Jeg har hatt samme problem da gulvene ikke stikker tilstrekkelig langt under.

Jeg kjøpte plane eike-terskler som var dypere enn karmen. De sagde jeg til på stedet og la enkelt oppå gulvene. Det er litt vanskelig, men går med en stikksag.

Så smal karm og bred terskelplanke.

• Liker
ImTheBeast
  • Laddar…
pelleulf pelleulf skrev:
Jeg hadde gjort det noen nevnte tidligere. Kjøp en bit av eik og legg mellom terskel og gulvet, den trenger å være så bred at den dekker det gamle kjøkkengulvet ca: 15mm. Sag ut eller fres et spor på undersiden så eikbiten ligger på undergulvet, mot terskelen og inn over kjøkkengulvet. Tilpass sporet slik at det blir en glippe i sporet mellom kjøkkengulvet og eikbiten så kjøkkengulvet kan bevege seg (4-5mm)
Men på denne brede eiketerskelen så antar jeg at den falsede terskelen skal ligge. Mellom karmesidene. Er det så du tenker? Terskel på terskel?

Dr Benz Dr Benz skrev:
Jeg har hatt samme problem da gulvene ikke stikker tilstrekkelig langt under.

Jeg kjøpte flate eiketerskler som var dypere enn karmen. De saget jeg til på plass og la rett og slett oppå gulvene. Det er litt vrient, men det går med en stikksag.

Så smal karm og bred terskelplanke.
Så du kjøpte en/flere eiketerskel og kappet så at man kunne legge den mellom karmesidene men samtidig dekke glippe mellom gulv og undergulv?

I ImTheBeast skrev:
Men på denne brede eiketerskelen så antar jeg at den falsede terskelen skal ligge. Mellom karmesidene. Er det så du tenker? Terskel på terskel?
Nei, legg eikestykket langs med eiketerskelen og gjør den så bred at den går inn over kjøkkengulvet, typ 15mm. Lag et spor langs med på undersiden så kjøkkengulvet går fritt.

I ImTheBeast skrev:
Så du kjøpte en/flere eiketerskel og kappet slik at man kunne legge den mellom karmene men samtidig dekke åpningen mellom gulv og undergulv?
Akkurat en terskelboks som ble kappet etter formen på karmen og hvordan den ble plassert. Den var så bred at den dekket gulvet på begge sider av karmen.

Jeg byttet dørkarmen til en 92mm istedenfor. Føles mer riktig, men det kommer virkelig til å være på håret.
Jeg har ikke pakket opp den nye karmen og dobbelsjekket.
Jeg vurderer derimot om det er bedre å fjerne åpningen rundt og regulere om. Egentlig vil jeg unngå så mye arbeid som mulig og bare få på plass en innerdør på en fin måte.

Jeg kjøpte også en falsad terskel + en rak terskel som skal plasseres under den falsade for å tette igjen gapet og gi en høyde.

S Småbrukaren skrev:
Hvor tykk er veggen? Karmen er vel ca 90-95 mm dyp. Du kan ikke jevne den med kjøkkenveggen, den må jevnes med det som finnes bak døren. Den smaleste listen du kan kjøpe er 8 mm, men det går selvfølgelig an å kløyve en foring med bordssag til typisk 3 mm, det ville passe.
105 mm er karmens tykkelse på oppvaskmaskinsiden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.