Til en århundreskiftevilla hadde jeg laget takstoler i passende firkantvirke som jeg skjøtet "halvt i halvt" type bildet litt lenger opp i tråden.

Det blir jo pent og ligner originalen. Du finner det hos trelastforhandleren ellers må du lime sammen noen planker,

Skal man bolte dem sammen?

Det er jo f.eks enkelt med hjelp av internett lett å beregne dimensjoner for vanlige bjelker men blir jo ikke like enkelt med stokker når det avviker fra standardstørrelse på bjelker.

Kan du få opp en limtre i mønet og bytte av i limtreets ender? Da trengs ingen konvensjonell takstol med hanebjelke..

mr.Ola skrev:
Kan du få opp en limtre i takåsen og veksle av i limtreets ender? da trengs det ingen konvensjonell takstol med hanebjelke..
Det blir jo tidstypisk for et århundreskifteshus eller ?? ;)

• Liker
mr.Ola
  • Laddar…
pandalus skrev:
Skal man bolte dem sammen?

Det er jo for eksempel enkelt med hjelp av internett lett å beregne dimensjoner for vanlige bjelker men det blir jo ikke like enkelt med stokker når det avviker fra standardstørrelse på bjelker.
La dem bli overdimensjonerte om det ikke ser altfor stort ut. Regn på standardvirke men lim sammen to planker slik at du kan kjøre dem halvveis inn. Så skruer du fra begge sider bare.

Burde gå og få tak i noe grovere modeller..helst vil man jo ikke lime..

Ja det finnes som standard men kan muligens bestilles hos din trelastforhandler. Men saga har normalt ellers skjærer de opp uten tvil.
Finnes også som limtre men saget får et mer riktig utseende med litt sprekker og ujevnheter.

• Liker
pandalus
  • Laddar…
mexitegel skrev:
På den tiden var det "sticketak" eller spåntak også kalt som gjaldt. Hvor lang tid det tok å lage alle spån til en låve på 30x10 meter kan jeg ikke engang fantasere om.
Det fantes jo maskiner som produserte spån.

https://www.youtube.com/watch?v=eTCgiBBEwXY

Joda, en helt lik stod hjemme på gården. Men likevel :).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.