Det der er vel skinnen som man skal ha for best lyddemping

Syllisolering har flere funksjoner

stoppe fukt
stoppe trekk/fylle ut sprekker

Akkurat, lyddemping. Synes det var merkelig med fuktsperre på plåt.

Takk for alle svar, har nå ytterligere et spørsmål :)

Jeg har ryddet bort hele den gamle veggen, men blir litt usikker på hvordan veggskjelettet til den nye skal festes.

Der jeg har tenkt at den nye veggen skal sitte, finnes det ingen stendere (i veggen diagonalt) der jeg kan feste de nye innvendige veggskjelettet. Er det nok at jeg fester dem i tak og gulvstenderen, eller skal jeg sette inn nye stendere i den nærliggende veggen også, slik at jeg kan feste de to side-stenderne i disse?

Nå er det gips der jeg skal feste veggskjelettet.

hei igjen, er det noen som har tips om hvordan man skal gå frem med problemet ovenfor, dvs om man trenger å feste sidereglene langs tilstøtende vegg eller om det holder å feste den i takregelen og bunnregelen?

Takk på forhånd! (beklager at jeg "bumper tråden")

man fester dem i veggen.. Også her med gummiduk alt. fugemasse for lydens skyld.. 4/5 skruer på 3 meter holder fint

så jeg må sette inn en ny bjelke i veggen som jeg skal feste den nye veggen i?

Mikael_L
Jeg ville satt fast reglen mot tilstøtende vegg i gulv, tak og så med 2-3 vanlige gipsankre i gipsen på eksisterende vegg.
Litt puslete, ja...
Men bor for eksempel 3 hull, på (ca) høyden 60, 120, 180 cm fra gulv, i reglen.
Plasser den på korrekt posisjon, merk ut plass for gipsekspandrene gjennom hullene.
Ta vekk reglen, monter ekspandere og monter deretter til slutt reglen permanent.

Noe som tetter mellom regel og vegg sen, reduserer lyttbarheten mellom rommene. Enten et mykt bånd mellom regel og eksisterende vegg, eller å dra en akrylfuge i vinkelen etterpå (eller både og).

det er nok å smøre litt lim bak og sette inn et par gipsskruer..Det er ikke et tilfluktsrom vi bygger her

Mikael_L
zankan skrev:
det er nok å smøre lim bak og sette et par gipsskruer..Det er ingen tilfluktsrom vi bygger her
Hvordan fungerer det da?
Å skru gips mot regel med gipsskrue går jo bare fint, men å feste regel mot gips, med gipsskrue, kan vel ikke være like briljant ... :confused:

En enklere variant av det jeg foreslo er vel bare å dra på et par skikkelige strenger med akrylfug eller PL400 eller noe lignende på reglen, så trykke den mot veggen og skru bare oppe og nede på svillen/hammerbåndet. Ingen gipsanker.
Da kan det bli vanskelig å demontere veggen i fremtiden uten å ødelegge gipsplaten på den gamle veggen, men hvis veggen ikke er midlertidig, så spiller det vel ingen stor rolle.

limet holder listen på plass permanent. Tar man typen trelisteskrue og skrur sakte litt skrått inn i gipsen og ikke trekker for hardt sitter den tilstrekkelig. Skruene fikserer inntil limet har herdet. Når det gjelder akryl fugemasse så er det ingen høydare å lime med egentlig da den har en tendens til å slippe etter en stund.

Etter hvor lang tid ville latexfug/akrylfug slippe? Min erfaring er at jo lenger den sitter, desto verre sitter det. PL600 bygger vel på samme teknikk, men har raskere tørketid.

Ønsker man å rive huset når man tar ned reglene, så bruk noe lim som Casco Superfix eller PL400.

/Kent

Hei jeg har fått opp reglene nå, kjørte med 8mm spikerplugg for syll/hammarband, for sidene skrudde jeg skrått ned i nærliggende veggs syll samt opp i hammarbandet. Tok også bort gips og satte diagonale regler i nærliggende vegg slik at jeg kunne skru i treskruer 70mm fra sidereglene inn i nærliggende vegg. Sidene sitter nå på tre steder i nærliggende vegg (begge sider) og da jeg brukte 2"4" regler er det stabilt så inn i bomben :)

Takk for alle svar! nå er det på tide å anskaffe OSB samt gips!! klør i hendene :P

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.