Sånn ser overgangen mellom trapperekkverkene ut, om jeg ikke tar helt feil så er det vel meningen at de skal være på samme nivå, ikke at det skal være et hopp på 20-25cm i høyden.
Er det riktig montert eller var noen full på jobben? :(
Vi har klaget på det og bedt om at det blir justert så det ser bra ut, men vi har ennå ikke fått noe svar fra husbyggeren om de har tenkt å gjøre noe med det?

• Trapperekkverk i tre med ujevn høydedifferanse på 20-25 cm ved et hjørne, forårsaker klage på monteringens kvalitet.
Sist redigert:
Det ser morsomt ut.

Vanskelig å se på bildet, men hvorfor sitter det høyere rekkverket og dekker espalieret?

S
hva er det for mål opp til under kant på dem? ved trappetrinnet da.
den høyre kan ha gjort at de ikke kuttet den fordi det kanskje så rart ut når man ikke hadde rekkverket til hjørnet.
formentlig har den rett mål ved trappetrinnet

Her er bilde på litt lengre avstand, samt på det andre rekkverkshjørnet, de ser ikke ut til å ha truffet helt riktig der heller :(

• Trapp med treverk på gelenderet og et hjørne som ikke er korrekt justert.
  • Trapp med brunt rekkverk, dårlig montert i hjørnet.
SBH skrev:
hva er målet opp til underkanten på dem? ved trinnene da.
den høyre kan ha gjort at de ikke kappet den fordi det kanskje så rart ut når man ikke hadde rekkverket til hjørnet.
antagelig har den riktig mål ved trappetrinnet
Den venstre er det 115cm fra midten på trinnet under, og den høyre er det 103 fra midten på trinnet under den.
Det morsomme/tragiske er at det ser forskjellig ut i alle husene, det er et antall like hus som er bygget i samme omgang.

Nei fy!
Reklamer!
Det finnes jo et spesifikt mål for å montere rekkverk på, men sunn fornuft kan vel også aktiveres?

shogo99 skrev:
Den venstre er det 115cm fra midten på trappetrinnet under, og den høyre er det 103 fra midten på trappetrinnet under den.
Men om du måler den øvre litt lenger opp i trappen da? Om man ser på vangstykket ser man jo at det blir mindre bratt når trappen går ut i hjørnet. Jeg vet ikke hvordan man pleier å gjøre i nye hus, men i de eldre hus hvor jeg har sett hvordan rekkverket sitter har man brukt svingte rekkverk så de har samme form som vangstykket.

mulpac skrev:
Om man ser på vangstykket ser man jo at det blir mindre bratt når trappen går ut i hjørnet. Jeg vet ikke hvordan man pleier å gjøre det i nye hus, men i de eldre hus hvor jeg har sett hvordan rekkverket sitter har man brukt svingte rekkverk så de har samme form som vangstykket.
Jeg tenkte også på det. Jeg vet ikke om det må bli akkurat som på bildene men litt rart blir det nok et sted om man har rette håndrekker til en slik trapp. Jevn høyde over trinnene går definitivt ikke an å få uansett hvordan de monterer dem.

Håndrekkenes overkant skal være 900 mm over forkanten av trinnet.
Egentlig burde den nedre håndrekken være lavere enn den øvre. At de ikke er linjert i hjørnene må man tåle, når man har rette håndrekker.

Sist redigert:
Er du sikker på det Immobil? Jeg synes det ser helt sprøtt ut. Hvilken hustilvirker er det som bygger slik?

Ja, med rette håndledere kan du aldri få det til å linje opp i hjørnet. Når man monterer den nedre håndlederen må man ofte kompromisse litt og ikke holde beinhardt på de 900 millimeterne.

Immobil skrev:
Håndleders overside skal være 900 mm over forkant av trinnet.
Egentlig burde den nedre håndlederen være lavere enn den øvre. At de ikke flukter i hjørnene får man tåle, når man har rette håndledere.
Står det i noe regelverk som man absolutt ikke kan fravike?
Så kan man kanskje synes at man ikke skal måtte "tåle" stygge sluttresultater. Spesielt ikke når det ser ut som i tråden....

Du mener at praksis uansett er at man sørger for at veilederne linjerer?

Nei det går ikke med rette håndledere. 900 mm er allment akseptert blant trappeprodusentene.

Det merkeligste er at det ser forskjellig ut i alle husene som er produsert i samme etappe, det føles som at man rett og slett har montert dem uten å måle noe sted.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.