Men... På dobbeltbildet der så ser det jo bedre ut på det nedre bildet, det hadde jeg kanskje ikke tenkt på så mye. På det øvre - der kan det jo ikke være 900 i øvre underkanten på den nedre lederen og 900 i nedre underkanten på den øvre lederen. (Forsto noen?) i mine øyne ser det ut til å skille masse? TS skriver jo dessuten at det ser forskjellig ut i alle de nybygde husene så da får jeg følelsen av at de er satt opp litt hvordan som helst?

At det ser forskjellig ut i husene, kan skyldes at det er ulike montører som har vært i sving.

At det er ulikt i de forskjellige husene tyder på dårlig kvalitet i monteringsarbeidet.
Ikke skal samme trapp se annerledes ut fordi det har vært en annen montør.
Monteringsanvisningen kan jo ikke ha blitt fulgt.

Dessuten har Immobil bekreftet at det egentlig burde være motsatt:
Immobil skrev:
Håndrekkenes overkant skal være 900 mm over forkant av trinnet.
Egentlig burde den nedre håndrekken være lavere enn den øvre. At de ikke linjerer i hjørnene får man tåle, når man har rette håndrekker.
Altså, slik jeg forstår det, ser det dårlig ut og er feil ifølge praksis.

sblixten skrev:
Dessuten har Immobil bekreftet at det egentlig burde være omvendt:
Det ser ut til å være en skrivefeil, eller så mente han bare at man burde sette den nedre lavere for at det skal passe i hjørnet. Tar man rette rekkverk og monterer i en svingete trapp så de sitter i riktig høyde i de rette delene av trappen, havner det øvre rekkverket for lavt i hjørnet, mens det nedre rekkverket havner for høyt i hjørnet, akkurat som på bildene.

Sist redigert:
Jo, det ble litt feil der, ser jeg nå. :blushing:
Jeg mente at den nedre sitter altfor høyt i forhold til den øvre.

Kjenner igjen det der fra mine foreldres hus. Da jeg (da 12-13 år gammel) påpekte at det så rart ut, svarte snekkeren surt at trappeprodusenten ikke laget rekkverk som svang som vangstykkene.

Hvor vanskelig kan det være å sage til en list så den bøyer på riktig måte? (som sløydlærer blir man jo lett opprørt når man ser sånt her...)

De produsenter av trapper som leverer planbøyde håndløpere, gjør på følgende måte:
Samtidig som vangstykket sages/freses så legger man til ~ 100 mm på oversiden av vangen. Deretter skjærer de løs håndløperen fra vangen og freser den i valgfri form.

Immobil skrev:
De produsenter av trapper som leverer plansvingte håndløpere, gjør på følgende måte:
Samtidig som vangstykket sages/freses så legger man til ~ 100 mm på oversiden av vangen. Deretter skjærer de løs håndløperen fra vangen og freser den i valgfri form.
egentlig enkelt å få det perfekt og pent men jakter man produksjonskostnader så blir det billigere med en rett planke
gaia

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.