Hei - håper jeg poster i riktig forum for dette spørsmålet... Skal bygge en espalier i trappen til overetasjen og har noen tanker om materialvalg og dimensjoner. Trappen er U-formet med repos, og espalieren er tenkt å festes i trappen samt taket. Espalieren skal slipes og males hvit er det tenkt. Kan jeg bruke vanlig trevirke fra byggevarebutikken til dette, eller må jeg kjøpe "snekkerivirke"? Er det "vanlige" treverket tilstrekkelig tørt, eller vil det bevege seg for mye etter at espalieren er på plass, slik at det ser veldig stygt ut etter en stund? Hvilke dimensjoner og avstand mellom spilene anbefales?
Mvh,
Mvh,
Sist redigert:
Du bør bruke furu, noe jeg tror du mener når du skriver snekkermaterial. Lekter er laget av gran og er ikke å anbefale. Avstanden mellom espaljépinnene må ikke være større enn 110 mm (tror jeg gjeldende regler sier). Dimensjonen på espaljeren bestemmes av lengden på dem. Mitt råd er å kontakte en snekker så du får et godt resultat.
Hei og takk for svaret!
Min fundering angående snekkervirke eller vanlig "byggehandelsvirke" gjelder vel mest om det går an å få det tilstrekkelig pent med byggehandelens virke. Det meste man kjøper der føles ikke som om det er meningen at det skal synes i normaltilfellet, særlig ikke innendørs. Kan hende at jeg har blandet sammen termene litt, men det jeg mente med snekkervirke var noe som ser bra ut innendørs og ikke kommer til å vri og vende på seg i noen større grad etter at det sitter på plass. Min erfaring er som dere sikkert merker ganske begrenset og jeg kanskje bekymrer meg helt unødvendig?!
Mvh,
Min fundering angående snekkervirke eller vanlig "byggehandelsvirke" gjelder vel mest om det går an å få det tilstrekkelig pent med byggehandelens virke. Det meste man kjøper der føles ikke som om det er meningen at det skal synes i normaltilfellet, særlig ikke innendørs. Kan hende at jeg har blandet sammen termene litt, men det jeg mente med snekkervirke var noe som ser bra ut innendørs og ikke kommer til å vri og vende på seg i noen større grad etter at det sitter på plass. Min erfaring er som dere sikkert merker ganske begrenset og jeg kanskje bekymrer meg helt unødvendig?!
Mvh,
Klikk her for å svare