Jag funderar på att köpa ett gammalt torp, vet ej byggår. Hittade en tidningsartikel som skvallrar om att det är runt 100år.
Torpet är för mig ett "drömtorp" med perfekt läge, då jag mest är ute efter läget.

Har jagat ägarna i flera år, utan svar. Nu har de hört av sig och är villiga att stycka en del av sin skog och sälja marken torpet står på.

Ingen har bott i torpet på väldigt länge, för några år sedan användes det som sommarstuga, de senaste åren har det enbart stått tomt vilket gjort att det verkligen är igenväxt och öde.
Det finns varken vatten eller el indraget. Att dra dit el är inte aktuellt i nuläget heller (då det är några km till närmaste ställe att koppla sig mot.. ) Har eventuellt hittat en gammal brun på gården, så det kanske kan finnas möjlighet att få tillgång till någon form av vatten framöver, om inte annat för att vattna grödor. I övrigt får jag köra med solceller.
Är inte aktuellt att gräva brunn etc i nuläget.

Huset har fått nytt tak för x antal år sedan, så det ligger ett plåttak på huset, vilket ser ut att vara i hyfsat skick. Har ännu inte varit in i huset så vet inte skicket på insidan, men vad jag kan se utifrån ser insidan "bra" ut.
Fasaden ser lite tråkig ut och ja det är ett hus, så det är ett evighetsprojekt.
Tanken är att ha huset som fritidshus. Har ca 1 mil ut till stugan.
Vill ogärna behöva jämna stugan jämns marken, utan vill bevara så mycket jag bara kan. En förhoppning är att kunna bygga ett mer modernt bostadshus på tomten framöver. (vi pratar om 15-20år fram)

Vad skulle ni säga är det första jag bör undersöka med huset?
Vad ska jag kolla efter?

T Linnea Lindqvist skrev:
Vad skulle ni säga är det första jag bör undersöka med huset?
Vad ska jag kolla efter?
Nr 1. Att taket är tätt, kolla efter fukt
Nr 2 Att taket verkligen är TÄTT
Nr 3 . Att grunden ser bra ut

Sen nån annan gång kan du ju kolla mögel, fönster, dörrar, takavvattning, skorsten och eldstad i förekommande fall.

Nått annat år kan du ju kika på fasaden och byta om det är nått ruttet eller illa sprucket och sen fundera på om du vill och orkar måla torpet, det är knappast nödvändigt men en nymålad rödfärgad stuga är ju trevligt att komma till;)

• Gilla
Torpverkstan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.