O
Hei!

Vi har fjernet et rør som har gått gjennom gangen og ønsker å begynne å restaurere gangen. Mitt spørsmål er rett og slett: hvordan tetter man hullene på en penest mulig måte? Hvilke forskjellige teknikker/tilnærminger kan man bruke?

• Rødmarkerte hull i taket i en gang etter fjernet rør, med tråd festet mellom markeringene.
Mats-S
Ser ut som det er gips eller spåntak ... ?

- Sag ut hullene så du får dem firkantede og med rette kanter. (Sjekk nøye så du ikke sager av noen ledning ...)
- Sett noen planker over hullene (ovenfor takplaten) som støtte for de nye tilpassede bitene. (Obs, vær forsiktig så du ikke skrur deg i fingeren ... har skjedd meg noen ganger når jeg var stresset :oops:
- Sag til nye biter som passer i hullene.
- Skru opp de nye bitene i støtteplankene du satte dit tidligere.
- Sparkle og mal.

DONE :)

• Liker
order66 og 1 annen
  • Laddar…
O
Mats-S Mats-S skrev:
Ser ut som det er gips eller spåntak ... ?

- Sag ut hullene sånn at du får dem firkantet og med rette kanter. (Sjekk nøye så du ikke sager av noen ledninger ...)
- Sett noen plankebiter over hullene (over takplaten) som støtte for de nye passbitene. (Obs, vær forsiktig så du ikke skrur deg i fingeren ... har skjedd med meg noen ganger når man var stresset :oops:
- Sag til nye biter som passer i hullene.
- Skru opp de nye bitene i støttelistene som du satte på tidligere.
- Sparkle og male.

DONE :)
Det høres jo ikke umulig ut for en hobbyfikser! Jeg vurderte om man skulle trenge en snekker kanskje. Men tar de engang på seg så små jobber?

Jeg tror det er gipsplater i taket, så da kjøper jeg litt planker og en gipsplate bare? Men skal dobbeltsjekke det. Men det går å kjøpe sponplater ellers antar jeg?

O order66 skrev:
Det høres jo ikke umulig ut for en hobbyfikser! Jeg funderte på om man ville trenge en snekker kanskje. Men tar de engang på seg så små jobber?

Jeg tror det er gipsplater i taket, så da kjøper jeg litt materialer og en gipsplate bare? Men skal dobbeltsjekke det. Men det går an å kjøpe sponplater i stedet antar jeg?
Ja du tar en tilsvarende plate. Det finnes ulike tykkelser på gipsplater så mål det også. Jeg selv har 9mm gipsplater i taket og de rakkerne finnes ikke lenger. Har måttet ta 6mm gips og fylt med sparkel. Tips, skjær støttebiten først og bruk som mal i taket. Da vil den passe perfekt.

• Liker
order66 og 1 annen
  • Laddar…
Mats-S
T Tompafix skrev:
Tips, skjær ut passbiten først og bruk som mal i taket.
Glemte den "lille" detaljen, bra observert Tompafix :)
O order66 skrev:
Det høres jo absolutt ikke umulig ut for en hobby-fikser!
Hobbysnekkere klarer ofte mye mer enn de tror, med litt veiledning og litt ekstra selvtillit kommer man langt.
Den største fordelen med å ha jobbet som proff er at man kan se framover og planlegge for kommende steg slik at man slipper å gjøre om, gjøre riktig. Det sparer oss en god del tid, men sluttresultatet kan ofte bli det samme :)

Men som jeg skrev, pass på fingrene ... fy fasen hvor vondt det gjør når man har skrudd fast fingeren gjennom neglen, må legge i revers i skrumaskinen med eneste ledige hånden og skru ut skruen fra fingeren ... :sweat::sweat::sweat:

Sist redigert:
  • Liker
order66
  • Laddar…
O
Mats-S Mats-S skrev:
Savnet den "lille" detaljen, bra lagt merke til Tompafix :)

Hobbysnekkere klarer ofte mye mer enn hva de tror, med litt veiledning og litt ekstra selvtillit kommer man langt.
Den største fordelen med å ha jobbet som proff er at man kan se fremover og planlegge for kommende steg så man slipper å gjøre det om igjen for å gjøre det riktig. Det sparer oss for mye tid, men sluttresultatet kan ofte bli likt :)

Men som jeg skrev, pass på fingrene ... fy faen så vondt det gjør når man har skrudd fast fingeren gjennom neglen, må legge i revers i skrumaskinen med eneste ledige hånden og skru ut skruen fra fingeren ... :sweat::sweat::sweat:
Heldigvis fikk jeg vite at naboen som er håndverker kan hjelpe meg og da tenker jeg å passe på å være med og lære!

• Liker
Tompafix
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.