Hei jeg holder på å renovere kjøkkenet og nå har jeg tatt frem murpipen fordi jeg vil installere en gammel vedovn i kjøkkenet (som det har vært før i samme hull i murpipen.)
og nå har jeg lest litt at det må være minst 10 cm mellom murpipen og brennbart materiale men når jeg har tatt frem min murpipe så er det jo tre mot murpipen som det har vært siden huset ble bygd (ca 1920) og nå lurer jeg på om jeg virkelig må rive alle vegger rundt murpipen og bygge om hele huset for å kunne fyre i vedovnen ..?
og på senere tid har man bygget inn murpipen ved å legge en planke vannrett deretter en planke loddrett og gipset ...så jeg antar at jeg må fjerne det.?
takknemlig for svar og ulike regler man skal tenke på?
og nå har jeg lest litt at det må være minst 10 cm mellom murpipen og brennbart materiale men når jeg har tatt frem min murpipe så er det jo tre mot murpipen som det har vært siden huset ble bygd (ca 1920) og nå lurer jeg på om jeg virkelig må rive alle vegger rundt murpipen og bygge om hele huset for å kunne fyre i vedovnen ..?
og på senere tid har man bygget inn murpipen ved å legge en planke vannrett deretter en planke loddrett og gipset ...så jeg antar at jeg må fjerne det.?
takknemlig for svar og ulike regler man skal tenke på?
Hei !
Det enkleste er selvsagt å ringe feieren, han vet hva som gjelder.
10 cm til brennbart gjelder sikkert, men som du sier, bjelkelaget i gamle hus ligger
jo mot/innebygd delvis i skorsteinen.
Vi måtte legge på 10 cm isolasjon i forbindelse med cellulose-isolering av kaldloftet, men
det avhenger av at cellulosan ikke anses som ubrennbar, den er bare behandlet
med borsalt for å hindre spredning av glødbrann.
Vi skulle inn med ovn/kakkelovn og da må man legge 10 cm isolasjon/steinull rundt skorsteinen mot cellulosan.
Men resten av hjørnedelene av bjelkelaget ligger mot skorsteinen.
Jeg ville gitt feieren en ring, det koster ingenting
Lykke til
Det enkleste er selvsagt å ringe feieren, han vet hva som gjelder.
10 cm til brennbart gjelder sikkert, men som du sier, bjelkelaget i gamle hus ligger
jo mot/innebygd delvis i skorsteinen.
Vi måtte legge på 10 cm isolasjon i forbindelse med cellulose-isolering av kaldloftet, men
det avhenger av at cellulosan ikke anses som ubrennbar, den er bare behandlet
med borsalt for å hindre spredning av glødbrann.
Vi skulle inn med ovn/kakkelovn og da må man legge 10 cm isolasjon/steinull rundt skorsteinen mot cellulosan.
Men resten av hjørnedelene av bjelkelaget ligger mot skorsteinen.
Jeg ville gitt feieren en ring, det koster ingenting
Lykke til
Jeg har omtrent samme problem, jeg skal slå opp skillevegger mot murpipa, ingen problem, bare å bruke stålstendere, men så når veggkledningen skal på så vil jeg jo ha osb & gips, men hva gjør man med de 10 cm nærmest murpipa? osb-platen er jo 11mm tykk & gipsen 13, så det går jo ikke å bare erstatte innerste biten med gips! eller? 2 mm forskjell kanskje ikke gjør noe?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 innlegg
Sjekk med feieren, men jeg har for meg at det finnes en avstand til røyk kanalen som gjelder. Så om det f.eks. stikker ut en krans av tegl som bjelkelaget hviler på, så ville det være OK.
Men selve teglesteinen i murstocken må jo regnes med i avstanden på en eller annen måte.
Si at selve murstocken er 30cm, da kan det jo ikke være noen fare. Selv har jeg trestendere direkte på murstocken, og feieren sa ingenting om det da han godkjente min nye ovn i en kanal som ikke har blitt brukt til fyring tidligere.
Si at selve murstocken er 30cm, da kan det jo ikke være noen fare. Selv har jeg trestendere direkte på murstocken, og feieren sa ingenting om det da han godkjente min nye ovn i en kanal som ikke har blitt brukt til fyring tidligere.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 innlegg
Jo det var det jeg mente med avstand til røkgangen. Men hvor mye tegl det må være vet jeg ikke.
Det finnes modulskorsteiner i dag som ifølge produsenten er godkjent for å bygges inn med tre mot, men dermed er det ikke sagt at den er godkjent av brannmyndighetene i akkurat din kommune. Sjekk alltid opp reglene i din kommune.
Ok, takk så mye for alle svar, min murstock er jo fra 1920-tallet & bjelkelaget ligger jo allerede mot, så det burde jo ikke være noen problemer, men dog så er det bare et lag tegl rundt om d.v.s. 10 cm tegl + 1-2 cm puss
Klikk her for å svare