2.138 lest ·
24 svar
2k lest
24 svar
Trenger man byggetillatelse for grønn farge på takstein?
Side 1 av 2
Hei. Skal legge nytt tak på huset vårt.
Trengs det byggetillatelse for å legge grønne (eller annen farge) takstein?
Göran
Trengs det byggetillatelse for å legge grønne (eller annen farge) takstein?
Göran
Bedreviter
· östergötland
· 2 780 innlegg
Moderator
· Stockholm
· 57 851 innlegg
Det bør du nok spørre kommunen om, og gjerne forberede med bilder av hus i området med grønne eller på annen måte uvanlig takfarge. Selv om det ikke finnes noe eksplisitt om takfarge i detaljplanen, så kan kommunen ha synspunkter på avvikende stil. Finnes dummiklausuler om det i PBL (plan og bygningsloven).
Hvis du venter til 1. des, endres byggelovgivningen, og du kan bytte farge på taket uten byggetillatelse. Proposisjonen skal vedtas i Riksdagen i okt. Det som kan stoppe denne nyvunne friheten er om huset ditt er en del av et bevaringsverdig bebyggelsesområde, at det anses som kulturelt verneverdig. F.eks. et homogent fint bevart boligområde fra millionerprogramma med brune kulører kan av og til anses som bevaringsverdig av profesjonen. Kommunen kan svare på om de vurderer at det er slik. I det unntakstilfellet kreves det da byggetillatelse.
Hvordan fungerer det egentlig, jeg har et hus med 4 lgh og det har "alltid" vært så, men det er taksert som en/to bolighus.
Hvis jeg bygger en Attefall etter 1. desember og så endrer takseringskoden seg noe år senere, hva skjer da?
Hvis jeg bygger en Attefall etter 1. desember og så endrer takseringskoden seg noe år senere, hva skjer da?
Har du fire leiligheter i huset så er det ikke en en- eller tobolig, så da kan du ikke bygge et Attefall-hus. Det blir bare en ulovlig bygging. At du og kanskje tidligere eiere ikke har oppgitt rett info ved eiendomstakseringene gjennom mange år endrer ikke på det. Skatteetaten vet jo ikke mer enn hva du deklarerer for dem.nino skrev:
Men det er jo taksert som 220 i dag, alle leilighetene har leilighetsnummer og alle som bor der er registrert der. Bygger jeg et attefallshus og har 220 så er det jo greit? Hva jeg forstod så om jeg endrer til 320 så skjer det ikke noe med attefallshuset. Så er det kanskje ikke helt riktig men det er jo merkelig at ikke skv har sagt noe når det har vært sånn i minst 30 år.Claes Sörmland skrev:
Har du fire leiligheter i huset så er det ikke et en- eller tobostadshus så da kan du ikke bygge et attefallshus. Det blir bare en svartbygging. At du og kanskje tidligere eiere ikke har oppgitt riktig info ved eiendomsdeklarasjonene i mange år endrer ikke på det. Skatteetaten vet jo ikke mer enn det du deklarerer for dem.
Skatteetaten vet ikke noe annet om din bygning enn det du deklarerer. Det er jo ikke slik at det sitter en medarbeider på myndigheten og funderer over din eiendom og hva som finnes på den.nino skrev:
Men det er jo taksert som 220 i dag, alle lgh har lgh nummer og alle som bor der er registrert der. Bygger jeg en attefallshus og har 220 så er det jo ok? Hva jeg forsto så hvis jeg endrer til 320 så skjer det ingenting med attefallshuset. Så er det kanskje ikke helt korrekt men det er jo merkelig at ikke skatteetat har sagt noe når det har vært slik i minst 30 år
Det er ditt ansvar.nino skrev:
Fast det er jo taksert som 220 i dag, alle leil har lgh nummer og alle som bor der er skrevet der. Bygger jeg et attefallshus og har 220 så er det jo ok?
Hva jeg forstod så om jeg endrer til 320 så skjer det ingenting med attefallshuset.
Sen er det kanskje ikke helt korrekt men det er jo merkelig at ikke skv har sagt noe når det har vært slik i minst 30 år
Det er ikke en avkrysningsboks som man fyller ut og plutselig får du bygge uten byggetillatelse... Enten er det en 1 eller 2boligseiendom eller så er det ikke detnino skrev: