Jeg har et torp med en kombinert torpargrunn som står på et berg. Dessverre er ikke berget spisst, og når alt organisk materiale og steiner i grunnen under gulvet ble gravd ut, er det som en grop der det samles vann og renner inn fra sidene når det støtte materialet ble fjernet. Berget heller inn mot huset på den ene siden, og på den andre siden er det ganske mye organisk materiale som har vokst til i løpet av året, men som kan fjernes. Hvordan skal man tenke når man skal gjøre om grunnen? Skal man fylle ut med materiale, ha en avfukter og beholde den torpar/torpagrunn, eller støpe en plate?

• Torpargrund med ujevnt berg, tre store steiner og fuktig jord, omgitt av trepanelvegger og et vindu.
  • Innsiden av et torp med utsatt berggrunn som skråner, omkranset av steinvegger, med synlige steiner på gulvet og en kost i hjørnet.
Antar at det var en mullbänksgrunn?
Hvordan var den oppbygd?
Mullbänksgrunn indikerer at huset er gammelt, og om det har stått seg fint så langt så bør samme konstruksjon stå seg fint ytterligere noen hundre år.
Hva for materiale var det på innsiden av grunnen som stoppet overflatevann fra å renne inn?

Betongplate vil du ikke ha. Det hører ikke hjemme i et gammelt hus. Dessuten blir det iskaldt med fjell under.

• Liker
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Hei og velkommen til forumet!

Jeg tenker at du får spore i fjellet og lede ut og vekk det stående vannet.
230mm vinkelsliper med diamantskive er forhåpentligvis tilstrekkelig, skulle det mot formodning ikke være nok får du leie en skikkelig motorsag.

Om det har kunnet fungere i mange år så kan det fortsatt gjøre det.

Jeg ville i første omgang satset på å gjøre forholdene på utsiden så bra som mulig for å styre bort direkte vannstrømmer. Bare fordi det i viss grad heller mot huset, betyr det ikke nødvendigvis at det vil renne inn store mengder vann. Vanskelig å si noe om det uten info om hvordan terrenget ser ut.

Men et klokt råd for et slikt hus er at uansett hvilken løsning du velger, sørg for å ikke gjøre det med tette materialer og oppretthold muligheten for at hele huset, inkludert grunnmuren, fortsatt kan puste.

Var det kun organisk materiale som lå i fordypningene? Ikke for eksempel leire som kan ha fungert som fyllmasse?

R Räknenisse skrev:
Om det har kunnet fungere i massevis av år så kan det fortsette å gjøre det.

Jeg hadde i første omgang satset på å gjøre forholdene på utsiden så bra som mulig for å styre bort direkte vannstrømmer. Bare fordi det i viss grad heller mot huset trenger det ikke bety at det kommer til å renne inn noen store mengder vann. Vanskelig å si noe om det uten info om hvordan bakken ser ut.

Men et klokt råd for et slikt hus er at uansett hvilken løsning du velger, sørg for å ikke gjøre det med tette materialer og opprettholde muligheten for hele huset, inkludert fundamentet, til å fortsatt kunne puste.

Var det kun organisk materiale som lå i søkkene? Ikke f.eks. leire som kan ha fungert som fyllmasse?
Oldboy Oldboy skrev:
Antar at det var en mullbænk grunnmur?
Hvordan var den bygget opp?
Mullbænk grunnmur indikerer at huset er gammelt, og om det har stått seg fint så langt så bør samme konstruksjon stå seg fint ytterligere noen hundre år.
Hvilket materiale var det på innsiden av fundamentet som stoppet overvann fra å renne inn?

Betongplate vil du ikke ha. Det hører ikke hjemme i et gammelt hus. Dessuten blir det iskaldt med fjell under.
Takk for svar! Huset ligger på et fjell som dessverre etter utgravd materiale (jord og stein) danner inn en grop i midten hvor vann renner inn langs med fjellet og blir stående. Legges det en ny gulvbjelkelag med isolasjon, kommer det til å stå vann under huset. Før gjorde det nok ingenting, helt utette gulv og hele tiden oppvarmet under med vedovn/kakkelovn som fungerte som avfukter.

R Räknenisse skrev:
Om det har kunnet fungere i mange år så kan det fortsette å gjøre det.

Jeg hadde i første omgang satset på å gjøre forholdene på utsiden så bra som mulig for å styre bort direkte vannstrømmer. Bare fordi det i viss grad heller mot huset trenger det ikke å bety at det kommer til å renne inn noen store mengder vann. Vanskelig å si noe om det uten info om hvordan grunnen ser ut.

Men et klokt råd for et slikt hus er at uansett hvilken løsning du velger, sørg for å ikke gjøre det med tette materialer og behold muligheten for hele huset, inkludert grunnmuren, å fortsatt kunne puste.

Var det kun organisk materiale som lå i søkkene? Ikke f.eks. leire som kan ha fungert som fyllmasse?
Hei og takk for svar Det lå jord og stein og det viste seg å være et hull i berget under der det samles vann. Renner mot huset på en side men langsiden kommer vann via berget under jordnivå og kan ikke dreneres bort så enkelt. Skal man ikke ha en fuktsperre mot bakken? Hus som isoleres kan ikke puste tilstrekkelig bra. Uten isolasjon går det ikke å bo 2026. De som bodde i huset før hadde nok doble raggsokker, filleryer og fyrte 24/7

Det er vanskelig å vite hva som vil fungere da det avhenger av fuktbelastningen fra bakken/berget. Jeg har for meg at noen her på forumet i en eller annen tråd hadde vann bare 50 cm under bakkenivå men at det likevel ikke var noen problemer med fukt i grunnen.

Om man vil forsøke å gardere seg mot for mye fukt så kanskje en gjennomtrengelig markduk kan hjelpe. Tenker på de svarte plastvevene som brukes av profesjonelle dyrkere for å stoppe ugress, beholde fukten i bakken, og samtidig slippe gjennom regnvann til bakken. Da kan ikke vann bli stående oppå duken, verken fra eventuelle lekkasjer fra varme- eller drikkevannsledninger, kondens, eller ekstreme nedbørsmengder, samtidig som det meste av jordfukten holdes i sjakk under duken. (Forutsetter et drenerende materiale ovenfor duken men det føles selvfølgelig.)

Hvor langt er det fra bakken/berget opp til gulvnivå (gulvplanker)?

M Marika Berg skrev:
Hei og takk for svar Det lå jord og stein og det viste seg å være en grop i fjellet under der det samles vann. Renner mot huset på én side, men langsiden kommer vann via fjellet under jordnivå og kan ikke dreneres bort så enkelt. Skal man ikke ha et tettsjikt mot bakken? Hus som isoleres kan ikke puste tilstrekkelig bra. Uten isolasjon går det ikke an å bo 2026. De som bodde i huset før hadde nok doble raggsokker filleryer og fyrte 24/7
Det går an å isolere hus så de kan puste, om man velger å gjøre det på den måten.
Det høres jo ut som det fantes en fullt fungerende løsning på problemet. Om det du gravde bort ikke var organisk materiale, så ville jeg tro det var en gjennomtenkt utfylling som minimerte fuktbelastningen.

Men det høres ut som du allerede har bestemt deg for å bygge med teknikker som krever at du drenerer? Da har du gjort et veivalg. Siden jeg synes det er et usmart valg for det huset, så har jeg ikke noe å bidra med i det tilfellet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.