7.370 lest ·
29 svar
7k lest
29 svar
Tips om plugger til brann dobbelt gips

Skal hjelpe en venn med å montere en stående sengeskap om et par uker. Sånn man skruer fast i veggen og feller ned sengen når det er på tide å sove. Har ikke så mye info, men vet at det er 15mm branngips dobbelt så veggen er 30mm tykk. Selvfølgelig finner man ingen stendere eller så passer det ikke i sideveis. Hva jeg vet så finnes det vel ikke Molly for 30mm tykkelse? Ville det fungert med Thorsman duomax typ?
Elektronikkentusiast
· skåne
· 712 innlegg
Metallexpander, finnes i enkel, dobbel og noen ganger trippel.
Thomas59
Bygningsveteran
· Stockholms län
· 3 313 innlegg
Thomas59
Bygningsveteran
- Stockholms län
- 3.313 innlegg
Mollyplugg bør man i det lengste unngå, av alle mulige grunner. Skal du ha en innfesting som klarer varierende skrivedybde og klarer betydelig høyere belastning enn Molly, bør du bruke toggler (finnes flere forskjellige produsenter).
http://www.imexab.se/toggler_plugg_skruv.html
http://www.imexab.se/toggler_plugg_skruv.html
Jo er selv ingen stor fan av Molly. Kanskje duo Max er et bedre alternativ da. Absolutt toggler og Hilti likeverdige, men synes det føles som et litt overdrevet alternativ!! Og det føles litt sånn å kjøpe en hel boks for å bruke 4 stk
Har funnet litt info på nettet angående innfesting og det virker som vi må tenke om litt og prøve å finne stendere uansett. En modell på sengen som jeg mistenker at det er der skal man skru fast vinkeljern oppå skapet og inn i veggen. Ser ut til å bli skikkelig stor påkjenning i veggen. Er det løse vinkler som jeg ikke trodde så skal det nok gå å få inn to/tre av dem i stenderne. Hvis man nå finner stenderne. Har testet ved en annen anledning å søke med detektor, men siden det er 30mm gips antar jeg at detektoren ikke tar dybden. Blir vel å perforere veggen med skruer før man finner den første stenderen.
Tror nok at det er big no no å få synlige stendere utenpå veggen
. Vet ikke om det finnes detektorer som tar 30mm gips for å finne stendene. Og om det er "vanlige" vinkeljern så burde de være flyttbare i sideveis på skapet for å passe stendene. Vennen får ikke hente før om tre/fire uker så bare spekulasjoner enda angående montasjen men som vanlig blir det vel panikk å montere det opp direkte.
Her er en tilputte22 skrev:
[bilde] Heisann.
Skal hjelpe en venn med å montere et stående sengeskap om et par uker. Sånt man skrur fast i veggen og feller ned sengen når det er tid for å sove. Har ikke så mye info, men vet at det er 15mm branngips dobbelt så veggen er 30mm tykk. Selvsagt finner man ingen stendere eller så passer det ikke i sidelengs. Så vidt jeg vet, finnes vel ikke Molly for 30mm tykkelse? Ville det fungert med Thorsman duomax type?
https://www.essve.com/globalassets/import-resources/875654.pdf
Stickan
Hei,Thomas59 skrev:
Er ganske ny på gipsvegger da vi har bodd i lettbetonghus halve livet.
Skulle henge opp et bilde på 6-7 kg, så jeg fikk anbefaling om Acrobat (molly?) i varehuset.
Prøvde å sette den opp i natt, noe som gikk greit etter litt styr. Først snurret pluggen rundt for å sitte fast når man strammet skruen, men den måtte jeg løsne for å kunne henge opp bildet, og da var den løs igjen, for til slutt nesten å spise seg inn i veggen og da sitter den hardt.
Turde likevel ikke henge bildet på den etter jeg leste innlegget ditt, så nysgjerrig på hvorfor, eller om det kun gjaldt TS sitt formål?
Thomas59
Bygningsveteran
· Stockholms län
· 3 313 innlegg
Thomas59
Bygningsveteran
- Stockholms län
- 3.313 innlegg
Velkommen til Mollypluggens forbannelse. Hvis man er ok med et stort stygt hull i gipsveggen så er den i visse tilfeller med tvil ok (men for bildeopphenging er den direkte uegnet), men da skal man bruke spesialtangen som finnes for å felle ut "vingene" på pluggen. Går uten tang også, om man er vant. Ellers blir det som i ditt tilfelle at pluggen snurrer og lager et stygt hull.M maxad skrev:Hei,
Skulle henge opp et bilde på 6-7kg så jeg fikk anbefalt Acrobat (molly)?) i varehuset.
Forsøkte å sette det opp i natt, noe som gikk ok etter litt strev. Først snurret pluggen før den satt fast når man strammet skruen, men den måtte jeg løsne for å kunne henge opp bildet, og da var den løs igjen, til den til slutt nesten spiste seg inn i veggen, og da satt den hardt.
Våget likevel ikke å henge bildet på den etter jeg leste innlegget ditt, så nysgjerrig på hvorfor eller om det bare gjaldt TS formål?
Akkurat som du allerede har notert bygger Mollypluggens funksjon på at pluggens skrue er strammet. Løsner man skruen er det i prinsippet ingenting som holder/stabiliserer pluggen. Mitt råd i ditt tilfelle, da du allerede har laget et stygt hull, er å finne en liten krok/bildekrok som du kan skru fast med den Mollyplugg du allerede har.
Ellers finnes spesielle bildekroker for gipsvegger, som uten problem klarer 6-7 kg. F.eks. denne: https://www.clasohlson.com/se/Gipsk...xMGbITM9rCCgzH9-jxqEofoGikXz_BIgaAr1DEALw_wcB
fra Classe. Klarer 25kg og gjør minimal skade på veggen.
Sist redigert:
For en så lett innfesting ville jeg satset på Hw pro i stedet.M maxad skrev:Hei,
Skulle henge opp et bilde på 6-7kg så jeg fikk anbefaling om Acrobat (molly)?) i varehuset.
Forsøkte å sette den opp i natt, noe som gikk greit etter litt fikling, først snurret pluggen for å sitte fast når man strammet skruen, men den måtte jeg løsne for å kunne henge opp bildet og da var den løs igjen, for til slutt nesten å spise seg inn i veggen og da sitter den hardt.
Torde likevel ikke å henge bildet på den etter jeg leste innlegget ditt, så jeg er nysgjerrig på hvorfor eller om det kun gjaldt TS sitt formål?

Thomas59
Bygningsveteran
· Stockholms län
· 3 313 innlegg
Thomas59
Bygningsveteran
- Stockholms län
- 3.313 innlegg
Visst. Den tåler lett belastningen fra et bilde, men enklere å bare kjøpe en liten krok og skru fast den med den molly som allerede sitter i veggen. Fordelen med bildeopphenget fra Classe er at den kan monteres uten verktøy, lager et minimalt hull (drøyt 1mm) i veggen og er lett å demontere uten skade på veggen.Matti_75 skrev:
Takk for tips, den så unektelig enklere ut å håndtere.Thomas59 skrev:
Velkommen til Mollypluggens forbannelse. Om man er ok med et stort stygt hull i gipsveggen så er den vel i visse tilfeller med tvil ok (men for bildeopphengning er den direkte uegnet) men da skal man bruke den spesielle tangen som finnes for å felle ut ”vingene” på pluggen. Går uten tang også, om man er vant. Ellers blir det som i ditt tilfelle at pluggen snurrer og lager et stygt hull.
Akkurat som du allerede har merket bygger Mollypluggens funksjon på at pluggens skrue er strammet. Løsner man skruen finnes i prinsipp ingenting som holder/stabiliserer pluggen. Mitt råd i ditt tilfelle, da du allerede har laget et stygt hull, er å finne en liten krok/bildekrok som du kan skru fast med den Mollypluggen du allerede har.
Ellers finnes spesielle bildekroker for gipsvegger, som uten problem klarer 6-7 kg. F.eks denne: [lenke]
fra Classe. Klarer 25kg og gjør minimal skade på veggen.
Slik ser pluggen ut i dag, merket den sitter ikke engang fast, men man kan dra ut pluggen til det jeg gjetter er vingene som har åpnet seg. Brukte et spesialverktøy for å få ut vingene. Tør man henge bildet på den engang?