Hei, jeg er ny her samt ny innen byggsamfunnet :)

Jeg har nettopp kjøpt en ny leilighet der jeg har revet en vegg mellom to soverom, nå er det på tide å sette opp den nye veggen. Men når jeg leser på internett blir jeg litt forvirret. Soverommet hvor jeg skal sette opp veggen har betongtak samt betonggulv, veggene er av gips.

Hva jeg hadde tenkt var å sette opp med treverk, begynne i gulvet og taket så sette opp planker mellom. Men nå har jeg lest om fuktproblemer? iom betongen og treverk.

Det har tidligere vært garderober direkte på betongen siden 70-tallet (kjeller under) uten problem, kan det være problem med treverk direkte på betonggulvet?

Hvis ikke hvilke skruer passer bra for å feste planker i betongen (både tak og gulv) tenkte mest på hvor grove de bør være, må kjøpe bor for dem :)

Takk på forhånd!

Legg sylltetning mot gulv og takregel (syll og hammarband) der den møter ren betong. Innfesting gjøres med spikerplugg 8mm cc60. Denne settes rett igjennom regel, noe som gjør at du kan bore gjennom reglen inn i betongen i ett moment.

Ikke skal du regel med bord, men du mener vel reglar type 2"X3"?

takk for svaret, det stemmer at jeg ikke skal kjøre med planker uten med regler av tre. Tenkte at man ellers skulle bruke stålregler. Hva synes dere er smidigst. er regler av tre smidigere?

Regler av plåt sies å fungere bedre med hensyn til lyd, demper støy bedre.

ok får tenke på det, men som det ser ut i dag så blir det nok tre, og akkurat 2x3"

så tenkte be om tips på lengde av spikpluggen. 8mm diameter har jeg, så dybden da: høyden på lekten ca 50mm om jeg er korrekt ute, holder da 80mm lengde på spikene eller skal jeg kjøre med 90 så at jeg får bore 40mm ned i gulvet alternativt opp i taket. eller holder det med 30mm dybde for at spikene skal ta ordentlig?

Ta du 90mm lengde.

Plåtregler er rettere, noe som også er en fordel, kan dog være litt mer bøyelig når man skal feste platene da den flekser litt i kanten. Dog får du mindre spon ved bearbeiding.

så nå og noen ser ut til å bare ha 80mm og 100mm, 100 føles litt mye og det ser ut som om 2" på regelen er 45, dvs 80-45=35 som skal være minimum for hvor man fester. Så det burde gå med 80 også? beklager at jeg spør så mye, men er vel sånn man lærer? ;)

kommer an på om det er et ytre lag på betongen som puss eller lignende porøst. så kanskje det bare blir dette du får tak i. men det merker du når du borer. Se opp for elrør og eventuell gulvvarme osv.

Tror dog ikke det er noen større problemer med en så enkel vegg som en avdelende innervegg som det ikke skal henge gør-tunge skap på osv.
Får du bare stolpene (stående stendere) så bra i lengde (litt overlengde) slik at du får banket dem på plass så kiler de jo fast veggen også.
Når man først spikrer ned spikerpluggen så synker den inn i treet noen mm ekstra også.

80mm holder bra, bruker du trestendere sager du disse noen millimeter for lange slik at du må slå dem på plass, da er det lettere å spikre/skru dem.
Dessuten blir jo veggen skikkelig klemt mellom gulv og tak så dine spikerplugger vil ikke bli belastet spesielt mye.

(Ojda, den forrige skrev tydeligvis samtidig som meg men litt raskere)

perfekt og nå til mitt kanskje siste spørsmål :)

f.eks syll 4.02m lang, tenkte da å bruke 4.04m regel, leste i en artikkel (hemsnickare på internett antar jeg) som skrev at han delte opp en 5m lang syll i 2.5m hver, altså hadde to reglar ved gulvet. de tok altså halve lengden hver. er dette ok? for meg høres det selvfølgelig ut at man skal ha en eneste lang. iom at tre er levende etc..

Takk igjen for alle svar! virkelig deilig å finne et så godt community!

hadde selv kjørt hel fullängd.

Hadde det ikke vært nok å lime bunn- og toppsvillen med settelim og så lage svillene noen millimeter lengre slik at de sitter tett? Så slipper man å bekymre seg for å bore i noen rør eller elektriske ledninger...? Det er jo tross alt bare en innervegg..

Da det i dag finnes mye bra lim så burde det være fullt mulig å lime. Selv borer jeg ca. 25 mm inn i betongen, normalt ligger nemlig vann/el minst 30 mm inn...men man kan aldri være helt sikker.

Kanskje en kombinasjon, lime og sette 3 spikerplugger oppe og nede så får man litt spenning når man borer samtidig som man er sikker på at veggen blir stående.

Å tvinge den regelen (4040 mm) med 20 mm's overmål mot innervegger (om nå målet er 4020) hadde ikke jeg gjort. Innerveggene vil sannsynligvis flytte på seg litt da.
Apterlengdene dvs standardmål er (i dette omfanget) ...3900 4200 4500... mm om det er de målene som har forvirret litt?

/Kent

P
Kiranos skrev:
Hva synes dere er smidigst. er regler av tre mer praktisk?
Den smidigste måten er å bruke 70 mm stålprofiler (helst med den høyere flensen) i tak og på gulv, og deretter sette inn 2"3" i disse. Stålprofilene festes med korte spikerplugger, og trelemmerne kan festes ved å skru en gipsskrue gjennom flensen og inn i reglen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.