Hei

Jeg trenger et veggfeste i henhold til vedlagt skisse, enten i form av noe som ligner et håndkleknekt eller i form av to "kroker" i henhold til bildet. Festet må være kraftig nok til å bære en del last både vertikalt (nedover) og horisontalt ut fra veggen (drag).

Finnes det slike fester å få tak i?

Hilsener

HH

Google "støttehåndtak" så får du tusenvis av treff! Tror sikkert at noe passer dine mål!

Lysende Sickan, lysende. Jeg blir tårevåt!

Etter å ha sjekket støttehåndtak konstaterer jeg at det sannsynligvis fungerer, men det blir ikke ideelt.

Jeg gjør et forsøk med en ny skisse. Hva heter et slikt beslag, og hvor får jeg tak i det?

Det viktige for meg er å få et rotasjonspunkt for en gjenstand som skal kunne felles opp langs veggen. I denne skissen utgjør bolten rotasjonspunktet.

Vennligst

HH

Da gjør jeg et nytt forsøk på å hjelpe til! :)

Hva tror du om noe slikt? Men selvfølgelig ingen bolt, men en skrue mot veggen? Eller blir det for grovt og røft, hvis det skal være innendørs?

Metallbeslag i U-form med bolt, designet for montering mot vegg; vanlig i byggeprosjekter.

http://www.benders.se/sok/?q=stolpsko

Det der kan jo hvilken som helst blikkenslager/smed fikse for deg i den dimensjonen du vil ha.

@Maveric77 - bra tenkt der. Utseendet er ikke noe problem. Men boltene blir nok litt lange, dvs de stikker ut for langt fra veggen :(

@Janus82 - absolutt. Kanskje det er den veien jeg må gå til slutt.

Er det bare jeg som synes det er rart om det ikke finnes et standardprodukt av denne typen? Det kan vel umulig være sånn at menneskeheten aldri har behov for et rotasjonspunkt i et plan?

Jeg har til og med sjekket båttilbehør da jeg syntes beslaget mitt lignet på det man bruker for å feste en fast talje i et dekk på en båt, men neida...

Selvfølgelig finnes det en standardprodukt for rotasjonspunkter i et plan: Gångjärn! :)

Men jeg får inntrykk av at du trenger noe som er litt grovere og mer robust enn et tradisjonelt gångjärn, men de finnes jo i nesten alle størrelser, så en variant burde kanskje fungere. For øvrig så sprekker jeg nesten av nysgjerrighet over hva du skal feste opp. Del gjerne med deg, bare for å stilne min nysgjerrighet.

Har du vært og botanisert på f.eks bauhaus, de har et ganske bredt sortiment av beslag. Annas finnes jo alltid lundell og zetterberg.

I sin enkleste form er det bare en U-bøyd plate med litt hull du trenger. Burde du ikke kunne bøye til en spikerplate til riktig form og bore 8mm hullet?

Ellers burde en slankere bjelkesko fungere om du kan tilpasse utsikket fra veggen ved å sage den av.

En annen variant, men motsatt vei :) er å sette en tapp fra et grindgangjern på veggen og feste gangjernet i det som skal felles.

Hva er det du bygger?

@Janus82 og toolman77 - jeg har til mitt hjemmegym fått tak i en livs levande klassisk bellyback-stilling modell brannstasjon 1976. Se vedlagt skisse. De vertikale støttebena kan felles inn mot de horisontale rørene, slik at konstruksjonen blir flat.

Min modell har på veggsiden to kroker, som sannsynligvis ble brukt for å feste veggenden i en ribbevegg. Jeg har ingen ribbevegg, men vil i stedet henge krokene over et par tapper, bolter etc. slik at jeg kan felle opp stillingen mot veggen når den ikke brukes. For å hindre at krokene henger seg av tappene når man trener, kan krokens åpning nedover lukkes med et passende metallblekk og en M10-skrue.

Noen nye ideer fra noen basert på dette?

Ooh. Nå er jeg misunnelig!
For mange år siden hadde jeg via kontakter mulighet til å trene på et fengsel som hadde en slik stasjon og de er jo fantastisk enkle i konstruksjonen men likevel stabile og bra å trene med. For noen år siden har jeg et lite hjemmegym i kjelleren og jeg har lett etter en slik stasjon siden da, nettopp fordi de er så kompakte og effektive i mindre rom.

Kontakt noen blikkenslagere eller smeder og sjekk hva det ville koste å lage slike fester som du har skissert i innlegg #4. Det er jo en så enkel konstruksjon at det ikke kan koste særlig mye å lage.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.