Noen tidligere eier har tettet en ventilasjonsluke i murpipen med en bit lettbetong, men ikke murt den helt sammen. Deretter har de tapetsert murpipen og senere også bygget den inn med sponplate, så det var ikke synlig.

Vi har fjernet sponplaten og tapeten og tenkte å male murpipen, men hvordan gjør vi med hullet? Hva skal man bruke for mørtel?

For øyeblikket benyttes ikke skorsteinen til fyring, men i fremtiden vil vi kanskje installere en ovn i rommet ved siden av og bruke en av de andre røykkanalene i skorsteinen om det er mulig. Påvirker det valget av mørtel?

Firkantet ventilasjonshull i en murstock, delvis fylt med lettbetong, synlig uferdig med sprekker rundt kantene, ved siden av treveggpanel.
 
Claes Sörmland
Da velger du kalkbruk som er lett å åpne senere. Bland med visp og murer fast litt tegl eller lignende i hullet.

Vanlig C-bruk som er enklere å få tak i funker også, men det er litt hardere.
 
  • Liker
mrsnhp
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Da velger du kalkbruk som er lett å åpne senere. Blande med visp og mure fast litt tegl eller lignende i hullet.

Vanlig C-mørtel som er enklere å få tak i funker også, men det er litt hardere.
Vi kommer ikke til å fyre i akkurat denne kanalen, så jeg tror ikke vi trenger å kunne ta opp hullet igjen annet enn eventuelt "gjøre om og gjøre riktig" hvis noe viser seg å være feil gjort.

Jeg funderer mer på om man må ha noe spesielt for at det skal tåle eventuell varme. Vi har f.eks. allerede en sekk Finja "Laga vägg" og (selvfølgelig) en pose Husfix som vi har kjøpt til annet, men det står ikke noe om skorsteiner på dem så det er kanskje ikke så passende? Eller blir det ikke så varmt bare fordi man fyrer i en annen kanal?
 
  • Liker
Jjjonas5420
  • Laddar…
Claes Sörmland
Husfix er vel plast i har jeg for meg så det passer ikke i murstokker.
 
  • Liker
mrsnhp
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.