16.265 lest ·
19 svar
16k lest
19 svar
Trapperenovering-Bytte matte-Fjerne nålefiltmatte
Beste innlegget jeg har lest her!ricebridge skrev:
Nei.
Neineineinei.
NEEEEEEEEEIIIIII.
Hvis du starter renoveringen med denne avskyelige sysselen... så er det fare for at du aldri fortsetter. Fordi du har blitt tvangsinnlagt et sted, eller tatt til flasken big time.
Nålfiltsmatter limt på trinnene ble sannsynligvis oppfunnet under den kalde krigen av den sovjetiske militæren i den hensikt å destabilisere Sverige, binde opp bunnløse ressurser på endeløse meningsløsheter, samt sette befolkningen ut av stridbar stand. Selv om den som har gitt seg i kast med en slik trapp riktignok snart føler en uimotståelig trang til å begå de grusomste voldsgjerninger.
Du får et uendelig mye bedre og lettere resultat hvis du kjøper renoveringssteg, finnes hos velassorterte byggevarehus. Disse skjærer du til og limer direkte på trinnene, over hele rubbet. De koster litt, men det må veies mot tapt arbeidsinntekt da du sitter i fengsel etter å ha i vettløs desperasjon gått berserk i nabolaget, pluss tilhørende erstatningskrav.
Billigvarianten, som jeg har brukt på min trapp (som dog mangler n-lf-ltsm-tt-), er å sage til biter av laminatgulv og montere. Du trenger da å komplettere med passende trappenese; jeg brukte aluminiumslister, men man kan også for eksempel bruke vanlig hjørnelist.
Eller så heller du bensin på trappen og tenner på, hvis forsikringen dekker egen håndtering ved skadeverk, noe den i og for seg ikke pleier å gjøre. Eller flytter et annet sted. Eller installerer heis. Hva som helst men IKKE BEGYNN Å PRØVE Å SLIPPE BORT MATTEHELVETET. Slike prosjekter har knekt mange en driftig ung gårdseier og forvandlet dem til sønderknuste menneskevrak.
Håper tråden lever, får liv nå! Nøyaktig lik trapp har jeg i huset bygd i 1983. Nå renoverer vi første etasje og jeg drømmer om å gi den slitne trappen med nedtråkket og kattsabotert originalnålefilt en oppdatering. Jeg tror på advarslene om å ikke engang prøve å fjerne det gamle. Men ferdige myke trappetepper med fram- og bakkant, i typenålefilt, og et godt lim, kan det fungere! Rundt en kvadratmeter vanlig teppe i samme farge trengs også. Et jobb for proffer eller? Listvarianten og laminat føles litt mer risikabelt. Eller?Bödvar McOlsson skrev:
Ps. På bildet ser du at jeg har modifisert nedre trappsseksjon, 90 graders vending til venstre, og også reposen, når vegg ble revet for "åpen planløsning" (10 år siden og så bra!). Ble da tvunget til å stjele litt takplass ved å skjære litt i en takbjelke, som dog fikk litt ekstra forsterkning før lukking. Ingen enbent Steinway-flygel vil noen gang stå i andre etasje.
Vidunderlig lesning!ricebridge skrev:
Nei.
Neineineinei.
NEEEEEIIIJJJJ.
Hvis du begynner din renovering med denne avskyelige oppgaven... så er det en risiko for at du aldri fortsetter. Fordi du har blitt tvangsinnlagt et sted, eller alternativt tatt til flasken big time.
Nålfilttapeter limt på trappetrinn ble sannsynligvis oppfunnet under den kalde krigen av den sovjetiske militæren med hensikt å destabilisere Sverige, binde opp bunnløse ressurser på endeløse meningsløsheter, samt sette befolkningen ut av stridsdyktighet. Selv om den som har kastet seg ut i en slik trapp sikkert snart kjenner et ubendig behov for å begå de mest fryktelig voldshandlinger.
Du får et uendelig mye bedre og lettere resultat hvis du kjøper renovasjonstrinn, finnes hos velassorterte byggevarebutikker. Disse sager du til og limer direkte på trinnene, over hele rubbet. De koster en del, men det skal veies mot tapt arbeidsinntekt når du sitter i fengsel etter å i vettløs desperasjon ha gått berserk i nabolaget, pluss tilhørende erstatningskrav.
Billigvarianten, som jeg brukte på min trapp (som dog mangler n-lf-ltsm-tt-), er å sage til biter av laminatgulv og montere. Du må da komplettere med passende trappenese; jeg brukte aluminiumsprofiler, men man kan også for eksempel bruke vanlig hjørnelist.
Eller så heller du bensin på trappen og tenner på, hvis forsikringen dekker egen håndtering ved skadeverk, noe den for øvrig ikke pleier å gjøre. Eller flytter et annet sted. Eller installerer heis. Hva som helst men IKKE PRØV Å SLIPA BORT MATTELØGNENDET. Slike prosjekter har kuet mange dristige unge gårdeiere og forvandlet dem til sønderknekte menneskevrak.
Klikk her for å svare