Jeg har et spørsmål angående materialet Träullit (treullplate, sivmatte m.m.)
Jeg bor i et hus med kjeller fra 1946. Etter å ha revet ned Träullit'en fra den ene ytterveggen har det rent inn vann i kjelleren etter et kraftig regnvær under en ellers ekstremt tørr sommer. Kan man med kun denne informasjonen anta at årsaken til at vann renner ned i kjelleren kommer av at Träullit'en er fjernet? Kan virkelig Träullit'en hindre at en stor mengde vann ikke trenger gjennom veggen i kjelleren, men suges opp av treullen?
Jeg har forstått at dette materialet kan ta opp og avgi fukt uten å bli skadet. Men nå handler det om regnvann. Ville blitt utrolig takknemlig for svar.

Treullit skal fungere som isolasjon på innsiden. Har vanskelig for å se hvordan den skulle kunne stoppe regnvann. Det er jo kun treflis blandet med sement. Materialet puster, så derfor fungerer den bra nettopp i kjellere, ettersom det ofte er et fuktig miljø. Men stoppe regnvann.. njaa.

Må være avhengig av hvor store mengder det dreier seg om når du sier regnvann. Da jeg rev i kjelleren, ble det avdekket et lekkende vannrør som sikkert hadde lekket en lengre tid, og på utsiden av treullplaten syntes ingenting av denne lekkasjen. Derimot syntes det på treullplaten og på betonghulsteinen. Så jeg kan godt tenke meg at treullplaten har skjult regnvannet for deg, men du burde ha merket det på treullplaten da den for meg var kraftig svekket.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.