Framme der takstoler skal lages til vårprosjektet. Har en bod med bredden 2,7 meter og vil ha et tradisjonelt saltak på dette.
Hva anbefales for dimensjon av den kunnskapsrike på takstolvirket. Kommer til å bygge med 22 graders helling om også dette spiller inn.
Takk på forhånd for innspill.
Hva anbefales for dimensjon av den kunnskapsrike på takstolvirket. Kommer til å bygge med 22 graders helling om også dette spiller inn.
Takk på forhånd for innspill.
Ikke for at jeg er noen dimensjoneringsekspert, og noe beregningsprogram eier jeg heller ikke, men først og fremst trenger man å vite hvor du skal bygge slik at man tar hensyn til riktig snølast. Hvis du bor i den nedre halvdelen av Sverige ville jeg selv, med den lille bredden på 2,7 m du nevner, brukt 45x120 som hanebjelke og 45x145 som takstolsben samt satt et V-formet fagverk omtrent på midten av takstolen. Det burde være mer enn tilstrekkelig sterkt. Noen ingeniør på forumet kan kanskje gi et mer utførlig svar.
Erfordres fagverket, det V-formede som nevnes på denne bredden og disse dimensjonene jeg har vært inne på som nevnes i svaret. Om så er tilfelle blir det lille, men likevel loftsrommet vanskeligere å ta vare på, tenker jeg. Spikerplater på begge sider og skikkelig med ankarskruer i disse, hva sier ingeniørene på forumet om å bruke 45*145 som takstolsben og 45*120 hanebjelker. Kan jeg, om ytterligere støtte trengs, klare meg med to vertikale stolper av 45*120 mellom takstolsben og underkant på hanebjelkene. Disse plasseres midt mellom mønet og hjørnet der hanebjelken og takstolsbenet møtes.
Jeg tror det kan funke med bare spikerplater, men ville selv ha bygd med V for sikkerhets skyld. Med V mener jeg en regel i midten av hvert bein skrått ned mot hanebjelken, ikke en V under hvert takstolsbein. Men mye loftsrom blir det jo ikke...
Om vi antar at du bor i snøsonen 2,5...
45x120 i hele takstolen, spikerplater 100x240x2,0 ved tilkoblinger overramme/underramme, spikerplate 80x200x2,0 i mønet. Takstoler på c/c 1200 mm.
Regnet med tre i K24 og takstein på taket.

Så hadde jeg gjort, men det endelige valget er opp til deg!
45x120 i hele takstolen, spikerplater 100x240x2,0 ved tilkoblinger overramme/underramme, spikerplate 80x200x2,0 i mønet. Takstoler på c/c 1200 mm.
Regnet med tre i K24 og takstein på taket.

Så hadde jeg gjort, men det endelige valget er opp til deg!
Jeg tenkte også å regne ut en takstol for deg, bare for å få en idé om dimensjoner.
Mitt program kan bare regne på 14° eller 27°, derfor har jeg valgt 14° ettersom det lasttilfellet er verre.
Snøsone 3.5, tungt tak (tegl eller betongtakstein), K12 virke, dvs. omtrent like med veldig fint ukvalifisert sagbrukstømmer.
Alle dimensjoner ble 45x120.
Mitt program kan ikke håndtere mindre dimensjoner enn 45x120, så jeg er ganske overbevist om at du kan bruke 45x95 i underrammen. Bærebredde er også satt til 120mm (den minste programmet klarer), men det spiller ingen rolle, bærereaksjonene er lave på et så smalt tak.
Som du ser, og nå er vi to, så klarer det seg bra med 45x120 i denne korte spennvidden.
Da jeg ikke kan lage en 22° kan du enten se dette som en veiledning om dimensjoner eller så tegner du den om til 22 etter beste evne.
Mitt program kan bare regne på 14° eller 27°, derfor har jeg valgt 14° ettersom det lasttilfellet er verre.
Snøsone 3.5, tungt tak (tegl eller betongtakstein), K12 virke, dvs. omtrent like med veldig fint ukvalifisert sagbrukstømmer.
Alle dimensjoner ble 45x120.
Mitt program kan ikke håndtere mindre dimensjoner enn 45x120, så jeg er ganske overbevist om at du kan bruke 45x95 i underrammen. Bærebredde er også satt til 120mm (den minste programmet klarer), men det spiller ingen rolle, bærereaksjonene er lave på et så smalt tak.
Som du ser, og nå er vi to, så klarer det seg bra med 45x120 i denne korte spennvidden.
Da jeg ikke kan lage en 22° kan du enten se dette som en veiledning om dimensjoner eller så tegner du den om til 22 etter beste evne.
Prima med dette forumet altså, hva skulle hobbysnekkeren gjort uten all hjelpen man kan få her. Bygde takstoler 45*120 med ytterligere en vertikal støtte mellom mønet og undersiden. Spikerplater på begge sider og ankervrider. Ble sannsynligvis overdimensjonert til min lille bod, men heller det egentlig.
Er hytta bare 2,7 meter bred kan du bygge takstoler av nesten hva som helst. Som sammenligning er takstolene i min carport bygget av 145x45 på cc 2,4 henholdsvis 3 meter. Den er 5,4 meter bred og har stått i fem år nå uten synlig deformasjon av taket.
Klikk her for å svare