Hei,

Vet ikke helt om jeg har plassert dette i riktig avdeling, men håper at det er riktig. :D

Har et spørsmål om bygningsakustikk og først og fremst lydisolering. Nå er det slik at jeg har bodd i en nyprodusert leilighet, og jeg kan ikke bare slippe tanken om at leiligheten føles veldig dårlig når det kommer til lydisoleringsbiten. Jeg hører naboenes trinnlyder, og det gir seg utslag i vibrasjoner. Hører når møbler dras rundt, og når for eksempel støvsugeren er i gang. Vanlige samtaler og sånt høres ikke, bortsett fra når ungen gråter eller det er annet skrik og høy latter, og det er jo mer akseptabelt i seg selv, selv om det ikke er optimalt.

Det kan være jeg som er lydfølsom, så jeg spurte rundt, og noen naboer synes at lydisoleringen er bra, og at det blir støy når naboer går med sko som har harde såler. Det finnes også dem som deler min oppfatning, og så finnes det enkelte som mener det avhenger av hvor i leiligheten man befinner seg. (Og det er jeg enig i, på badet virker det å være mer lydhørt enn for eksempel i stuen).

Byggherren hevder at bygningen når lydisoleringsklasse B, så det er deres argument, men en leilighet bygd i 2018: skal det virkelig være slik? Byggherren har jo bygget i betong, og hva jeg har lest, er det jo det optimale, men hvorfor er det som det er?
 
Ikke mye å gjøre enn kanskje prate med naboen ovenpå og spørre pent om de kan bytte til filttoffler.
 
Troligvis er det som du mistenker at du er veldig følsom. Betong er som byggherren mener på veldig bra nettopp for å oppnå høyere lydklasser.

Jeg forstår selvsagt at det ikke hjelper deg i ditt problem, men det beste er sannsynligvis å snakke med naboen over.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.