murak
Skal bygge w takstoler med spikerplater og lurer på om det skal være ankerspiker eller ankarskruv til dette?

Jeg har skruv hjemme men fikk en kommentar om at det er best med spiker som gjorde meg fundersam.

Si ifra om det trengs tegning. Takk for raskt svar.

Det er nok mest en smakssak.
Men med ankarskrue vil jeg utstede en advarsel:
Jeg hadde ankarskrue fra Biltema da vi bygde garasjen vår.
Vi hadde takstoler fra Takstolsfabrikken i Nässjö, men festet dem i bjelken med metallvinkler og Biltemas ankarskrue.
Og en stor del av skruene, kanskje de fleste, har mistet hodet siden.

Kjøp Heco (på Jula) eller Gunnebo i stedet!

Sist redigert:
  • Liker
murak
  • Laddar…
murak
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det er nok mest en smakssak. Men med ankarskrue vil jeg advare: Jeg hadde ankarskrue fra Biltema når vi bygde vårt garasje. Vi hadde takstoler fra Takstolsfabrikken i Nässjö, men festet dem i bjelken med platevinkler og Biltemas ankarskrue. Og en stor del av skruen, kanskje de fleste, har tapt hodet siden.

Kjøp Heco (på Jula) eller Gunnebo i stedet!
Takk for raskt svar!

Høres bra ut. Skruen er kjøpt hos xl-bygg og jeg har nøye forklart hva de er til for. Spurte faktisk om skallene vrir seg av lett eller ikke, og han forsikret at det var god kvalitet.

at skallene vries av kan jo også skyldes at man har skrutrekkeren i borremodus og ikke i med momentinnstilling
kjører man med full fart så blir det tvertstopp når skruen kommer inn til platen og en stor påkjenning på skruehodet i motsetning til når man skrur i tre

jeg ville ha brukt ankarskrue

T tergo skrev:
att skallarna vrids av kan jo også bero på at man har skrutrekkeren i borrelås og ikke med momentinnstilling
kjører man med full fart så blir det tverrstopp når skruen kommer inn til platen og en stor påkjenning på skruehodet til forskjell mot når man skrur i tre

jeg ville brukt ankerskrue

t
Biltemas ankerskrue var i hvert fall verdiløs for en del år siden og gikk av nesten bare man så på den. Kanskje kan det ha vært et lite parti som jeg og KnockOnWood hadde kommet over eller om det var mer utbredt, vet ikke det dog.

Bowser
H hydrolift skrev:
Biltemas ankarskruer var i hvert fall verdiløs for noen år siden og gikk nesten av bare man så på den. Kanskje kan ha vært et lite parti som jeg og KnockOnWood klarte å komme over eller om det var mer utbredt, vet ikke det dog.
2016 kjøpte jeg deres ankarskruer... gikk ikke an å bruke til noe som helst... kjøpte den kun fordi jeg befant meg i varehuset.. første og eneste gang jeg kjøper skruer derfra (andre ting er derimot bra!)

Den eneste grunnen til å bruke skrue foran spiker er om du en gang vil løsne på festene.
Ellers går det både raskere og enklere å spikre.

Det skal gå opp i opp. Ankarspiker 4mm er å likestille med ankarskrue 5mm i alle fall ifølge beslagprodusent. Vi brukte ankarspiker på alle steder der vi hadde to hender fri og to føtter på bakken. Skrue når man sto på stige 5m opp hvor det kanskje ikke er like lett å svinge hammer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.