Hei!
Har et teoretisk spørsmål: har nettopp kjøpt litt terrassebord fra byggevarehandelen. Terrassebordet har ligget i en kald hall. Vi har hatt -5 til -20C de siste dagene.
Nå ligger terrassebordet innendørs. Vil det bli mindre eller vil det svulme opp noe?

S
kommer jo an på hvor fuktig/tørt du har det inne og hvor fuktig("fryst fukt")/tørr trallen er
så det er et vanskelig spørsmål og har flere faktorer enn det jeg har skrevet

Tar du den inn i varmen?
Den er vel tenkt å være utendørs til veranda eller lignende?

Inne er det nok stor risiko for at den tørker og sprekker, og kanskje vrir seg/forandrer form.

S
KnockOnWood skrev:
Tar du den inn i varmen?
Den er vel ment for å være utendørs til terrasse eller lignende?

Inne er det nok stor risiko for at den tørker og sprekker, og kanskje slår seg/vrider seg).
dette bare teoretisk tenking :thumbup:

Charley1968 skrev:
...
Nå ligger trallen innendørs...
Teoretisk innendørs :confused:

Mitt svar på ditt spørsmål var bare esoterisk :cool:

S
KnockOnWood skrev:

Mitt svar på ditt spørsmål var bare esoterisk :cool:
ojda gikk glipp av det :o

S
KnockOnWood skrev:

Mitt svar på ditt spørsmål var kun esoterisk :cool:
ojda savnet det :o (ikke eksoterisk?)

Det vil jo svelle noe på grunn av at temperaturen øker, men denne svellingen er liten sammenlignet med svelling/krymping på grunn av fuktighet. Det er den relative fuktigheten som styrer, og denne er veldig liten innendørs vinterstid da uteluften ikke kan bære spesielt mye fuktighet på grunn av den lave temperaturen.

S
falkn skrev:
Det kommer jo svulme noe p.g.a. at temperaturen øker, men denne svellingen er liten sammenlignet med svelling/krymping p.g.a. fukt. Det er den relative fuktigheten som styrer, og denne er veldig liten innendørs om vinteren da uteluften ikke kan bære spesielt mye fukt p.g.a. den lave temperaturen.
hvor står det om å svulme på grunn av temperatur? noe nytt for meg. finnes det noe skrevet om dette fenomenet?

Takk for svaret! Det var jeg ute etter: fryst fukt. Mitt resonnement er: det kommer til å svelle for lav temp.=lav fuktighetskvote.= lavt volum
Kan du utdype mer om fryst fukt, SBH?
@KnockOnWood: er litt usikker på hva jeg har kjøpt. 22x145. Vet ikke hva man kaller det på norsk: bord, terrassegulv, lekt, plank. Det er ingen list, det vet jeg..;)

S
Charley1968 skrev:
Takk for svaret! Det var det jeg var ute etter: frossen fukt. Mitt resonnement er : det kommer til å svelle ved lav temp.=lav fuktighetskvot.= lavt volum
Kan du utdype mer om frossen fukt, SBH?
@KnockOnWood: er litt usikker på hva jeg har kjøpt. 22x145. Vet ikke hva man kaller det på norsk: bord, terrassebord, lekt, planke. Det er ingen list, det vet jeg..;)
fuktigheten i terrassebordet fryser er ikke merkeligere enn det. eller hva mener du?

SBH skrev:
vars står det om svälla på grunn av temperatur? noe nytt for meg. finnes noe skrevet om dette fenomenet?
Alle materialer varierer i størrelse med temperaturen. Stål gjør det veldig mye, det er slik de fleste termostater fungerer da man setter sammen metaller med forskjellige lengdeutvidelseskoeffisienter. Tre utvider seg også med temperatur, men ikke like mye som stål eller betong. Dessuten har tre ulike store endringer i forskjellige fiberretninger fordi materialet ikke er isotropt. Størst lengdeutvidelseskoeffisient finnes i den radielle retningen fra kjernen, som tilsvarer bredden på en vanlig gulvplank eller trall.

Sist redigert:
S
falkn skrev:
Alle materialer varierer i størrelse med temperaturen. Stål gjør det veldig mye, det er slik de fleste termostater fungerer da man setter sammen metaller med forskjellige lengdeutvidelseskoeffisienter. Tre utvider seg også med temperatur, men ikke like mye som stål eller betong. I tillegg har tre forskjellige store endringer i forskjellige fiberretninger siden materialet ikke er isotropt. Størst lengdeutvidelseskoeffisient finnes i den radielle retningen fra kjernen, noe som tilsvarer bredden på en vanlig gulvplanke eller terrassebord.
jeg vil si at varmen eller kulde endrer fuktigheten i treet. så det er egentlig ikke temperaturen likevel

Charley1968 skrev:
...
@KnockOnWood: er litt usikker på hva jeg har kjøpt. 22x145. Vet ikke hva man kalle det på norsk: bord, terrassebord, lekt, plank. Det er ingen list, det vet jeg..;)
Jeg kanskje misforstod.
Med terrassebord forstår jeg trykkimpregnert som man legger gulv med ute.

Men du kanskje skal ha disse bordene innendørs?
22x145 er vel ellers vanligst som ytterpanel, vindskier og slikt.

Nei, KOW, feilene er helt fra min side. Det er jo ingen trall, som jeg skrev..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.