Lånte et bilde fra nettet. Holder på å bygge et sadeltak over terrassen.

Noen funderinger og lurer på om noen vennlige sjeler kunne spre litt lys rundt dem.

Har snekret ganske mye gjennom årene, men har egentlig aldri tenkt på hva alle tingene heter på fagspråk. I tillegg har jeg merket når man googler at «kjært barn, mange navn».

Hva kaller man den bjelken som pilen peker på? Og også de som sitter ut fra veggen i samme høyde?

Og hvilken høyde (underside) bør man sette den på hvis man i fremtiden kanskje vil glasere inn terrassen. Er 200 cm for lavt? Eller skal man sette mer sømsmonn. Til å begynne med tenkte vi å ha det åpent. Jeg tenker standardmål på karmer. Vil slippe spesialbestilling. En dør bygger jo også på gulvet tenkte jeg, og da blir som jeg tenker 200 cm for lavt. Dette er den største nøtten ærlig talt å knekke.

Hvordan fester man taklektene i bjelken i mønet hvis man bygger som på bildet? Eller er det en fordel å legge den oppå? Vil egentlig ha så lav byggehøyde som mulig, men likevel så høyt under taket som mulig. Vanskelig å beskrive i tekst. Takvinkel blir ca. 22 grader.

Skål til dere i vårheten. Holder på å svette meg bort.

//Erber :beer::D
 
  • En trekonstruksjon med sadeltak under oppføring, med en tykk bjelke markert med pil, som muligens kan være en bærende bjelke.
Jeg vet ikke om den markerte bjelken har noe navn. Siden taket har en mønebjelke trengs den egentlig ikke. Stolpen som mønebjelken hviler på kan like gjerne gå hele veien opp. Bjelkene på sidene kan sies å være varianter av raft. Derimot er konstruksjonen på bildet ikke stabil. Siden det ikke finnes noen sidevegger, kreves det diagonaler (helst i takhalvenes plan) slik at stolpene blir fiksert på toppen.

Standardmålet for fri åpningshøyde for dører pleier å være 210 cm. Fordi du skal ha glasspartier senere anbefaler jeg at du sjekker målene på slike på en eller annen produsents nettside. F.eks. Willab gardens.
 
  • Liker
erber
  • Laddar…
Bildet er Skånska Byggvarors rammeverk du kan kjøpe som pakke. Den skal bygges fast i gavlen på den ene siden. Og noen annen stabiliserende regel finnes ikke. :cool:
 
Om den bygges fast i bakre gavlen blir den stabilisert i dybden. Den fremre gavlen er derimot fortsatt ikke stabil siden det er meningen at taket skal være et glasstak av noen form. Det trengs fortsatt diagonaler. Det holder med én hvis den ligger vannrett fra et innerhjørne til et ytterhjørne. Legger man dem i takets plan, noe som blir penere, trengs minst to.
 
J justusandersson skrev:
Jeg vet ikke om den markerte bjelken har noe navn. Siden taket har en mønebjelke trengs den egentlig ikke. Stolpen som mønebjelken hviler på kan like gjerne gå hele veien opp. Bjelkene på sidene kan sies å være varianter av hammarband. Derimot er konstruksjonen på bildet ikke stabil. Siden det ikke finnes noen sidevegger, kreves det diagonaler (helst i takhalvdelenes plan) slik at stolpene blir fiksert oppe.

Standardmålet for fri åpningshøyde for dører pleier å være 210 cm. Siden du skal ha glasspartier senere anbefaler jeg at du sjekker målene på slike på en eller annen produsents hjemmeside. F.eks. Willab gardens.
Jeg er inne på å bygge en pergola med saltak. Kan du forklare hva du mener med diagonalene? Gjerne tegn over på bildet eller på papir om du har tid 🙏
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.