Gambino skrev:
Vekker til liv en verdifull tråd....

Hvordan går det med trappen 2 år etter renoveringen? Ble trappen noe glatt med epoxy eller hadde du blandet med noe?
De blandet i noe slags farget sand som sklisikring, fungerer kjempebra. Som å gå på virkelig grovt sandpapir omtrent.

Bumpar tråden.

Skal støpe en trapp hjemme i sommer og har en fundering rundt om hvert trappetrinn bør ha et svakt fall utover? Det burde jo rimeligvis gjøre at vannet renner av trappetrinnene enklere. Men hva tror dere? Er det mulig å bygge en form som fikser dette eller gjør man det når man river betongen med en planke?

Jeg har ganske betydelig fall på mine trinn. Det var egentlig ikke meningen, men jeg er fornøyd med at det ble sånn.
Formen ble bygget horisontalt, men fallet ble ordnet når betongen ble vibrert og deretter med rivingen.

Det høres jo smart ut. Men hvis betongen er ganske fast burde man kunne ha en form med fall.

Nå må jeg imidlertid ordne med trappens form. Den eksisterende, provisoriske er helt verdiløs å gå i. Altfor slakk. Den følger en skrånings helning. Men jeg må tenke om der. Vet noen om en bra nettside for å beregne trapper der man vet høyden man skal klatre og som gir antall trinn og passende helning?

T
Man pleier vel å ha et mål på opptrinn+inntrinn+opptrinn for å få en trapp som er behagelig å gå i, og deretter tilpasse trinnhøyde/inntrinn etter hva man synes føles bra og om man skal ha åpen trapp eller ikke. Det kan jo også være forskjell på om den skal være ute eller inne, dvs om man skal gå med sko eller ikke og om man bærer ting etc.

Det er ganske enkelt å finne masse beregningsformler eller forslag hvis man søker på nettet. Den her syntes jeg var ganske hyggelig som grunnlag.

Selv skal jeg støpe en ny trapp til kjelleren og har faktisk gått rundt og sett på litt ulike utvendige trapper på utleieboliger i nærheten og målt litt samt "prøvegått" for å få en følelse for hva jeg synes er bra eller dårlig for akkurat vår trapp.

Hvordan har det gått knicklas, rommet under trappen blir det ikke rotete der? Ellers er det virkelig fint! Det har ikke sprukket? Tenker på at platen "henger" litt fra den store flaten øverst.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.