D
Hvordan skal jeg gå frem for å få det riktig? Jeg vil feste terskelen

gulvet er flytende, så jeg kan ikke feste terskelen i gulvet.

• Dørkarm og trinn med gul teip på gulvet, viser utfordring med å feste en dørlister til et flytende gulv.
A
Når jeg monterte tersklene hjemme boret jeg først hull for skruen gjennom parketten ned til sponplaten, deretter en 18mm (går minst like bra med annen størrelse) gjennom bare parketten.
Da blir det bevegelsesfuge rundt skruen.

Det har fungert bra i minst 6 år nå.

• Liker
Henibell
  • Laddar…
D
Ah det er jo så klart en variant. Jeg skulle dog ønske å unngå skruer og i stedet lime terskelen.

A
Det kan du gjøre med vanlig montasjelim, men da vil terskelen låse gulvet mot dørkarmen. Er nok ikke noe problem så lenge bevegelsesfugen er tilstrekkelig stor på den andre siden av gulvet.

D
Du mener at om det finnes bevegelsesmarginal i slutten av den linjen så fungerer det å kile fast biten som stikker inn under døren.

Altsp om det finnes bevegelsesmarginal i slutten av rød og grønn pil?

• Dørterskel med bevegelsesmarginer angitt med røde og grønne piler og gul tape på gulvet, viser hvordan en del kan kile fast under døren.
D
Jo, men en slik tape forhindrer jo også at gulvet flyter.

D Derbyboy skrev:
Jo men en sådan tejp förhindrar jo også at gulvet flyter.
Hvordan da? Teipen er elastisk. Brukes ofte for skinner på gulv etc.

Monteringslim forhindrer definitivt bevegelse ved sammenligning

D
Ja i de tilfellene beveger skinnen seg med gulvet men i dette tilfellet kan ikke terskelen bevege seg siden den da er teipet fast og kilte fast (mellom karmen).

A
D Derbyboy skrev:
Alttså om det finnes bevegelsesmargin i slutten av rød og grønn pil?
Nei det veien tapen går nedover til høyre i bildet

D
Ah såklart, jo i den retningen er det bevegelsesfuge men avstanden er kanskje 7 meter.

D
Jeg tenker at det ville være et alternativ å sage en renne rett innenfor terskelen og så lime terskelen i den resterende delen.

• Dørterskel med en rød strek markering for hvor en rille skal sages. Gul tape ligger på gulvet ved siden av terskelen.
  • Liker
ahalle
  • Laddar…
A
D Derbyboy skrev:
Ah såklart, jo åt det hållet finns det rörelsefuge men avstanden er kanskje 7 meter.
Jo større avstand desto større fuge trengs.

Det der med skinnen er smart! Det burde gå å lage en hjemmelaget variant av kährs T-list, men med terskelen.

D
Tror du ikke på å gjøre en fig under terskelen og så lime terskelen Ibsen-delen som blir igjen?

Den delen som blir igjen er jo så forholdsvis liten at den kan skrives fast i sponet under.

A
Jo så kan du gjøre! Da sitter den ensomme lille gulvbiten fast i sponen og terskelen sitter fast i den uten å låse resten av gulvet

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.