Kan dette være asbest/asbestbehandlet?
Dette er fra innertaket i et fyrrom i kjelleren i et hus bygd 1934, når jeg laget hull i bjelkelaget mellom etasjene falt mange slike blågråe sammenpressede staver/fibre ned på gulvet.
Innertaket ser ut til å være en form for plater med sammenpressede fibre av det blågrå materialet på bildene, og så et tynt lag puss oppå.
Første bildet er av en klump fibre og det andre bildet er av hullet i innertaket der man ser litt av sammenhengen.

• Hånd holder klump av blågrå fibrer fra innertak i gammel kjeller, potensiell asbest.
  • Hull i et innertak i et pannrom med synlig isolasjon og ledninger. Veggen er pusset, bildet viser en klump isolasjonsmateriale i hullet.
Herfra kan vi bare gjette..
Er du bekymret så send på test

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Treullit (inneholder tre og sement)

• Liker
SågspånPappspikEternit og 1 annen
  • Laddar…
Forstår at prøver er nødvendig for å være sikker, men vet man om det i det hele tatt har forekommet kombinasjon treullit-lignende plate + asbestbehandlet?

Aldri hørt om asbest i slike plater.

Men spørsmålet er hva du skal gjøre med informasjonen?
Skal du lage flere hull?

Ellers er det nok best å bare la det være, uansett asbest eller ikke.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Aldri hørt om asbest i slike plater.

Men spørsmålet er hva du skal gjøre med informasjonen?
Skal du lage flere hull?

Ellers er det nok best å bare la det være, uansett asbest eller ikke.
Takk for svar. Nei, men hele fyrrommet er strødd med dette etter renoveringen, og har sikkert svevet rundt i halve kjelleren. Har ikke blitt ryddet opp siden kjøkkenrenoveringen, så jeg skulle bare trenge å vite hvor "akutt" det er og hvordan det skal ryddes opp før jeg bare tar frem en kost og vanlig grovstøvsuger.

Som sagt, det ser ut som "vanlig" treullit. Men om slik noen gang har blitt blandet med asbest, ingen anelse. Men ikke sannsynlig.

Jeg kjører renovering litt mer i tråd med: Er det ikke bevist eller åpenbart, eller materialer som sannsynligvis inneholder asbest (f.eks. flislim/fug fra 60-tallet) så forutsetter jeg at det ikke er asbest. Men håndterer alt byggstøv som helsefarlig. Bruk beskyttelsesmaske, støvet er helseskadelig uansett om det finnes asbest i det.

Hvis du renoverer et helt hus, eller flere i løpet av din levetid, uten åndedrettsvern. Da er risikoen større for at du skal få lungeproblemer, som KOLS av det. Enn at du skal bli syk av noen få asbesteksponeringer. Om vi antar at du f.eks river et baderom og oppdager i ettertid at det var kanskje asbest bak flisene, så er det ingen fare, bare du ikke gjør det en gang i uka. Men hvis du over lang tid renoverer et hus, og daglig utsetter deg for rivingsstøv, sementstøv når du heller bruk eller betongsekker i blanderen, osv. da har du en reell risiko for å pådra deg lungeproblemer.

Bruk en skikkelig halvmask, ikke bare engangsmasker som halvparten av støvet går forbi.

Har du en god maske på deg, og "tilfeldigvis" utsetter deg for asbest, så har du redusert en i prinsippet nullrisiko med ytterligere 95%.

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt det ser ut som "vanlig" treullit. Men om slik noen gang har blitt blandet med asbest, ingen anelse. Men ikke sannsynlig.

Jeg kjører renovering litt mer etter: Er det ikke bevist eller åpenbart, eller materiale som sannsynligvis inneholder asbest (f.eks. flislim/fuge fra 60-tallet) så antar jeg at det ikke er asbest. Men håndterer alt byggstøv som helsefarlig. Bruk beskyttelsesmaske, støvet er helseskadelig uansett om det finnes asbest i det.

Hvis du renoverer et helt hus, eller flere i løpet av livet ditt, uten åndedrettsvern. Så er risikoen større for at du skal få lungeproblemer, som KOLS av det. Enn at du skal bli syk av noen få asbesteksponeringer. Hvis vi antar at du f.eks. river et baderom og oppdager i ettertid at det nok var asbest bak flisene, så er det ingen fare, bare du ikke gjør det en gang i uken. Men hvis du over lang tid renoverer et hus, og litt daglig utsetter deg for rivningsstøv, sementstøv når du heller mørtel eller betongsekker i blanderen, osv. da har du en reell risiko for å pådra deg lungeproblemer.

Bruk en ordentlig halvmaske, ikke bare engangsmasker som halvparten av støvet går forbi.

Har du en god maske på deg, og "tilfeldigvis" utsetter deg for asbest, så har du redusert en i utgangspunktet nullrisiko med ytterligere 95%.
Takk for bra svar! Har forstått at mye handler om eksponeringstid, men det har ligget der i flere måneder og selv om kjelleren ikke er innredet så er vi daglig nede og vasker o.s.v. Så jeg tenkte mest om noen har hørt om asbest i slike plater, om det bør sendes på testing, hvor nøye jeg skal rydde, eller om det trengs proff-sanering.

Sist redigert:
Fikk tips om å sette fyr på dem og brenne gjør de ihvertfall ikke. Men kanskje ikke sementdruknede trefibre heller gjør det?

Eneste pålitelige er å sende på test.

• Liker
MARTINOV
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Træulit (inneholder tre og sement)
Takk, vet du om det i det hele tatt har vært brukt asbest (p.g.a. brannsikring i f.eks. fyrrom) i treullit (eller lignende plater), kanskje det fantes flere produsenter o.s.v.? Huset bygget -34 men vet ikke om inneraket er fra byggeåret eller ei.

Sist redigert:
M MARTINOV skrev:
Takk, vet du om det overhodet har forekommet bruk av asbest (p.g.a. brannvern i f.eks. fyrrom) i treullit (eller lignende plater), kanskje fantes det flere produsenter o.s.v.? Huset bygget -34 men vet ikke om innertaket er fra byggeåret eller ei.
Så vidt jeg vet er det kun tre og sement i treullit, men kontakt Träullit AB og spør hvis du er av bekymret natur.

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.