Hei! Jeg har da aldri noensinne renovert noe i hele mitt liv og jeg skal altså ta meg an en trappeoppussing det første jeg gjør - Go big or go home right?!

Jeg trenger altså alle tips jeg kan få!

Etter en del søking har jeg forstått at vann og kaustisksoda skal være toppen.. men hvor mye vann og hvor mye kaustisksoda trenger jeg? Skal jeg spraye det på med en blomsterspray?
Hvilke verktøy trenger jeg?
Hvorfra begynner jeg engang å dra bort teppet?
Må jeg sette på en nålfiltmatte?
Hva slags lim trengs? Trengs bare lim?
Hva skal jeg bruke av maling i resten av trappen?
Hvor mange meter teppe bør jeg kjøpe for 13 trinn?
Hvis jeg vil ha teppe over kanten men ikke mellom trinnene, fungerer bare lim da?

Hjelp en nybegynner!

• En tretrapp med gulbrun teppebelegg, omkranset av vegger i samme trefinish. Klar til renovering av nybegynner.
  • Tre trinn av en trapp med brun nålefiltmatte på trinnene, omgitt av lysere treverk. Trappen ser delvis slitt ut, klar for renovering.
Nei.
Neineineinei.
NEIIIIIIIIJJJJJ.

Hvis du starter din renovering med denne avskyelige oppgaven... så er det en risiko for at du aldri fortsetter. Fordi du har blitt tvangsinnlagt et sted, alternativt tydd til flaska big time.

Nålfiltsmatter limt på trappetrinn ble sannsynligvis oppfunnet under den kalde krigen av den sovjetiske militæren i den hensikt å destabilisere Sverige, binde opp bunnløse ressurser på endeløse meningsløsheter, samt sette befolkningen ut av kampdyktig tilstand. Selv om den som har gitt seg på en slik trapp riktignok snart føler en ustyrlig trang til å begå de grusomste voldshandlinger.

Du får et uendelig mye bedre og lettere resultat om du kjøper renoveringstrinn, finnes hos velassorterte byggevareforhandlere. Disse sager du til og limer direkte på trappetrinnene, over hele greia. De koster en del, men det skal veies mot tapt arbeidsinntekt når du sitter i fengsel etter å i vettløs desperasjon ha gått berserk i nabolaget, pluss medfølgende erstatningskrav.

Billigvarianten, som jeg har brukt på min trapp (som riktignok mangler n-lf-ltsm-tt-), er å sage til biter av laminatgulv og montere. Du må da supplere med passende trappenese; jeg brukte aluminiumsprofiler, men man kan også for eksempel bruke vanlig hjørnelist.

Eller så heller du bensin på trappa og tenner på, om forsikringen dekker selvpåført skadeverk, noe den for øvrig ikke pleier å gjøre. Eller flytter et annet sted. Eller installerer heis. Hva som helst men IKKE BEGYNNE Å PRØVE Å SLIPPE BORT MATTEGRISEN. Slike prosjekter har kuet mange en ung, rask huseier og forvandlet dem til nedbrutte menneskevrak.

• Haha
  • Liker
Malin_L og 23 andre
  • Laddar…
F FiaBiJa skrev:
Etter en del søkninger så har jeg forstått at vann og kaustiksoda skal være topp..
Hva tenkte du å bruke kaustiksoda til??

Det skal tydeligvis løse opp lim og gjøre at
matten slipper lettere.

ricebridge ricebridge skrev:
Nei.
Neineineinei.
NEEEEEEEIIIIJJJJ.

Om du begynner din renovering med denne forferdelige oppgaven... så er det en risiko for at du aldri fortsetter. Fordi du har blitt tvangsinnlagt et sted, alternativt tatt til flasken big time.

Nålfiltsmatter limt på trappetrinn ble sannsynligvis oppfunnet under den kalde krigen av det sovjetiske militæret i hensikt å destabilisere Sverige, binde opp bunnløse ressurser på endeløse meningsløsheter, samt sette befolkningen ut av stridbar stand. Selv om den som har gitt seg på en slik trapp for øvrig snart føler et ubendig begjær for å begå de grusomste voldsdådene.

Du får et uendelig mye bedre og lettere resultat hvis du kjøper renoveringstrinn, finnes hos velassorterte byggevareforretninger. Disse sager du til og limer direkte på trappetrinnene, over hele rubbet. De koster en del, men det skal veies mot tapt arbeidsinntekt da du sitter i fengsel etter å ha i vettløs desperasjon gått berserk i nabolaget, pluss dertil hørende erstatningskrav.

Billigvarianten, som jeg brukte på min trapp (som eh til tross for mangler n-lf-ltsm-tt-), er å sage til biter av laminatgulv og montere. Du trenger da å komplettere med passende trappenese; jeg brukte aluminiumslister, men man kan også for eksempel bruke vanlig hjørnelist.

Eller så heller du bensin på trappen og tenner på, hvis forsikringen dekker egen påvirkning ved skadeverk, noe den for øvrig vanligvis ikke gjør. Eller du flytter et annet sted. Eller installer heis. Hva som helst men IKKE BEGYNNE Å FORSØKE Å SLIPPE BORT MATTEHELLET. Slike prosjekter har kuet mange spenstige unge gårdseiere og forvandlet dem til sønderknuste menneskevrak.
Det kan holde med å "bare" slipe og skrape en furutrapp uten matte for å nærme seg galskap og få ubehagelige tanker... tro meg, jeg vet...

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
Tss, dagens skjøre nerver...

Tidlig 80-tall renoverte foreldrene mine huset og blant annet den gamle furu-trappen. Etter mye skraping, sliping og lakkering testet jeg kvaliteten (på min storesøsters innråd) ved å kjøre ned trappen i en brødkasse.

Lakkeringen fikk selvfølgelig stryk, og trappen måtte slipes og lakkeres om...

Men de er friske i både kropp og sinn ennå i dag, og jeg tok verken skade under eller etter turen :-)

• Liker
Karlia
  • Laddar…
Litt lys i tunnelen likevel etter tidligere innlegg. Men jeg trenger virkelig mer detaljerte tips. Må starte opp relativt snart, typ i helgen.

Satsuki
Nei.
Neineineinei.
NEEEEEEIIIIJJJJ.

Hvis du begynner din renovering med denne forferdelige oppgaven... så er det risiko for at du aldri fortsetter. Fordi du har blitt tvangsinnlagt et sted, alternativt tatt til flasken big time.

Nålfiltsmatter limt på trappetrinn ble sannsynligvis oppfunnet under den kalde krigen av den sovjetiske hæren i den hensikt å destabilisere Sverige, binde opp bunnløse ressurser på endeløse meningsløsheter, samt sette befolkningen ut av kampklar tilstand. Selv den som har tatt på seg en slik trapp føler snart et uimotståelig begjær etter å begå de grusomste voldshandlinger.

Du får et uendelig mye bedre og lettere resultat hvis du kjøper renoveringstrinn, finnes hos velassorterte byggevareforhandlere. Disse sager du til og limer direkte på trappetrinnene, over hele rubbet. De koster en del, men det skal veies mot tapt arbeidsinntekt når du sitter i fengsel etter å i vettløs desperasjon ha gått berserk i nabolaget, pluss tilhørende erstatningskrav.

Billigalternativet, som jeg har brukt på min trapp (som riktignok mangler n-lf-ltsm-tt-), er å sage til biter av laminatgulv og montere. Du må da komplettere med en passende trappenese; jeg brukte aluminiumslister, men man kan også for eksempel bruke vanlig hjørnelist.

Eller så heller du bensin på trappen og tenner på, hvis forsikringen dekker egen håndtering ved skadeverk, noe den for øvrig ikke pleier å gjøre. Eller flytter et annet sted. Eller installerer heis. Hva som helst men IKKE BEGYNNE Å PRØVE Å SLIPPE VEKK MATTERIET. Slike prosjekter har kuet mang en rask ung huseier og forvandlet dem til nedbrutte menneskevrak.
Kan man sette renoveringstrinn oppå nålfiltsmatte?

Det kan man sikkert, men etter å ha fjernet et annet VEDERSTYGGELIG og illeluktende heltæppematte i et rom i dette huset, vil jeg gjerne også få bort trappematten.

N
Jeg bløtte bare ned med vann og så dro jeg bort teppet. Mesteparten av limet fulgte med teppet.

• Liker
bobhus18 og 2 andre
  • Laddar…
Dra løs det nåværende teppet og bruk de bitene som maler for den nye nålfilten, og ta i litt ekstra så det nye teppet rekker til å dras over trappenesen. Under trappenesen fester du teppet med stiftepistol og stifter på den andre siden også så teppet ligger i spenn mens limet herder.

Det gamle limet kan gå å skrape bort.
Skal du male trappen så bør du gjøre det før den nye nålfilten settes på plass.

N Mark85 skrev:
Jeg bløtte bare ned med vann og så dro jeg bort teppet. Det meste av limet hang med teppet.
Samme her. Vanlig vann i en vanlig sprøyteflaske. Sprøytet på skikkelig, ventet noen minutter og deretter pirket opp et hjørne med en spisstang. Så er det "bare" å dra.

• Liker
Emergency bug og 1 annen
  • Laddar…
Treppe i tre med åpne trinn, trappetepper og et rekkverk på høyre side, sett ovenfra. Person som fester brune teppefliser på en tretrapp for å gi bedre grep og estetikk. En trappetrinn med teppe på som blir skjært til med en verktøykniv, veggen har et mønster av lys tapet. Tretrapp med slitte trinn og tre gelender på begge sider, fotografert innendørs.

• Liker
Siedel og 1 annen
  • Laddar…
Nei.
Neinei.
NEEEEEEEI.

Hvis du begynner din renovering med denne forferdelige oppgaven... så er det fare for at du aldri fortsetter. Fordi du har blitt tvangsinnlagt et sted, alternativt tatt til flasken big time.

Nålfiltsmatter limt på trinn ble sannsynligvis oppfunnet under den kalde krigen av det sovjetiske militæret med hensikt å destabilisere Sverige, binde opp bunnløse ressurser på endeløse meningsløsheter, samt sette befolkningen ut av stridsdyktig tilstand. Selv om den som begynner på en slik trapp snart kjenner en uimotståelig trang til å begå de grusomste voldshandlinger.

Du får et uendelig mye bedre og lettere resultat hvis du kjøper renoveringstrinn, finnes hos velassorterte byggevarehus. Disse sager du til og limer direkte på trinnene, over hele greia. De koster litt, men det skal veies opp mot tapt arbeidsinntekt da du sitter i fengsel etter å i vettløs desperasjon ha gått berserk i nabolaget, pluss tilhørende erstatningskrav.

Billigvarianten, som jeg har gjort med min trapp (som ehuru mangler n-lf-ltsm-tt-), er å sage til biter av laminatgulv og montere. Du må da komplettere med passende trappnese; jeg brukte aluminiumslister, men man kan også f.eks. bruke vanlig hjørnelist.

Eller så heller du bensin på trappen og tenner på, hvis forsikringen dekker egen håndtering ved skadeverk, noe den i og for seg ikke pleier å gjøre. Eller flytter et annet sted. Eller installerer heis. Hva som helst men IKKE PRØV Å SLIPPE MATTEELENDET. Slike prosjekter har kuet mang en rask ung hjemmeeier og forvandlet dem til utslitte menneskervrak.
Amen ✝️

• Trapp som renoveres med gammelt teppe fjernet, sagflis og rester på trinnene, trepanel rundt trappen.
  • Liker
Rotmosan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.