Hallo

Tenkte sette gips i vårt baderomstak. Taket skal være helt glatt (altså uten skjøter ifølge designlederen (kona ...)). Rommet er ca. 3,70 x 3,90 m. Platene er 90 x 244 og må derfor skjøtes. Jeg har satt opp spredt panel (28x70) med cc 30. Spørsmålene jeg har er:

1. Trenger man sette i korte biter (på ca 23 cm) mellom det spredte panelet der man skjøter platene samt i tilslutning til vegger?
2. Skal jeg forskyve skjøtene i taket eller kan jeg kjøre med generelle skjøter? Hva blir best (hva sprekker minst, hva synes minst når man sparkler ...?)

//Mikael

Jeg hadde satt 23 cm kortlinger,
Deretter generalskjøtt, men på det punktet forventer jeg motstand.

mothugg var ønsket. Mothug var gitt. Jeg hadde heller forskjøvet og og vil du ha det rigtigt stabilt så send opp to lag

Korte bitene kan du montere når du har satt opp den første platen. Skru dem i kanten mens du holder kortbiten med den andre hånden. På denne måten sparer du tid og jobben blir enklere. Det holder fint med ett lag gips.

egentlig trengs ingen kortbiter. man legger aldri kortbiter når man gipser under tak *kortplank m.m* uten dette gjør du om du sj bare vil å orker!

ikke noen generalskjøt, veksle skjøten isteden.! mvh snekker estwing

Enig i alt estwing har skrevet.

Gjør nå dette ordentlig, ikke på akkord, det er så lite tak, så det blir ikke mye ekstrajobb..

jeg hadde lagt i kortbitarna

Okei, da får det nok bli sånn da ...

Kortlinger mot vegger og ved skjøter samt forskjøvne skjøter mellom platene ...

Et spørsmål til da: Hadde dere saget bort forsenkningen på den første platen (så den blir 60 i stedet for 90) for å slippe å sparkle hele lengden og bare sparkle på skruehodene (ingen taklister er bestilt fra designeren ...)

/Mikael

Forsenking som ikke går mot annen forsenking, for eksempel ved hjørner, eller bryt mellom vegg og tak, pleier jeg å skjære bort, det pleier å bli et himla gnål på maleren ellers. Hvis reisverket tillater det, skjærer jeg bare bort 5 cm i den situasjonen.

jeg hadde også skåret bort forsenkningen

mikmal skrev:
Okei, da får det nok bli slik da ...

Kortlinger mot vegger og ved skjøter samt forskjøvede skjøter mellom platene ...

Ett spørsmål til da: Hadde dere saget bort forsenkningen på den første plata (så den blir 60 i stedet for 90) for å slippe å sparkle ut hele lengden og bare sparkle på skruehodene (ingen taklister er bestilt fra designeren ...)

/Mikael
Høres bra ut, fjern sparkelskjøtene ut mot veggene så letter du arbeidet for deg selv, mye lettere å sparkle.
Dessuten, er det slik at badet ditt ligger i underetasjen i et to-etasjers hus så synes jeg du skal vurdere et andre lag gips med forskjøvede skjøter. Det skulle jo være et slett tak, forhåpentligvis uten fremtidige sprekker ................da kan det være verdt å skru to lag.
Good luck! :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.