller standarder når det gjelder måling av lyd som oppstår i lettere materialer som trestamme. De standardene som finnes, eksisterer i dagens situasjon for tyngre materialer, som betong. Likevel har det blitt målt og konstatert at bygget er klassifisert for å oppnå lydisoleringsklasse C.

Utbulningene i taket er nok gipsskjøtene som synes. Det er svært vanskelig å få dette pent med absolutt strykelys som du får i taket når solen skinner rett inn.

Angående trinnlyd, les i Gyprocs håndbok side 332-333 så ser du hvordan et lett bjelkelag skal bygges for å klare lydklasse C. www.gyproc.se.
Finnes også litt eksempler på Träguiden www.traguiden.se

Viktor Cz. skrev:
Utbulningene i taket er nok gipsskjøtene som synes. Det er utrolig vanskelig å få dette pent med absolutt strølys som du får i taket når solen skinner rett inn.

Angående trinnlyd så les i Gyprocs håndbok sid 332-333 så ser du hvordan et lett bjelkelag skal bygges for å klare lydklasse C. www.gyproc.se.
Finnes også litt eksempel på träguiden www.traguiden.se
Hei Viktor, takk for kommentarene. Jeg har ingen anelse om hvordan skjøtene sitter, men det skal iallfall se ut som at hele taket er i ett eneste stykke så å si. Om skjøtene synes, tenker jeg at disse skal være smalere, men jeg kan ta feil. Jeg har ingen som helst erfaring fra bygging, så jeg er en novise.

Takk for de interessante lenkene!

Les om skjøtesparkling i samme håndbok på sidene 453-456. Det finnes ulike koder som beskriver hvordan underbehandlingen og malingen skal utføres, det er ikke sikkert at byggherren har oversikt over dette og har anskaffet maleren på 'Feil' kode, dvs med feil underbehandling. Ved en besiktigelse av malerens arbeid er det likevel godkjent, for det er dette utførelsen man har bestilt. Så i forhold til de boende/kjøperne er spørsmålet hva man har sagt om hvordan det skal se ut.

nikasp
Bor i en nybygd Skanska BR. Man hører nesten ingenting av naboer noensinne til tross for at jeg bor på BV. Betongen fra helvete gjorde at jeg måtte kjøpe en borhammer til slutt for å få opp ting på ytterveggene :) Derimot er ventilasjonen litt i "surrigste" laget.

Viktor Cz. skrev:
Les om skjøtesparkling i samme håndbok på sidene 453-456.
Det finnes ulike koder som beskriver hvordan underbehandling og malerarbeidet skal utføres, det er ikke sikkert at byggherren har kontroll på dette og har ansatt maleren etter 'Feil' kode, altså med feil underbehandling. Ved en besiktigelse av malerens arbeid er det uansett godkjent for det er dette utførelsen man har bestilt. Så overfor de beboende/kjøperne er spørsmålet hva man har sagt om hvordan det skal se ut.
Takk igjen for viktig input. Jeg skal virkelig lese gjennom håndboken.
Det er som du sier ikke sparkelens/malerens feil, men kanskje mer sannsynlig at byggherren har bestilt feil type arbeidsoppgave! Det ligger mye i det. Det er ikke bare våre tak som har problemer, minst én nabo har samme stygge utbulinger så det heller mot at det er en glipp i planleggingen. Byggherren har som sagt ikke sagt så mye mer til oss enn at besiktigelsesmannen har det siste ordet, og en viss feiltoleranse må man akseptere.. Sukk.

nikasp skrev:
Bor i en nybygd Skanska BR. Man hører nesten ingenting av naboer noen gang til tross for at jeg bor på BF. Betongen fra helvete gjorde at jeg måtte kjøpe en borhammer til slutt for å få opp ting på ytterveggene :) Derimot er ventilasjonen litt i "surrigeste" laget.
Skrev du så for å gjøre meg misunnelig? :-)
Når det gjelder ventilasjonen, den fungerer veldig godt men bråker ganske mye også. Spesielt på kjøkken og toalett.

Ingen løsning, men litt mer fakta:

Trevirke tørker hovedsakelig i løpet av det første året, og det gjør at stendere krymper. 2-4 mm er ikke uvanlig. Dette forårsaker skjeve dører, synlige skjøter og utbulinger. Tidligere bygde man med tørkere og tettere virke, i dag er treverket våtere og mindre tettvokst.

Nybygg er alltid av dårligere kvalitet enn eldre. Men ofte bedre funksjoner, med varme, ventilasjon, brannvern osv.

Vil man bo med alle fordelene, så er det total renovering av en passende 50 år gammel bolig som gjelder.

Niclas Jonsson skrev:
Ingen løsning, men litt mer fakta:

Trerammen tørker i løpet av det første året, og det gjør at reisverket krymper. 2-4 mm er ikke noe uvanlig. Dette forårsaker skjeve dører, synlige skjøter og utbulinger. Tidligere bygde man med tørrere og tettere treverk, i dag er treverket mer fuktig og mindre tettvokst.

Nybygd er alltid dårligere kvalitet enn eldre. Men som oftest bedre funksjoner, med varme, ventilasjon, brannsikring o s v.

Vil man bo med alle fordeler, så er det total renovering av egnet 50 år gammelt objekt som gjelder.
Det høres trygt ut. Så risikoen finnes at det blir stygge sprekker over hele taket også. Byggherren skal ha en etterbesiktigelse om et par år og de advarte om at det kunne oppstå sprekker i hjørnene på veggene. Uff. Aldri mer gips og tre.

(Beklager bumpingen!)

Jeg har lest litt mer om dette med trinnlyd / lette bjelkelag og hvilke (realistiske!) tiltak man muligens kan utføre.

Kort sagt ser det ut til at eksisterende standard for lydmåling for lette bjelkelag ikke strekker til. Man måler ned til 50 hz for å kompensere for det lette bjelkelaget, men forskning viser at trinnlydbølgene genererer mest støy når de er under 50 hz. Med andre ord, kan et hus oppnå godkjent lydisolering selv om det i realiteten ikke sier noe om hvor mye lyden forstyrrer.

Har også fått svar fra lydkonsulenten som ble ansatt for å måle lydnivået i forbindelse med byggeprosjektet. De sier bl.a. at deres hammereapparater kalibreres automatisk osv. Men det som forbløffer meg er at de har kommet fram til at lydklassen fra trapperom/heis er A - men vi hører heisens plinglyd når vi er inne i boligen. Det er noe som ikke stemmer.

Det jeg finner interessant er at noen av de som bor i første etasje IKKE HØRER naboenes gangtrafikk. Jeg vet ikke om dette gjelder alle som bor i første etasje, men jeg vet at minst tre leilighetsinnehavere ikke lider av de problemene som vi og de fleste i bygningen lider av. Kan det være slik at jo høyere opp man kommer, desto vanskeligere er det å lydisolere?

Uansett.
Det ser ut til at senkingen av takene, med to gipsplater + luftspalte + isolasjon er den eneste realistiske løsningen for å dempe trinnlyden som høres ovenfra. Å be naboen fikse gulvet sitt er jo ikke aktuelt :)

Jeg innser at det er nesten umulig å isolere bort trinnlyden helt, men hvis den i det minste kan halveres så får jeg betrakte meg selv som fornøyd. Dette er noe jeg ser på. Materiale fra Gyroproc ser ut til å være et godt alternativ? Samtidig får man jo bort de stygge skjøtene i taket også!

Sist redigert:
Hei!

Jeg så innlegget ditt så langt i etterkant og lurer på om du prøvde å senke taket med gipsplater og isolasjon? Hvordan gikk det og hvilken effekt hadde det på bomiljøet ditt?
Et svar hadde vært veldig verdsatt for noen som vurderer den samme løsningen.

Mvh

Christopher

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A Average Joe skrev:
(Beklager bumpen!)

Jeg har lest litt mer om dette med trinnlyd / lette bjelkelag og hvilke (realistiske!) tiltak man muligens kan utføre.

Kort sagt ser det ut til at eksisterende standard for lydmåling for lette bjelkelag ikke strekker til på lange veger. Man måler ned til 50 hz for å kompensere for det lette bjelkelaget, men forskning viser at trinnlydbølgene genererer mest støy når de befinner seg under 50 hz. Med andre ord kan et hus oppnå godkjent lydisolasjon, selv om det egentlig ikke sier noe om hvor mye lyden forstyrrer.

Jeg har også fått svar fra lydkonsulenten som ble engasjert for å måle lydnivået i forbindelse med bygget. De sier blant annet at deres hammerapparater kalibreres automatisk osv. Men det som forundrer meg er at de har kommet frem til at lydklassen fra trappehus/heis er A - men vi hører heisens plinglyd når vi er inne i boligen. Det er noe som ikke stemmer.

Det jeg finner interessant er at noen av de som bor i første etasje IKKE HØRER naboenes gangtrafikk. Jeg vet ikke om dette gjelder alle som bor i første etasje, men jeg vet at minst tre leilighetsinnehavere ikke lider av de problemene som vi og de fleste i huset lider av. Kan det være slik at jo høyere man kommer opp, desto vanskeligere er det å lydisolere?

Uansett.
Det ser ut som at senkingen av takene, med to gipsplater + luftspalte + isolasjon er den eneste realistiske løsningen for å dempe trinnlyder som høres ovenfra. Å be naboen fikse gulvet sitt er jo ikke helt aktuelt :)

Jeg innser at det er umulig å isolere bort trinnlydene helt, men går det an å i det minste halvere dem så får jeg være fornøyd. Dette er noe jeg ser på. Materiale fra Gyroproc virker å være et godt alternativ? Samtidig får man jo fjernet de der stygge skjøtene i taket også!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.