Låner tråden litt!
Acme, du med flere virker som dere har peiling på hva som funker.
Vi starter med en tilbygg på vårt århundreskifteshus i mars. En utbygg i vinkel 8m lang 6m bred. Opprinnelig hus er 8x12m. Hadde håpt at 2x9" til 6m frittbærende bjelkelag hadde vært nok. Tenkte å sette c/c 300 eller 400mm og krysskolve tett.
Er det en dårlig idé?

Kommer til å legge massiv furugulv så noe limskrudd sponplategulv kan det heller ikke bli.

Kertobjelke og lignende blir dyrere, og jeg vil helst også at bjelkelaget blir omtrent like tykt som i det gamle huset for å få samme takhøyde i nedre etasje og jevnt gulv i øvre etasje.

S
acme!

ja selvfølgelig, men jeg tror ikke han vil ha en terskel på rundt 7-10 cm!
eller taket går ned like mye!!
med 4 m mener jeg uten å krysskolve!
du kan sikkert øke 1 m til MEN på tide å krysse!
legg kryssing både 2-3 rader så har du løst problemet!!!

callemange!
nei, 2"9_" går ikke i dette tilfellet da strekket er for langt med 2"9"!
bærende vegg under eller bygg inn en bjelke i midten og kapp inn bjelkene i H-bjelken så har du løst det!

større dimensjoner blir bare mye mer problemer!

mv
speedomac

Et dumt spørsmål kanskje, men jeg stiller det uansett! Er du sikker på at det ikke bare er gulvplankene som knirker? I så fall så går knirkingen enkelt å få bort ved å bore ned gjennom planke og bjelke og slå i rundstav!

Nå høres jeg ut som en gammel svensk lærer, men vær så snill å ikke bruk så mye "!!!!!!" hele tiden for det kan tolkes som om man er sint eller opprørt.... La barna holde på med sånt så hever vi nivået litt her på forumet.

Men om man ikke skulle ønske å fjerne stokkene, men bare forsterke litt? Har et gammelt mellombjelkelag med 5,90m spennvidde, med spon mellom stokkene og også ca. 1-1,5dm leirslam i bunnen. Kunne man ikke forsterke det på noe vis uten å kappe bort stokkene, de har jo også i mitt hus fungert i over hundre år. Hvis man skulle fjerne leiren, så reduserer man jo vekten ganske mye, holder det ikke med å bare ha spon/økofiber i gulvet??

S
hei!
vanskelig å se/ forklare når man ikke ser hvordan det ser ut!
du sier at huset har stått i hundre år?
kanon hus, bedre tømmer kan du ikke få tak i som du har i huset, kjerneved!
problemet med bjelkelaget ditt er som jeg sa, ulike dimensjoner som har *satt* seg!
selv om du renser mellom så vil det ikke hjelpe!
et tips kan for så vidt være at om du tar bort gulv plankene og renser mellom bjelkene, så går du ned og setter laster i midten og trykker opp gulvet *om det går* gjerne litt mer enn vannrett.
så går du opp og legger ned nye planker i den største størrelsen som får plass, skru dem fast i bjelkene skikkelig med *gode* franske skruer! legg så sponplate 22mm og lim alt også på bjelkene!!
håper denne forklaringen kan være til hjelp!
med vennlig hilsen
speedomac

speedomac:
Jeg har et lignende fremtidig problem om/når jeg bygger på en etasje. Dagens bjelkelag er trolig litt svakt, 3x6" med en spennvidde på 3.6m. Mener du at man kan skru på ekstra planker på de eksisterende for å stagge dem? Så i mitt tilfelle kunne man trekke dit 2x6" på begge sider med en bunt franskskruer? Holder det? Hva tror du om å bygge på dagens 3x6" med en liggende 2x3" (lime og skru) og så trekke dit en solid 2x8" på den ene siden av den påbygde bjelken?

Nå har jeg i alle fall bestilt 45x220 6,5m lange for å forsterke mitt mellomgulv med, tenker å bygge "bokser" mellom eksisterende stokker som ligger på cc120cm, setter bjelkene i samme høyde som stokkene og skråkobler med cc60cm. Har en spennvidde mellom stokkveggene på 6,10m, skal feste bjelkene mot veggen med bjelkesko og ankerskrue "lange".

Er jeg ute og sykler eller virker det som en god konstruksjon?

Kommer til å fjerne leireklining så bjelkene får plass og lar resten være igjen for lydisoleringens skyld og vil også legge tilbake sponet i gulvet.

Krysskolven ikke sett plank i mellom da går det å lime og skru i dem

Jeg er enig, men jeg håper ikke at TS fortsatt venter på svar siden han/henne startet tråden i 2007

Ja jeg så det nå :) gikk etter datoen det var startet 21 des tenkte ikke på årstallet

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.