449 lest ·
7 svar
449 lest
7 svar
Bygger hytte (73m2) på pilar: Spørsmål om dampsperre, gulvvarme og plast
Holder på med et hytteprosjekt på 73 m2 som står på pilar.
Bjelkelaget er isolert og snekkerne har lagt en dampsperre (plastfolie) direkte på bjelkene før gulvsponplater ble skrudd fast. Det er også dampsperre i vegger og tak.
Nå planlegger jeg overflatene og har stoppet opp ved noen tekniske detaljer, hovedsakelig rundt risikoen for doble tettskikt og materialvalg.
Prosjektplan per rom:
Bad (6,5 m2):
Skal ha plastmatte på både gulv og vegger. Gulvvarme skal støpes inn. Veggene består i dag av 11 mm OSB + 13 mm gips.
Gang (3 m2): Ligger i tilknytning til badet. Her blir det fliser og gulvvarme (støpt).
Soverom (17 m2 & 6,5 m2): Planlegger gulvvarmefolie under klikkgulv, men dropper nok gulvvarme hvis det innebærer at jeg kan slippe å rive opp gulv/plast også der.
Stue: klikkgulv.
Mine funderinger:
Dampsperren i bad/gang:
Jeg har forstått at plasten under sponplaten må bort der jeg skal ha plastmatte eller fliser for å unngå å stenge inne fukt mellom to tette lag (plastmatte/fliser og dampsperren under). Holder det at jeg skjærer bort plasten i akkurat disse rommene, eller ødelegger jeg hele hyttas tetthet da?
Dampsperre i soverom:
Hvordan bør jeg gjøre i soverommene der jeg skal ha varmefolie og klikkgulv? Kan plasten under sponplaten ligge igjen, eller blir det problemer med varmefolien?
Underlag baderomsvegg:
Er OSB + Gips et godt underlag for våtromstapet/veggmatte, eller bør man ha noe annet?
Generell oppsett:
Er det noe annet jeg bør tenke på når jeg installerer innbygd gulvvarme i en hytte på pilar for å unngå fuktproblemer i bjelkelaget?
Takknemlig for alle tips og erfaringer dere kan dele med meg!
Bjelkelaget er isolert og snekkerne har lagt en dampsperre (plastfolie) direkte på bjelkene før gulvsponplater ble skrudd fast. Det er også dampsperre i vegger og tak.
Nå planlegger jeg overflatene og har stoppet opp ved noen tekniske detaljer, hovedsakelig rundt risikoen for doble tettskikt og materialvalg.
Prosjektplan per rom:
Bad (6,5 m2):
Skal ha plastmatte på både gulv og vegger. Gulvvarme skal støpes inn. Veggene består i dag av 11 mm OSB + 13 mm gips.
Gang (3 m2): Ligger i tilknytning til badet. Her blir det fliser og gulvvarme (støpt).
Soverom (17 m2 & 6,5 m2): Planlegger gulvvarmefolie under klikkgulv, men dropper nok gulvvarme hvis det innebærer at jeg kan slippe å rive opp gulv/plast også der.
Stue: klikkgulv.
Mine funderinger:
Dampsperren i bad/gang:
Jeg har forstått at plasten under sponplaten må bort der jeg skal ha plastmatte eller fliser for å unngå å stenge inne fukt mellom to tette lag (plastmatte/fliser og dampsperren under). Holder det at jeg skjærer bort plasten i akkurat disse rommene, eller ødelegger jeg hele hyttas tetthet da?
Dampsperre i soverom:
Hvordan bør jeg gjøre i soverommene der jeg skal ha varmefolie og klikkgulv? Kan plasten under sponplaten ligge igjen, eller blir det problemer med varmefolien?
Underlag baderomsvegg:
Er OSB + Gips et godt underlag for våtromstapet/veggmatte, eller bør man ha noe annet?
Generell oppsett:
Er det noe annet jeg bør tenke på når jeg installerer innbygd gulvvarme i en hytte på pilar for å unngå fuktproblemer i bjelkelaget?
Takknemlig for alle tips og erfaringer dere kan dele med meg!
Dampsperren i bad/vindfang:
Du har rett i at plasten skal bort av den grunnen du skriver.
Du kan fjerne plasten lokalt i disse rommene.
Dampsperre i soverom:
Plasten kan ligge igjen forutsatt at det er et klikkgulv som er diffusjonsåpent (ikke vinylklikk altså).
Dog kanskje man trenger å lese på om akkurat den plasten som ligger er godkjent for varmefolie.
Underlag baderomsvegg:
11mm OSB + 13mm gips er godkjent.
Dog er jeg usikker på om du skal plast eller ikke om det er en yttervegg i badet.
Generelt ved søylefundament krever det mye isolering. Minst 300mm.
Og helt vindtett nedenfra.
Skal du bare ha varmefolie som varmekilde? Det er en veldig dyr løsning.
Jeg ville bare brukt gulvvarme i vindfang og bad og varmet resten med varmepumpe hvis planløsningen tillater det.
Visselig vil et klikkgulv på søylefundament føles kaldt men betydelig billigere i oppvarming med varmepumpe.
Du har rett i at plasten skal bort av den grunnen du skriver.
Du kan fjerne plasten lokalt i disse rommene.
Dampsperre i soverom:
Plasten kan ligge igjen forutsatt at det er et klikkgulv som er diffusjonsåpent (ikke vinylklikk altså).
Dog kanskje man trenger å lese på om akkurat den plasten som ligger er godkjent for varmefolie.
Underlag baderomsvegg:
Dog er jeg usikker på om du skal plast eller ikke om det er en yttervegg i badet.
Generelt ved søylefundament krever det mye isolering. Minst 300mm.
Skal du bare ha varmefolie som varmekilde? Det er en veldig dyr løsning.
Jeg ville bare brukt gulvvarme i vindfang og bad og varmet resten med varmepumpe hvis planløsningen tillater det.
Visselig vil et klikkgulv på søylefundament føles kaldt men betydelig billigere i oppvarming med varmepumpe.
Hei! Stor takk for svar!maah skrev:
Dampsperren i baderom/hall:
Du har rett i at plasten skal bort der av den grunnen du skriver.
Du kan ta bort plasten lokalt i disse rommene.
Dampsperre i soverom:
Plasten kan ligge igjen forutsatt at det er et klikkgulv som er diffusjonsåpent (ikke vinylklikk altså)
Men man må kanskje undersøke om nettopp den plassen som ligger er godkjent for varmefolie.
Underlag baderomsvegg:
Men jeg er usikker på om du skal ha plast eller ikke hvis det er en yttervegg i baderommet.
Generelt ved søylefundament så krever det mye isolasjon. Minst 300mm.
Kommer du bare til å ha varmefolie som varmekilde? Det er en veldig dyr løsning.
Jeg ville bare ha brukt gulvvarme i hallen og baderommet og varmet resten med LVP hvis planløsningen tillater det.
Visstnok vil et klikkgulv på søylefundament føles kaldt men betydelig billigere i oppvarming med LVP:
Jeg tenkte legge et parkettgulv som jeg tror er diffusjonsåpent (skal sjekke det). Jeg heller sterkt mot å droppe varmefolie på soverommet for å unngå unødvendig kostnad og problemer.
Det er to yttervegger med dampsperre i baderommet (det er de vi kan se på bildet). Jeg tenkte ta bort dampsperren på ytterveggene og deretter skjøte/teipe sammen overgangen som blir når jeg møter baderommets våtromstetningslag med resten av hyttens yttervegg.
Det er 220 isolasjon i bjelkelaget, og jeg skal også ha en LVP samt en peis for oppvarming i hytta.
Du får dubbla tätskikt om du sätter plast i badrum.maah skrev:
Ångspärren i badrum/hall:
Du har rätt i att plasten ska bort där av den anledningen du skriver.
Du kan ta bort plasten lokalt i dessa rum.
Ångspärr i sovrum:
Plasten kan ligga kvar förutsatt att det är ett klickgolv som är diffusionsöppet (inte vinylklick alltså)
Dock kanske man behöver läsa på om just den platsen som ligger är godkänd för värmefolie.
Underlag badrumsvägg:
11mm OSB + 13mm gips är godkänt.
Dock är jag osäker på om du ska plast eller inte om det är någon yttervägg i badrummet.
Generellt vid plintgrund så kräver det mycket isolering. Minst 300mm.
Och helt vindtätt underifrån.
Kommer du bara att ha värmefolie som värmekälla? Det är en väldigt dyr lösning.
Jag hade bara kört golvvärme i hall och badrum och värmt resten med LVP om planlösningen tillåter det.
Visserligen kommer ett klickgolv på plintgrund kännas kallt men betydligt billigare i uppvärmning med LVP:
Enda gången du ska plast på golvet är när tillverkaren av vissa parkettgolv kräver det.Joma91 skrev:
Hej! Stort tack för svar!
Jag tänkte lägga ett parkettgolv som jag tror är diffusionsöppet (ska kolla upp det). Jag lutar starkt åt att skippa värmefolie i sovrummet för att undvika onödig kostnad och problem.
Det är två ytterväggar med ångspärr i badrummet (det är dom vi kan se på bilden). Jag tänkte ta bort ångspärren på ytterväggarna och sedan skarva/tejpa ihop övergången som blir när jag möter badrummets våtrumstätskikt med resten av stugans yttervägg.
Det är 220 isolering i bjälklaget, och jag ska även ha en LVP samt en kamin för uppvärmning i stugan.
Klikk her for å svare