5.766 lest ·
22 svar
6k lest
22 svar
Tømmer vintertid
Hvorfor være så konvensjonell?KnockOnWood skrev:
Jeg har nettopp brukt en masse lerk terrassegulv. Den har ikke blitt trykket med annet enn hva lerk selv har produsert.
Og snart skal jeg starte en tråd om eik terrassegulv - den er også ren som en barnestump.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Dette handler ikke om meninger, det er fysikk. Krymping og svelling pga. fuktighet og temperatur er to forskjellige ting. Så at svelling pga. relativ fuktighet er avhengig av temperatur er en annen sak, men avhengigheten gjelder ikke omvendt. En stålstang binder jo f.eks. ingen fuktighet, men blir likevel lengre med økt temperatur. Du har sikkert hørt om solkurve på jernbaneskinner. Det skyldes dette. Jeg har selv hatt laboratorieøvelser under studietiden min der vi målte dette for forskjellige tresorter.SBH skrev:
Fast ulike materialer endrer jo størrelse forskjellig avhengig av temperatur. Stålstangen i fast fase blir større med økende temperatur, vann blir ca. 10% større når temperaturen går under null og det endrer fase til is. Så det er nok ingen enkel sammenheng i et komplekst materiale som tre. Jeg hadde ikke blitt overrasket om frossen tre krymper når det tiner.
Forholdet er høyst lineært så lenge du ikke blander inn frysing og uttørking da dette avhenger av vannmengden. Lengdeutvidelseskoeffisienten er kun avhengig av temperatur og varierer som sagt mellom ulike fiberretninger der den er minst i lengderetning. Variasjonen er mellom 0,5-3 mm/mKAskeHolst skrev:Fast ulike materialer endrer jo størrelse ulikt avhengig av temperatur. Stålstangen i fast fase blir større med økende temperatur, vann blir ca 10% større når temperaturen går under null og det endrer fase til is. Så det er nok ikke noe enkelt forhold i et komplekst materiale som tre. Jeg hadde ikke blitt overrasket om frossent tre krymper når det tiner.
Har nå sjekket treverket jeg kjøpte i går: det har krympet med ca. 0,5%. Interessant. Hadde forventning om at det ville svelle.
Jeg mener ikke at den totale svellingen/krympingen blir til at treet øker i størrelse, men jeg mener at man bør skille på de to prosessene. Som jeg skrev i første innlegget, vil det svelle på grunn av at det blir varmere, men krympe på grunn av at fukten tørkes ut, forutsatt at det faktisk er fuktig fra starten av. Har det ligget ute en lengre tid nå på vinteren når det er tørt, så akkumulere ikke særlig store mengder fukt. Til tross for at den relative fuktigheten er stor, så er mengden fukt (g/m3) veldig liten.
Klikk her for å svare