Hei!

Er ny her så dette kan kanskje ligge i feil tråd, men det ordner seg!

For snart to år siden bygde vi et 1½-planshus og det er tid for en toårsbesiktelse.

Jeg har lagt merke til at to av takstolene er høyere enn de andre "på den ene siden av huset" og det resulterer i at det er en "kul" på taket som er ganske tydelig, og også forskjellige avstander mellom lekter. Synes ikke det ser så bra ut.

Spørsmålet er:
Finnes det noen toleranse for høydeforskjell på takstolene? Sånn at jeg eventuelt kan måle før besiktelsen for å se om det i det hele tatt er verdt å påtale. Jeg anslår at det er ca. 5-7 cm, kanskje mer.

Det var ganske mye, må jeg si. Det kanskje er 5-7 mm?

Muligens har de blandet sammen takstolene som vanligvis kommer sortert i en pakke og skal settes opp i samme rekkefølge for at taket ikke skal bli bølgete.

Hvordan kan man se lekten på et ferdig tak?

Nei det er cm, hadde det vært 5mm så hadde man ikke sett det så tydelig fra bakken.

Jeg har en 5 meter rettholt som jeg skal sjekke med og måle en gang nå i uken tenkte jeg. så får vi se :)

Man ser ikke lekten, men ser man på taksteinene så ligger de øverste 4 radene på forskjellige avstander mens resten av taket ligger på samme, så jeg antar at det er lekten som sitter forskjellig.

Jeg har også en kvist på den andre siden, det er de takstolene som er høyere.

Taket har nok satt seg pga kupen.

Det kan jo tenkes at takstolene, om de er kappet for kupen, ikke har blitt vekslet av korrekt. Kanskje det burde ha vært en mønebjelke.

Sist redigert:
peternicklas
Hvordan ser taket ut innvendig? Hvis det er så mye som 5-7 cm, så må dette også synes fra innsiden. Sprekkdannelser i innertak? Bølgete vegg ved arken? mm.

mycke_nu skrev:
Taket har nok satt seg pga kupen.

Det kan jo tenkes at takstolene, hvis de er kappet for kupen, ikke har blitt avvekslet korrekt. Kanskje det burde ha vært en mønebjelke.
Mønebjelke finnes, og doble takstoler. Det må ha vært feil fra begynnelsen av.

peternicklas skrev:
Hvordan ser taket ut innvendig? Om det er så mye som 5-7 cm. så må dette også synes fra innsiden. Sprekk i innertak? Bølgete vegg ved kvisten? mm.
Taket ser bra ut innvendig, sprukket litt langs den ene gavlen. Må legge til at overetasjen er nylig innredet, merket at det var litt lavt/høyt på noen steder da jeg spikret og gipsede, men ikke så mye at jeg reflekterte over det. Det er mer på utsiden.

Jeg får kontakte en byggingeniør og finne ut om det finnes noen toleranse for slikt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.