1.986 lest ·
21 svar
2k lest
21 svar
Tips for løsning av dørkarm ved oppvaskmaskin
Hei,
mellom kjøkken og vaskerom har jeg en foldedør. Denne døren ønsker jeg å fjerne og erstatte med en vanlig innerdør. Å få på plass en innerdør er ikke noe problem.
Problemet som jeg ser oppstår når jeg skal legge dørkarm. Oppvaskmaskinens dør vil støte mot nærmeste karm når den skal åpnes. Det er rett og slett for trangt.
Se vedlagte bilder.
Tips til hvordan jeg kan løse dette?
mellom kjøkken og vaskerom har jeg en foldedør. Denne døren ønsker jeg å fjerne og erstatte med en vanlig innerdør. Å få på plass en innerdør er ikke noe problem.
Problemet som jeg ser oppstår når jeg skal legge dørkarm. Oppvaskmaskinens dør vil støte mot nærmeste karm når den skal åpnes. Det er rett og slett for trangt.
Se vedlagte bilder.
Tips til hvordan jeg kan løse dette?
Hobbysnekker
· Västra Götaland
· 1 496 innlegg
Hvor tykk er veggen? Karmen er vel ca 90-95mm dyp. Du kan ikke flukte den med kjøkkenveggen uten den må flukte med det som nå er bak døren. Den smaleste listen du kan kjøpe er 8mm, men det går selvfølgelig an å kløyve en fôring med bordsag til typ 3mm så den får plass.
Som sagt er den tynneste karmen 68mm. Er veggen din for eksempel 95, så flukter du karmen mot veggen inne i vaskerommet, så kan du dytte listene som blir på kjøkkensiden mot dørhullet i stedet for at de ligger utenpå veggen.
Men med tanke på typen av dør som sitter nå, kan man anta at du ikke har så tykk vegg at dette er et alternativ.
En variant er da å gjøre som i eksempelet ovenfor, men at karmen stikker inn en bit i vaskerommet, så får man løse problemet der i stedet. Enten med lister eller bygge på veggen kanskje.
Ellers løser fugemasse veldig mye. Hopp over listene og fug/mal inn alt. Risikoen er dog at det sprekker med tiden, men da kan man ta en runde med fugemassen igjen. Eller bruk tec7 i stedet for fugemasse. Da unngår du nok problemet med sprekker, men døren blir vanskelig å fjerne den dagen det skal gjøres
Men med tanke på typen av dør som sitter nå, kan man anta at du ikke har så tykk vegg at dette er et alternativ.
En variant er da å gjøre som i eksempelet ovenfor, men at karmen stikker inn en bit i vaskerommet, så får man løse problemet der i stedet. Enten med lister eller bygge på veggen kanskje.
Ellers løser fugemasse veldig mye. Hopp over listene og fug/mal inn alt. Risikoen er dog at det sprekker med tiden, men da kan man ta en runde med fugemassen igjen. Eller bruk tec7 i stedet for fugemasse. Da unngår du nok problemet med sprekker, men døren blir vanskelig å fjerne den dagen det skal gjøres
A Albans doktor skrev:Som sagt så er den tynneste karmen 68mm. Er veggen din for eksempel 95, kan du flukte karmen med veggen inne i vaskerommet, så kan du støte listene som blir på kjøkkensiden mot dørhullet i stedet for at de ligger utenpå veggen.
Men med tanke på typen av dør som sitter der nå kan man anta at du ikke har så pass tykk vegg at dette er et alternativ.
En variant er da å gjøre som i eksemplet ovenfor, men at karmen stikker inn en bit i vaskerommet, så får man løse problemet der i stedet. Enten med lister eller bygge på veggen kanskje.
Ellers løser fuge veldig mye. Dropp listene og fug/mal inn alt. Risikoen er dog at det sprekker med tiden, men da kan man ta en runde med fugen igjen. Eller bruk tec7 i stedet for fuge. Da slipper du nok problemet med sprekker, men døren blir vanskelig å ta bort den dagen det skal gjøres![]()
Hei!I ImTheBeast skrev:Hei,
mellom kjøkken og vaskerom har jeg en foldedør. Denne døren vil jeg ta bort og erstatte med en vanlig innerdør. Å få på plass en innerdør er ingen problem.
Problemet som jeg ser oppstår når jeg skal legge dørforing. Oppvaskmaskinens dør vil slå i nærmeste foring når den skal åpnes. Det er for trangt, helt enkelt.
Se vedlagte bilder.
Tips om hvordan jeg kan løse dette?![]()
Du kan flytte inn karmen slik at den ikke flukter med kjøkkenveggen, men litt inn og liste rundt i dørhullet. Skulle karmen stikke inn i vaskerommet, må du ta den fra hverandre og klyve ned slik at den flukter med veggen i vaskerommet. Døren vil da åpnes ut mot kjøkkenet. Flytt den bare så mye inn at listen får plass, ellers kan det hende at døren ikke kan åpnes helt.
Kanskje det samme som andre har sagt, men som jeg ikke har forstått...🤔
Takk for tipsene!
Jeg har noe å gå på nå. Skal sjekke om jeg finner riktig dørstørrelse uten å trenge lekter på noen side. Jeg kommer til å rette karmen mot vaskerommet og det blir en nedforsekning på kjøkkensiden.
Jeg tror på dette
Jeg har noe å gå på nå. Skal sjekke om jeg finner riktig dørstørrelse uten å trenge lekter på noen side. Jeg kommer til å rette karmen mot vaskerommet og det blir en nedforsekning på kjøkkensiden.
Jeg tror på dette
Støtte på et problem. Med terskelen. Etter som jeg har kjøpt en 68mm dørkarm så passer ikke terskelen lenger. Dels så går ikke laminatgulvet hele veien inn under den tidligere terskelen, men det løste man med en kvartterskel for å tette glippen. Men med den nye terskelen så går gulvet absolutt ikke under terskelen fordi den bare er 68mm dyp. Kan man finne en dypere terskel for en 68 mm karm????
Medlem
· västra götaland
· 212 innlegg
Kjøp en bredere og lengre terskel og tilpass den.I ImTheBeast skrev:Støtte på et problem. Med terskelen.
Etter som jeg kjøpte inn en 68mm dørkarm så funker ikke terskelen lenger. Dels så går laminatgulvet ikke helt inn under den tidligere terskelen, men det løste man med en kvartsterskel for å tette glippen. Men med den nye terskelen går gulvet absolutt ikke under terskelen pga den bare er 68mm dyp.
Kan man finne en dypere terskel for en 68 mm karm????
Medlem
· västra götaland
· 212 innlegg
Imellom tenkte jeg. Sag til den bare. Eller legg en bit under som foreslått også. Skal du ha falsad tröskel så får det vel bli det med en ekbit foran som dekker sprekken til klinkern.I ImTheBeast skrev:
Nå i ettertid kanskje jeg burde ha kjøpt en 92mm dørkarm, men det er virkelig på håret mot dørlisten når oppvaskmaskinen skal åpnes. Alt må virkelig ha eksakte mål. Har ikke engang 1mm i margin mellom oppvaskmaskin eller list. Men hvis det hadde fungert, får man jo automatisk bredere terskel også. Ville dog fortsatt trenge en terskelforlenger for å tette gulvsprekken da også.
Med 68mm dørkarm har jeg marginer.
Jeg trenger også å legge til sidepaneler på døråpningen for å minske hullet. Nå har jeg 35mm på hver side når karmen er på plass. Det blir litt rart når listen skal på plass og spikrene ikke har noe sted å festes inn i bortsett fra karmen. Til dette har jeg 70mm karmspiker. Føles korte når døråpningen er så stor.
Eller hva synes dere?
Med 68mm dørkarm har jeg marginer.
Jeg trenger også å legge til sidepaneler på døråpningen for å minske hullet. Nå har jeg 35mm på hver side når karmen er på plass. Det blir litt rart når listen skal på plass og spikrene ikke har noe sted å festes inn i bortsett fra karmen. Til dette har jeg 70mm karmspiker. Føles korte når døråpningen er så stor.
Eller hva synes dere?
Jeg ville gjort det noen nevnte tidligere. Kjøp en bit eik og legg mellom terskel og gulvet, den trenger å være så bred at den dekker det gamle kjøkkengulvet ca: 15mm. Sag ut eller fres et spor på undersiden så eikebiten ligger på undergulvet, mot terskelen og inn over kjøkkengulvet. Tilpass sporet så det blir en glipe i sporet mellom kjøkkengulvet og eikebiten så kjøkkengulvet kan bevege seg (4-5mm)I ImTheBeast skrev:Nå i ettertid kanskje jeg burde ha kjøpt en 92mm dørkarm, men det er virkelig på håret mot dørkarmen når oppvaskmaskinen skal åpnes. Alt må virkelig være eksakte mål. Har ikke engang 1mm i margin mellom oppvaskmaskin eller foring. Men om det hadde fungert så får man jo automatisk bredere terskel også. Ville dog fortsatt trengt en terskelforlenger for å tette gulvsprekken enn da.
Med 68mm dørkarm så har jeg marginer.
Jeg trenger også å innregne sidene på døråpningen også for å minske hullet. Nå har jeg 35mm på hver side når karmen er på plass. Det blir litt knapt når foringen skal på plass og spikrene ikke har noe sted å spikres inn i bortsett fra karmen. Til dette har jeg 70mm karmskruer. Føles korte når døråpningen er så stor.
Eller hva synes dere?