Claes Sörmland
nino nino skrev:
Känns ju dumt att ändra om jag tänker bygga?
Hva Skatteverket har for typekode for eiendommen har ingen ting med byggesøknadskravet å gjøre.

• Liker
useless
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hva Skatteverket har for typekode for eiendommen har ingenting med byggetillatelsen å gjøre.
Man får vel ikke bygge en attefallare på 320? i alle fall ikke like enkelt som på 220?

nino nino skrev:
Man får vel ikke bygge en attefallare på 320? iallfall ikke like enkelt som på 220?
Og om jeg krysser i at jeg har null i inntekt til tross for at jeg tjener x antall tusenlapper på
selvangivelsen så trenger jeg ikke å betale skatt

Claes Sörmland
nino nino skrev:
Man får vel ikke bygge en attefallare på 320? iaf ikke like enkelt som på 220?
Som sagt, det spiller ingen rolle hvilken kode eiendommen har. Det som spiller rolle er om man har et en- eller tobolighus. Så snart man har det får man bygge attefallshus i umiddelbar nærhet.

Tenk f.eks. en eiendom hvor det står en høyblokk med ti leiligheter og på samme eiendom står seks rekkehus. Hele eiendommen eies av en BRF. BRFen får bygge attefallshus til hver og en av rekkehusene til tross for at koden eiendommen har ikke er 220.

• Liker
nino
  • Laddar…
G grovspacklarn skrev:
Og om jeg krysser av for at jeg har null i inntekt til tross for at jeg tjener x antall tusenlapper på
selvangivelsen så trenger jeg ikke betale skatt
I mitt tilfelle betaler jeg mer enn jeg ville gjort med riktig typekode.
Det er jo ikke slik at jeg har endret eller gjort noe for å få 220, det var en fabrikk fra begynnelsen så allerede der burde det jo vært feil typekode.

Men da det ikke er noen større forskjeller på 220 og 320 skal jeg gjøre endringen hos skv så det blir riktig der også, sparer jo også 4000/år på det.

nino nino skrev:
I mitt tilfelle betaler jeg mer enn jeg ville med riktig typekode
Det er jo ikke sånn at jeg har endret eller gjort noe for å få 220, det var en fabrikk fra starten så allerede der burde det jo vært feil typekode.

Men da det ikke er noen større forskjeller på 220 og 320 så skal jeg gjøre endringen hos skv så det blir riktig også der, sparer jo også 4000/år på det
Vet ikke helt hvor mange ganger det skal trenges å sies at det ikke handler om typekode

Hvordan vet byggesaksbehandleren hva slags hus det søkes byggetillatelse på da?
Bør vel legges til at jeg aldri har gjort noen utbygging eller bygget nytt så jeg har aldri fylt ut en byggesøknad (men det har dere vel regnet ut allerede)

Claes Sörmland
nino nino skrev:
Hvordan vet byggesaksbehandleren hva slags hus det søkes byggetillatelse på da?
Skal vel legges til at jeg aldri har gjort en utbygging eller bygget nytt, så jeg har aldri fylt ut en byggesøknad (men det har dere vel regnet ut allerede)
De behandler ut fra opplysningene byggherren kommer med, f.eks. tegninger.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du venter til 1. des, så endres byggelovgivningen, og du kan bytte farge på taket uten byggesøknad. Forslaget skal avgjøres i Stortinget i okt. Det som kan stoppe denne nyvunne friheten er om huset ditt inngår i et bevaringsverdig byggeområde, at det anses som kulturelt verneverdig. F.eks. et homogent fint bevart millionprogramsområde med brune kulører anses av profesjonen iblant som bevaringsverdig. Kommunen kan svare på om de vurderer det slik. I det unntakstilfellet kreves da byggesøknad.
Men det blir vel ikke fritt frem bare fordi kravet om byggesøknad forsvinner? Det er jo de samme regler om varsomhet i BBR man må følge uansett m

Claes Sörmland
useless useless skrev:
Men det blir vel ikke fritt fram bare fordi byggekravet forsvinner? Det er jo de samme reglene om varsomhet i BBR man må følge uansett
Ja, man må jo følge eventuelle bestemmelser om farge i detaljplanen og får ikke skape betydelig ulempe for naboene.

Så er det jo ingenting som direkte hindrer å bytte farge på et tak om man føler for det, det finnes jo ingen strengt bevaringskrav i PBL foruten gjeldende bevaringsverdige bygninger og bebyggelsesområder, det er ikke en helt konserverende lov.

Varsomhetskravet har jo hatt en svak stilling i PBL og har jo mest blitt aktualisert i forbindelse med byggeansøkninger eller meldinger når saksbehandleren har følt at det er aktuelt. Jeg har f.eks. ikke hørt om tilfeller hvor tilsynet har slått til fordi man har renovert bort sitt utpregede funkiskjøkken i det gamle småhuset eller det tidstypiske brune badet i 70-tallsleiligheten. Selv om begge tilfellene i teorien omfattes og kanskje beskyttes av varsomhetskravet.

Det er jo dette som alltid har vært merkverdig med svensk byggelovgivning, når man har havnet i klørne på en medarbeider hos bygningsrådet gjennom en byggeansøkning eller anmeldelse har kravene for en tiltak vært mye høyere enn hvis tiltaket ikke har krevd lov eller anmeldelse. Veldig mye doble standarder og vilkårlighet med andre ord som nå reduseres med redusert bygge- og anmeldelsesplikt.

Sist redigert:
  • Liker
useless
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.