Hei,

Jeg vurderer å bygge en enklere sovehems samt lagring, og ville gjerne ha litt veiledning rundt dimensjonering.

Forutsetninger:
- Eksisterende takstoler: ca 40x115 mm
- Spennvidde: ca 3 m
- Avstand mellom takstoler: opptil ca 1 m
- Rommets størrelse: ca 3 x 7 m
- Yttervegger i lecablokker som noen deler kan hvile på (ca 10 cm per ende)

Plan:
- Den ene siden: lagringsloft ca 3,7 x 3 m
- Andre siden: sovehems ca 2 x 3 m (midlertidig bruk, maks to voksne)
- Merk at noen takstoler sitter tettere pga en gammel skorstein som vil bli fjernet.

Min nåværende forståelse i henhold til retningslinjene fra svensk tre:
- Man bør ned til ca 2,1 m spennvidde med 45x120 mm ved cc 600 mm
- Limtre 115x115 mm cc 600 mm skal fungere med spennvidde over 3 m, men det føles spontant overkill?

Mine tanker:
- Sette inn flere bjelker mellom eksisterende takstoler (f.eks. i bjelkesko) for å redusere cc-avstanden
- La konstruksjonen delvis hvile på lecaveggene der det er mulig

Spørsmål:
- Hvordan ville dere forsterket dette på en rimelig måte for både lagring og et enklere sovehems?
- Holder det å bygge opp til cc 600 mm med f.eks. 45x120 eller bør man gå grovere?
- Er limtre aktuelt her eller unødvendig?
- Noe spesielt jeg bør tenke på angående innfesting i/mellom eksisterende takstoler?

Legger ved bilder for sammenheng. 3,18 m er lengden på tenkte bjelker, men spennvidden er 3 m.
Det "tomme" bildet er AI-generert bare for å få en oversikt over utformingen.

Takk på forhånd!

• Håndtegnet diagram på rutete papir, viser planlegging av loft med oppmerkede områder for forvaring og soveloft, inkludert mål og avstander mellom bjelker.
  • Treningsrom med benkpress, manualer og vaskerom med vaskemaskin og tørketrommel, samt oppbevaringshyller under et loft fullt av esker.
  • Loftrom med synlige takbjelker, lyse vegger, og en benk med vask under et vindu.
Sist redigert:
Lurer på i hvilket land virket er 40*115?

Det er ingen dum idé å sette bjelkene tettere, jeg tror ikke at du trenger en masse balksko hvis du har ca. 10 cm opplegg på lecaveggen uten det holder nok å sette nye bjelker mellom de gamle og skru-lime på en plate der du skal ha soveloftet.

Husk på syllpapp eller noe annet kapillærbrytende mellom steinveggen og trebjelkene.

• Liker
Ollwal
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Lurer på i hvilket land treverket er 40*115?

Det er ingen dum ide å legge tettere, jeg tror ikke du trenger en masse bjelkesko hvis du har ca 10 cm opplegg på lecaveggen, det holder nok å sette nye bjelker mellom de gamle og skru/klipe på en plate der du skal ha soveloftet.

Husk på tørris eller noe annet kapillærbremsende mellom steinveggen og treplankene
Ja, jeg har forstått at det er en uvanlig dimensjon. Bygningen er i Skåne :)
Ved litt mer nøyaktig måling ser jeg at de er litt bredere enn 40mm, men ikke helt 45mm som en "vanlig" bjelke.
På den ene siden var det 9 cm opplegg og på den andre 6 cm akkurat der jeg målte. Det varierer nok litt over hele veggen.

Glemte å nevne at takstolene og de kommende bjelkene ikke hviler direkte på lecaveggen, men at det er en åskrapp (om det heter så?) i tre som de ligger på.

Så du tror det hadde fungert å bruke 45x120 med cc 600? Jeg ser ikke noe problem hvis det skulle svikte litt, men det må i det minste ikke kollapse.

Legger ved lathunden som jeg fant.

• Appskjermbilde som viser alternativer for gulvbjelker til altan og bolig, med valg for sentrumsavstand og virkesstørrelse, samt resultatlister for dimensjoner.
Sist redigert:
Totoms fem med tre meters spennvidde og en meters avstand holder, det er jo bare å henge seg med nevane i en regel lagt på høykant og prøve, om du liker svikten og vil ligge og kose deg på soveloftet med tre spennvidde er jo et annet spørsmål

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.