Har et lite dilemma som jeg håper dere kan hjelpe meg med. Tenkte å legge celleplast over grusen og deretter legge litt betong for å lage et gulv. Nå til problemet, som dere kan se på bildene ligger bjelken langt ned og gulvet vil ligge ca. 10 cm opp på bjelken. Jeg er redd for at dette vil bli en flaskehals i byggingen siden jeg antar at bjelken vil være mer utsatt for fukt og deretter råtne. Hvordan kan jeg løse dette på en smidig måte? Skal jeg bytte ut bjelken mot en i stål, legge en metallplate mellom gulvet og bjelken, eller skal jeg bare gi blaffen og legge gulvet likevel?

Trebjelke over grus, delvis dekket av betong, i en konstruksjon. Bjelkens plassering skaper bekymring for fukt og potensielt råte.

Trebjelke langs betongmur og grusgulv i en uferdig struktur; bjelken er lavt plassert, og det diskuteres mulige fuktproblem under byggeprosjektet.

Skal du støpe på begge sider av svillen? Hvis ikke, ville jeg bare beskytte regelverket fra direkte kontakt med betongen ved å legge enten svillpapp eller XPS celleplast, type 20 mm, mellom. Den eventuelle lille fukten som tilkommer tørker ut på den andre siden. Blir regelen derimot "innesluttet" i betong, ville jeg vurdere å fjerne den, støpe og deretter bygge opp innerveggkonstruksjonen igjen, om mulig.

Ja tanken var å støpe på begge sider, å fjerne regel er dessverre ikke mulig. Ellers er nok det den beste løsningen som du sier. Noen som har erfaringer med råte om man kapsler inn svillen i celleplast?

Innstøpte bjelker er jo et vanlig problem omtalt mange ganger på byggahus.se. Kapp bort "syllen" men behold biter under stolpene, støp gulvet, plasser nye stolper på det nye gulvet og fjern de gamle stolpene og støp igjen hullene.

Veggene pleier å kunne fjernes midlertidig mens man støper, det kan holde med en stolpe på midten.

Støp ikke inn treverk, verken med eller uten plast.

Protte

Å fjerne reglene og støpe opp en klakk er ikke teknisk vanskelig. Det du trenger er noen stempler og noen planker for å støtte taket mens du kapper reglene og støper opp klakken. Stempler leier du hos noen som leier ut "byggverktyg" og kostnaden er ikke mange kr.

Takk for alle svar, jeg fulgte anbefalingene deres og fjernet underdelen på veggen før jeg la gulvet.

Hva moro at du rapporterer tilbake!

Og at du følger de vettige rådene du får her :thumbup:

• Liker
eriobe
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.