Holder på med renovering av to rom der det tidligere har sittet masonittplater på veggene som nå skal byttes ut mot gips.
Stenderne er imidlertid ganske ujevne og trenger justering før jeg kan skru opp gipsplater. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Stenderne sitter limt og spikret mot masonittplaten som er veggen ut til det tilstøtende rommet, så jeg har ingen mulighet til å justere hvordan de sitter. Forskjellen er ganske mange millimeter hvis jeg setter en rettholt mot, se bilder

Noen tips om hvordan jeg skal løse dette? Hvor stor forskjell er akseptabel for å sette opp standard 12.5x1200x2400 mm gipsplater? Har vurdert å enten høvle stenderne som "stikker ut" eller sette opp nye stendere som går utenfor de gamle.

• Ujevne trelister festet til vegg med et flatt verktøy på avstand, som viser forskjell i dybde langs listene.
  • Ujevn trevegg med reglar og masonitt, sett fra siden med en måleskive trykket mot for å vise forskjeller i dybde.
  • Veggramme med ujevne trestendere mot gammel masonittvegg, kabler og stikkontakt synlig. Klar for justering før gipsplater monteres.
Jeg pleier å ha noen småbiter av fiberplater liggende for å shimse i sånne situasjoner. Det pleier ikke å være så nøye hva slags type avstandsstykke det er så lenge de gir støtte til gipsplaten og det går an å skru gipsskruen gjennom.

B Byggmarodören skrev:
Jeg pleier å ha litt resteplater av fiberplater liggende for å shimse på i sånne situasjoner. Bruker ikke å være så nøye hva slags type avstand det er så lenge de gir støtte til gipsplaten og det går å dra gipsskruen igjennom
Har lest lignende tips i andre tråder, men forstår ikke helt hvordan det skal gå til. Da må jeg vel shimse hele lengden av bjelkene i riktig tykkelse? Føles ikke så enkelt å få til.

Sett en ny regel ved siden av, spik den i den som allerede sitter der, eller høvle de som stikker ut med elhøvel.

• Liker
Gyre og 1 annen
  • Laddar…
T
Jeg renoverte to rom i et rekkehus tidligere og der hadde stendrene bøyd seg og de linjerte dårlig, men der var det skikkelig variabelt.
Jeg la opp masonitt og limte en eller to remser på de stendrene som trengte det. På enkelte stendere ble det bare delvis dekket med masonitt.
Limte med konstruksjonslim.
Deretter brukte jeg båndsliper for å ta ned nivået der det var nødvendig.
Ble bra nok for å sette opp nye gipsplater.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.