Holder på å rive ut kjellerstuen i vårt 60-tallshus. Nå er hele kjelleren innredet med nålefiltteppe og panel på veggene. Alt dette er på vei ut så jeg kan se hvordan veggene ser ut bak. Forrige eier fortalte om en oversvømmelse i kjelleren for noen år siden. Tiltaket var at man saget av alt treverk opp ca. 100mm fra gulvet. Nå når jeg river finner jeg vevtapet på avispapir direkte på betongen. På noen steder har det vært en del vekst i form av svartmugg. Dette rives ut etter hvert som, men det man kan merke er at ca. 200mm opp fra gulvet så smuldrer pussen. Trolig på grunn av fuktigheten fra oversvømmelsen men kanskje også fra fuktvandring fra betongplaten.
Når rommet er helt revet ut så er det på tide å gjøre i stand vegger og tak. Vi tenker oss pussede vegger malt med en slags silikatmaling som puster. Klinker på gulvet og eventuelt kler vi taket med en form for våtromsgips. Skal også bygge en kanal for ventilasjon og belysning langs veggene, og det blir stålregel og våtromsgips.
Spørsmålet er hvilke tiltak jeg må utføre med underlaget på veggene. Jeg antar at jeg må slå løs alt som er løst og der det er bom. Men kan jeg begynne å pusse og reparere, eller hva er best å gjøre?
Og hva skal jeg bruke for mørtel? Jeg vet ikke hva det er pusset med nå.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.