Unikt namn
Den pluggen skulle jeg ikke henge noe i. Skiven ser jo knust ut.

Antar at du har sett hvordan molly skal monteres?

• Liker
Thomas59
  • Laddar…
M maxad skrev:
Hei,
Er ganske ny på gipsvegger da vi har bodd i lettbetonghus halve livet.
Skulle henge opp et bilde på 6-7 kg, så jeg fikk anbefaling om Acrobat (molly)?) i varehuset.

Forsøkte å henge det opp i natt, og det gikk vel greit etter litt pusling. Først snurret pluggen for å sitte fast når man strammet skruen, men den måtte jeg løsne for å kunne henge opp bildet, og da var den løs igjen. Til slutt nesten spiste den seg inn i veggen og da satt den fast.
Torde likevel ikke henge bildet på den etter jeg leste innlegget ditt, så jeg er nysgjerrig på hvorfor eller om det kun gjaldt TS sitt formål?
Hvis du skal bruke en ekspander plugg (Molly) trenger du en ekspander tang for å dra ut beina bak gipset, så skrur du til skruen.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Den pluggen skulle jeg ikke henge noe i.
Platen ser jo knust ut.

Antar at du har sett hvordan molly skal monteres?
[media]
Jada, gjorde som instruksjonene. Boret hull, brukte tang for å sette inn Molly og stramme den. Den går liksom ikke å dra ut, men sitter likevel fast, dog kan den snurre rundt.

Unikt namn
M maxad skrev:
Jadå gjorde som instruktioner. Boret hull, brukte tang for å sette inn Molly og stramme til. Den kan liksom ikke trekkes ut, men sitter fast selv om den kan snurre rundt.
Jeg skulle gjette at du har strammet for løst eller for hardt. Den skal sitte som fjell hvis du har klemt tilstrekkelig.

• Liker
DiscoDuck
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jeg skulle gjette at du har strammet for løst eller for hardt. Den skal sitte som fjell hvis du har klemt tilstrekkelig.
Sikkert, det vet jeg dessverre ikke. Testet på en Molly utenfor veggen for å se hvordan den fungerte, og det virket som man skulle stramme med to klikk, noe jeg gjorde. Går ikke å stramme mer med mindre man virkelig tar i nå. Så kanskje for hardt.
Merk at hvis jeg skrur til skruen da tror jeg den sitter riktig stramt, gjorde det i hvert fall i går, men jeg må løsne skruen for å henge opp bildet på den, noe som gjør at hele pluggen blir løs.

Du må antageligvis vri tangen 180 grader for ofte så drar den litt skjevt og det må kompenseres. Så jeg pleier å gjøre iallfall 3 omtak. Da sitter pluggen og man kan bruke skruen.

M maxad skrev:
Jada gjorde som instruksjonene. Boret hull, brukte tang for å sette inn Molly og stramme til. Den går liksom ikke å dra ut men sitter likevel fast, men den kan snurre rundt.
Det finnes Molly i ulike størrelser, 1-3 lag gips. Noen ganger må man stramme til med tangen 2 ganger. Det vil si man skrur inn skruen etter første tilstramming og strammer til igjen slik at den spennes mot veggen ordentlig.

• Liker
tergo
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Det finnes Molly i ulike størrelser, 1-3 lag gips. Noen ganger må man stramme til med tangen 2 ganger. Dvs man skrur inn skruen etter første tilstramming og strammer til igjen slik at den sitter godt mot veggen
Har dobbeltgips ifølge info så kjøpt for dobbelt det er om det ikke stemmer helt. ble kronglete nå, den får jeg ikke engang ut. Skal dra innom Kbygg og se om jeg finner lengre krokskrue for å teste samme plugg. Har dere andre tips ellers?
Bortsett fra å rive og sparkle om veggen :(

M maxad skrev:
Har dobbeltgips ifølge info, så kjøpte for dobbelt det er hvis det ikke stemmer helt. Ble kronglete nå, den får jeg ikke engang ut. Skal dra forbi Kbygg og se om jeg finner lengre krokskrue for å teste samme plugg. Har dere andre tips ellers?
Foruten å rive og sparkle om veggen :(
Har du strammet minst 2 ganger med tangen? Hatten på pluggen pleier ofte å være lett å få av.

Thomas59
M maxad skrev:
Takk for tips, den så unektelig enklere ut å håndtere.

Slik ser pluggen ut i dag, merket den sitter ikke engang fast uten man kan dra ut pluggen til hva jeg gjetter er vingene som har åpnet seg.
Brukte et spesialverktøy for å få ut vingene. Våger man henge bildet på den engang?
Ja, det ser ut som vanlig når man bruker mollyplugg. Drar man litt skjevt, eller for lite, sitter ikke pluggen. Det kan også bli problemer om man har borret hull til pluggen rett ved siden av en stender.

Siden bildet kommer til å dekke elendigheten, og du sier at pluggen sitter når du strammer, kan du skru ut skruen, sette på en rimelig stor skive og en mutter ca 5 mm under skruehodet (bare slik at tråden til bildet får plass), skru tilbake skruen slik at skiven og mutteren klemmer om pluggen, og deretter henge bildet på den delen av skruen som nå stikker ut utenfor skive/skruv. Skiven forhindrer at pluggen går inn i hullet dersom det nå har blitt litt stort.

Thomas59 Thomas59 skrev:
Ja det ser ut som vanlig når man bruker mollyplugg. Drar man litt skjevt, eller for lite sitter ikke pluggen. Kan også bli problemer om man har boret hull for pluggen rett ved siden av en bjelke.

Ettersom maleriet vil dekke elendigheten, og du sier at pluggen sitter når du strammer til, kan du skru ut skruen, sette på en solid stor skive og en mutter ca 5mm under skruvhodet (bare så bildevaieren får plass), skru tilbake skruen slik at skiven og mutteren klemmer til pluggen, og deretter henge maleriet på den delen av skruen som nå stikker ut utenfor skiven/skruen. Skiven hindrer pluggen fra å gli inn i hullet om det nå har blitt litt stort.
går det kjøre med kroken som du tipsa om gjennom pluggen?

Thomas59
M maxad skrev:
går det kjøre med kroken som du tipset om gjennom pluggen?
Ja finner du bare en liten krok/henger som passer så fungerer det fint. Da kan du droppe mutteren men eventuelt trengs skiven likevel så pluggen sitter bedre om ikke kroken dekker hullet med margin. Et raskt Google-søk på "tavelkrokar" så dukket for eksempel denne, se bilde, opp. Eventuelt må du bore opp hullet i kroken avhengig av mollyskrueens diameter. Blir altså: vegg-molly-skive-krok-skrue

• Tavelkrok i metall med rund base og hull for montering. Designet for enkel og sikker opphenging på vegg.
Thomas59 Thomas59 skrev:
Ja finner du bare en liten krok/henger som passer så fungerer det fint. Da kan du droppe mutteren, men eventuelt trengs skiven likevel så pluggen sitter bedre hvis ikke kroken dekker hullet med margin. Et raskt googlesøk på "bildekroker" så dukket for eksempel denne, se bilde, opp. Eventuelt må du bore opp hullet i kroken avhengig av mollyskruens diameter. Det blir altså: vegg-molly-skive-krok-skrue
Boret ut pluggen nå og satte inn en herkules krok som du tipset om tidligere.
Den virker å sitte om kroken ikke bøyer seg nå, i samme store hull som satt for pluggen fra starten.

• Liker
Unikt namn og 1 annen
  • Laddar…
M maxad skrev:
Boret ut pluggen nå og satt inn en herkules krok som du tipset om tidligere.
Den ser ut til å sitte og kroken bøyer seg ikke nå, i det samme store hullet som var for pluggen fra starten.
Thomas59 jeg er deg evig takknemlig. Den der herkules kroken du tipset meg om er jammen meg helt fantastisk :)
Jeg har hengt opp bildet med den samt nå et tungt speil. Borer med den minste boren og setter den i veggen super enkelt :D

Thomas59
M maxad skrev:
Thomas59 jeg er deg evig takknemlig. Den der herkules-kroken du tipset meg om er jammen meg helt fantastisk :)
Jeg har hengt opp maleriet med den samt nå et tungt speil. Borer med den minste boren og setter den inn i veggen super enkelt :D
Hyggelig å kunne hjelpe til. Dessverre er standardrådet på konsumentbyggevarehus Mollyplugg, som oftest er det minst egnede festeelementet, gir stygge hull i veggen, vanskelige å fjerne samt kompliserte å applisere om man ikke har teknikken/Mollytang. God helg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.