I fjor lot vi anlegge et 4m x 6m stort område med l-støtte i skråningen mellom vår gårdsplass og hagen vår. I år er tanken at vi (jeg) skal bygge en carport med saltak på toppen. Se grov skisse nedenfor (ja, den skal ha tak også). Vi tenkte oss takstein på taket fra starten, men er nok mer inne på å bruke shingel istedenfor for å holde vekten nede. Snøsone 1,5 (Bohuslän).
Tanken er at jeg skal gjøre alt selv. Selve konstruksjonen og det faktiske snekringen bør ikke være noe problem - jeg har bygget terrassebord, planker, gjerder og trapper og jeg har svart belte i YouTube - men jeg er ekstremt usikker på dimensjonene.
Planen er å bruke 95x95mm stolper - 5 stolper på hver langside og deretter ytterligere 2 stolper imellom på den kortsiden som skal være lukket.
Opprinnelig plan var å feste stolpene med stolpesko direkte i oversidene på l-støttene, men det føles litt risikabelt å feste disse i l-støttene - er det risiko for at det sprekker? - så den siste planen er å legge solide impregnerte bjelker (95x95) oppå l-støttene. Disse skrus/boltes fast i l-støttene og deretter festes stolpene i denne "rammen". Kanskje med tapper i hver stolpe-ende som stikkes ned i rammen og deretter solide bolter rett gjennom. Men jeg vet ikke hva som er "tilstrekkelig"...
Tror dere dette kan funke? Hvordan ville dere gjort det?
Og hva tror dere om tykkelsen på stolpene? Blir det sterkere å bruke limtrestolper på 90x90 i stedet for "vanlige" stolper på 95x95? Eller må jeg øke tykkelsen mer enn det for at carporten ikke skal rase ved første kraftige vindkast?
To av tre sider skal deretter dekkes med planke-lignende vegger, med panel med overlapp, som er åpne i over- og underkant. Skjevstivere i hjørnene.
Hammarbandet som takstolene skal hvile på har jeg tegnet med dimensjonene 45x170. Tilstrekkelig, eller må jeg forsterke dem ytterligere?
Og apropos takstolene... Overrammen har jeg tenkt å bruke 45x170 til, og underrammen 120mm. Vi vil også ha litt høyere fri takhøyde inne i carporten, slik at vi f.eks. kan heise opp et par kajakker, eller en takboks, så jeg tenkte å flytte underrammen opp 400mm. Fungerer det?
Dette prosjektet gjør at jeg ligger søvnløs om nettene...
Så hvis noen kunne gi litt råd om dette, kanskje jeg kan få i alle fall en natts full søvn. Det hadde vært deilig!
Jeg hadde droppet tankene på stolpesko og valgt å støpe ned pilarer med pilarjern.
95*95 funker sikkert til stolper, men det pleier å se pinglete ut.
Jeg ville heller valgt vanlig saget uhøvlet virke, bygg f.eks. stolpe som settes sammen av 2 stk 50*150 med en 50*100 imellom, da blir det også lett og smidig å feste og forankre det stående hanebjelken.
For å få carporten til å tåle vinden synes jeg du bør skråstille.
Hvis du virkelig skal ha mange stolper på langsidene, burde du sørge for å få stolpene rett under takstolene. Jeg synes det i stedet rekker med 6 pilarer og stolper til din carport, sett 3 på hver langside. På kortsiden trengs ingen ekstra stolpe.
Jeg hadde droppet tankene på stolpesko og valgt å støpe ned stolper med stolpejern.
95*95 fungerer sikkert til stolper, men det pleier å se spinkelt ut.
Jeg ville heller valgt vanlig saget uhøvlet virke, bygg for eksempel stolpe som settes sammen av 2 stk 50*150 med en 50*100 mellom, da blir det også lett og smidig å feste og forankre det stående hammarbandet. For å få carporten til å klare vinden synes jeg du skal skrå avstive.
Om du virkelig skal ha mange stolper på langsidene burde du sørge for å få stolpene rett under takstolene, jeg synes at det i stedet holder med 6 stolper og stolper til din carport, sett 3 på hver langside. På kortsiden trengs ingen ekstra stolpe.
Takk for svar!
Tanken er å utnytte mest mulig av overflaten, så jeg vil helst ikke støpe stolper på innsiden av l-støttene, men sette stolpene på l-støttene.
Skråavstivere tenkte jeg sette i hjørnene (se min illustrasjon, selv om de kan være litt vanskelige å se der). Eller tenkte du deg skråavstivere på andre steder utover hjørnene?
Ja, jeg er litt inne på å bygge sammen stolper på den måten du beskriver.
Hvis jeg bare bruker tre stolper på langsidene er jeg redd for at veggene/planket mellom stolpene vil svikte/bøye seg, i og med at tanken er at de bare skal være forankret i stolpene, med luft over og under. Tre stolper på langsidene innebærer jo ca 3 m mellom stolpene...
Planket mellom stolpene kan du lett forsterke med en ordentlig skråstøtte til midtstolpen på langsiden eller med et solid kryss av f.eks. 50*100 på kortsiden.
Planket mellom stolpene kan du lett forsterke med en ordentlig skråstiver til midtstolpen på langsiden eller med et solid kryss av f.eks. 50x100 på kortsiden
Jeg skal tenke på antall stolper. Det gjør meg egentlig ingenting at takstoler og stolper ikke linjerer med hverandre. Det skal jo til takrenner og slikt, så takstolene vil ikke være veldig synlige fra utsiden. På innsiden derimot...
Noen tanker om dimensjonene på bjelken og takstolene? Bjelke: 45 x 170 og overrammer i samme dimensjon. Her er jo mitt ønske om å flytte opp underrammen 400mm noe som antagelig påvirker valg av dimensjon?
Jeg bygde en carport for 20 år siden.
Doble trykk 45*95 som stolper, limt og skrudd sammen. Den ene 195 mm lengre enn den andre.
Montert med den korte utover og så lagt 45*195 langsgående. 4 stolper fordelt på 7,25 lengde.
Vegg på ene siden og baksiden samt skråbånd på andre kortsiden. Har stått stabilt siden da.
Limtredrager i mønet med stålkonstruksjon i forkant som holder den og så 45*145 som takbjelker.
Da synes jeg at du skal hoppe over høvlet virke, slamfarge fester mye bedre på saget
Ja, jeg bygde et plank for et par år siden, med høvlede stolper og saget ytterpanel, som ble malt med slamfarge. Fargen festet jo helt klart bedre på det sagede enn det høvlede virket...
Ja, jeg bygde et plank for et par år siden, med høvlede stolper og saget ytterpanel, som ble malt med slamfärg. Fargen festet seg jo helt klart bedre på det sagede enn det høvlede virket...
Falu rödfärg ser jo dog ut til å selge en farge som heter Falu Rödfärg Träfasad som skal fungere på høvlet virke. Ikke en ekte slamfärg, men linoljebasert, og tilgjengelig i samme kulører.
Jeg bygde en carport for 20 år siden.
Doble trykke 45*95 som stolper, limte og skrudde sammen. Den ene 195 mm lengre enn den andre.
Ble montert med den korte utover og så la jeg 45*195 langsgående. 4 stolper fordelt på 7,25 lengde.
Vegg på den ene siden og baksiden samt skråstag på andre kortsiden. Har stått stabilt siden da.
Limträbalk i mønet med stålkonstruksjon i forkant som holder den og så 45*145 som takbjelker.
Ja, kanskje er det et alternativ å lime og skru sammen egne stolper av to 45x95. De blir jo riktignok bare 90x95 da, men det holder kanskje fint, med tanke på at jeg har såpass mange stolper. Om du kjørte med 4 stolper over 7,25m lengde, kanskje det er ok for meg å kjøre med 5 stolper på 6 m?
Og enklere å lage plass for hammerbåndet om man gjør det slik...
Falu Rödfärg ser jo ut til å selge en maling som heter Falu Rödfärg Träfasad som skal fungere på høvlet treverk. Ikke en ekte slamfärg, men linoljebasert, og tilgjengelig i samme kulører.
Men hvorfor komplisere med noe annet enn vanlig saget treverk og slamfärg som jo sannsynligvis er best og billigst både nå og ved fremtidig vedlikehold?
Men hvorfor krangle med noe annet enn vanl saget trevirke og slamfarge som jo sannsynligvis er best og billigst både nå og ved fremtidig vedlikehold?
Majoriteten av treverket i byggevarehandelen er vel høvlet så jeg tenkte at det var lettest å få tak i... Også takstolene skal males og der er jo planen å bruke høvlet trevirke. Jeg er dog ikke den som er den - jeg kan endre meg
Majoriteten av virket i bygghandelen er vel høvlet, så jeg tenkte at det var lettest å få tak i... Også takstolene skal males, og der er jo planen å bruke høvlet virke. Jeg er dog ikke den som er den - jeg kan endre meg
Har du vurdert hvor mye mer tid og penger det koster å vedlikeholde en planke som er malt på begge sider (med noe annet enn slamfarge eller tjære)
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.