Jeg har nylig kjøpt en fritidsbolig med alt som var igjen i huset. Blant annet finnes det mye trevirke under huset og en del som ligger beskyttet ved siden av boden. Det er mest lekter, planker og lignende.

Jeg er ingen ekspert, så jeg vet ikke om det er impregnert eller ikke, eller om det er i god stand. Jeg skal renovere visse ting, så det hadde selvfølgelig vært fint å vite om jeg kan bruke noe av treverket. Ellers vil jeg gjerne selge det.

Mine spørsmål er:
  1. Hvordan kan jeg vurdere tilstanden på treverket og hvilken type det er?
  2. Hvordan selger man det best? Til et lokalt sagbruk eller privat, for eksempel via Blocket?
Takk!

Bilde/ bilder?
Du har kanskje store mengder fint korrekt lagret trevirke, oftest er det nok bare overflødige feiloppbevarte uregelmessige biter under et fritidshus som du får være glad om du selv kan bygge et vedskjul eller lignende av..

• Liker
Fairlane
  • Laddar…
Sannsynligvis er det kun bra å ha biter eller ved.
Bilder ville lette😉

Selge er vel privat via marketplace, sagbruk kjøper ikke slikt.

Ja, jeg skal ta bilder av dem i helgen og laste opp bilder ;)

Tenk på det som din egen private karbonsluk. Så lenge du ikke gjør noe med det og det ligger tørt, så har du bundet karbon. Vil du bruke det for å bygge noe så er det utmerket.

Tror ikke du får noen penger for det som er verdt jobben å selge det.

• Liker
datja og 1 annen
  • Laddar…
Er det ikke i veien så må det til store mengder for at jeg skulle vurdere å selge det. Som eksempel går 300 m regler raskt unna når man begynner å bygge hagemøbler, gjerder, planker, ytterpotter, fikse en bod etc.

Moderne trykte regler er stemplet så det er det ikke riktig gamle ting så ser du hva det er.

• Liker
Intet og 1 annen
  • Laddar…
Det høres ut som dere alle anbefaler å bruke dem. Da spør jeg: finnes det noen god måte å vite hva slags trevirke det er? Om det er impregnert (jeg vet at fargen er litt annerledes eller hva)? Hvordan vet jeg at det er godt nok for bygging?

Jeg lover å legge ut bilder i påskehelgen ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.