18.493 lest ·
18 svar
18k lest
18 svar
Takstol ved langsgående loft?
Beregning av passende dimensjon må vi nok be noen andre om hjelp medRobert141 skrev:
Utsparingene ville jeg løse ved rett og slett å kappe svillen på hver side av bjelken og feste den til påsveisede ører på bjelken. En gjeng skruer burde dra hele konstruksjonen ganske stivt sammen? Bruker du to bjelker kan du jo dessuten sveise en bjelke eller henge en limtrebjelke mellom stolpene for å gjøre det hele enda mer stabilt?
Problemet er vel at også veggen på den andre siden trenger tilsvarende stivhet for ikke å gi etter? Den står jo også fritt opp og skal ta imot takets last?
Det burde derfor være enklest å lage hele konstruksjonen i sammenboltede bjelker der også takstolene ved åpningen lages i metall? Da blir jo konstruksjonen som i et større varehus eller maskinhall og ganske lett å beregne for en konstruktør.
Kan du ikke be om byggetillatelsestegningene fra huset du har på bildet fra kommunen så ser du jo hvordan konstruksjonen er løst?
Sist redigert:
Bra idé, skal sjekke med byggesøknad
Det er jo sant at også den andre siden trenger lignende løsning da denne også i praksis er svekket på grunn av loftsåpningen. Helst vil jeg finne en god løsning som ikke gir meg problemer med frakt av tungt materiale til øya. Metallbjelker er egentlig ikke det optimale fra den synsvinkelen. Men jeg setter pris på tankene dine og jeg lærer hele tiden om kreftene som virker fra taket.
En annen løsning kunne være å sette flattjern eller stålbånd diagonalt over trestenderne, da spesielt på gavlene fra langveggens bjelker ned mot svillen. Noen som har erfaring med dette?
Det er jo sant at også den andre siden trenger lignende løsning da denne også i praksis er svekket på grunn av loftsåpningen. Helst vil jeg finne en god løsning som ikke gir meg problemer med frakt av tungt materiale til øya. Metallbjelker er egentlig ikke det optimale fra den synsvinkelen. Men jeg setter pris på tankene dine og jeg lærer hele tiden om kreftene som virker fra taket.
En annen løsning kunne være å sette flattjern eller stålbånd diagonalt over trestenderne, da spesielt på gavlene fra langveggens bjelker ned mot svillen. Noen som har erfaring med dette?
Hei!
Nå sitter jeg i samme situasjon som Robert141 gjorde for snart 6 år siden.
Huset som jeg holder på å tegne er 12,3m x 7,5m med en hems i den ene enden på ca en tredjedel av arealet.
Åpen planløsning med åpen opp til mønet gjennom hele huset. Det som binder sammen huset på langsidene er ved hemsen, men resten av veggene.
Går det an å løse? Hvordan gikk det for Robert141, eller har noen andre vært borti lignende utfordringer?
Tips?
Nå sitter jeg i samme situasjon som Robert141 gjorde for snart 6 år siden.
Huset som jeg holder på å tegne er 12,3m x 7,5m med en hems i den ene enden på ca en tredjedel av arealet.
Åpen planløsning med åpen opp til mønet gjennom hele huset. Det som binder sammen huset på langsidene er ved hemsen, men resten av veggene.
Går det an å løse? Hvordan gikk det for Robert141, eller har noen andre vært borti lignende utfordringer?
Tips?
Klikk her for å svare