Hei!

Ny både her og på snekkerfronten, men så langt går innredningen av overetasjen bra. Dog har jeg to spørsmål

1. Er det verdt å sette OSB eller sponplater bak gipsen med tanke på lydisolering, eller holder det med vegger der man vet man skal ha tunge gjenstander? Eller trengs det i det hele tatt?

2. Spiller det noen rolle om man setter takgips eller vegg gipsen først? Er det noe spesielt man bør tenke på ved skjøten mellom veggplate og takplate, eller skjøten mellom skråtak og fullhøydstaket? Bør man slipe til veggplaten for å minimere skjøten mellom vegg og takplate?

Noen gode tips for montering av takplatene eller annet å tenke på? Har lett på nettet etter guider, men man finner lett for vanlige tak, men skråtak er uvanlig.

Takk til alle på forhånd!

1. Når jeg bygde, satte jeg OSB bak gipset i alle vegger, veggene blir mye mer stabile og vil du henge opp et bilde eller annet, kan du gjøre det på en vanlig liten spiker.

2. Monter taket først, er du nøye med lydisolasjonen så la det være en åpning på 5 mm mellom vegg og takgips og fyll den med en lydfugemasse.

Jeg ville ha satt OSB bak gipsen av samme grunn som Bror angav. OSB er derimot noe dårligere når det gjelder lydisolering enn gips, så hvis du bare er ute etter lydisoleringen, er det kanskje bedre å sette to lag gips...

MoN skrev:
Jeg ville ha satt OSB bak gipsen av samme grunn som Bror angav. OSB er derimot noe dårligere med tanke på lydisolering enn gips, så hvis du bare er ute etter lydisoleringen så er det kanskje bedre å sette to lag gips...
Finnes det en klar vinner mellom OSB og sponplate? Er den høyere prisen for en OSB-plate motivert sammenlignet med en sponplate?

Jeg stemmer på OSB. Jeg synes skruene biter bedre i OSB. Dessuten er den mer behagelig å arbeide med.

Jeg stemmer for OSB. Jeg synes skruene biter bedre i OSB. Dessuten er den hyggeligere å jobbe med.
Jeg er enig.

P
I rangering, best til dårligst, fra et festesynspunkt;

- Kryssfiner
- OSB
- Spon

Det er samme rangering for prisen :) Dyrest - Billigst

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.