Skal installere en TYR pelletskamin i stuen.
Kaminen har en rørtilkobling for tilluft på baksiden.
Kan man ta luften direkte fra krypkjelleren som er litt fuktig.
Kan det til og med tørke opp litt da det kommer inn kald luft og kan ta opp mer fukt?
Blir det kaldere gulv på kjøpet...

Anders

Jeg er ingen ekspert men spontant kan det gå begge veier.

Hvis du fyrer da luften i krypkjelleren har høyere luftfuktighet enn uteluften, bør du redusere luftfuktigheten i krypkjelleren. Er det motsatt vil du trekke inn mer fuktig luft i krypkjelleren med de problemene det innebærer.

Er ikke det største problemet stillestående luft i torpargrunner?

blackadder skrev:
Er ikke det største problemet stillestående luft i torpargrunder?
Jeg tenker at ovnen ville suge ut luft fra kjelleren, noe som betyr at frisk luft suges inn gjennom ventilene.
Har man ventilene lengst bort fra utsuget (ovnen), så burde det jo bli litt rotasjon der nede.

Nei, nei, nei!, må jeg protestere!

Torpargrunn skal være så tørr som mulig, noe som ofte er vanskelig på grunn av markfukt m.m. Luften som er stillestående i grunnen varmes opp noe av varmetap fra huset, gjerne en murpeis som har sin base i grunnen. Varmluften kan inneholde høyere andel fuktighet enn kald luft, før fuktigheten kondenserer mot tre m.m. (begrepet relativ luftfuktighet RF). Altså oppvarmet torpargrunn = mindre fuktig. Ny luft utenfra er kaldere og følgelig betyr dette at mer fuktighet felles ut. Som grunnregel kan man ha at: Fukt kan ikke ventileres bort, men VARMES bort. Det kan selvfølgelig være bra å ventilere i betydning "få luft til å flytte seg" men det er varme som er nøkkelordet.

Jeg ville ABSOLUTT ikke ta tilluft fra krypkjelleren/torpargrunnen, derimot kan man ta tilluft utenfra om man ønsker.

Hør gjerne med f.eks. anticimex som håndterer mange fukt- og muggsopp/hussvampskader, jeg kan garantere at de vil si det samme.

For å løse problemer med fukt i torpargrunn kan man bruke plast på mark, den såkalte "Trygghetsvakten" eller avfukter.

Vennlige hilsener Ilam

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.