hva skal jeg velge, 240 eller 250 i takhøyde? tenkte å sette spon+gips på veggene hva synes dere om det?

ulfi skrev:
hva skal jeg velge, 240 eller 250 i takhøyde? tenkte sette spon+gips på veggene hva synes dere om det?
Hei, er ikke helt med på spørsmålet, har du ikke innertak enda, er det underbygging?
Ser man på nyere hus som finnes ute så har man nesten utelukkende 2,50m nå for tiden.
Jeg ville tatt 2,5m høyden, det gir større høydeforskjell enn hva man kan tro de 10cm.
Man bruker oftest OSB-plater i veggene, ikke sponplater.

Selvfølgelig skal du velge en høyere takhøyde! Det gjør en stor forskjell, selv de ynkelige 10 centimeterne. Ta gjerne enda høyere, veldig mange har 2.60-2.70 i takhøyde på nybygg i dag.

:)

Selle skrev:
[quote author=ulfi link=1143792339/0#0 date=1143792338]hva skal jeg velge, 240 eller 250 i takhøyde? tenkte å sette spon+gips på veggene, hva synes dere om det?
Hei, er ikke helt med på spørsmålet, har du ikke inne tak enda, er det under bygging?
Ser man på nyere hus som finnes ute så har man nesten utelukkende 2,50m nå for tiden.
Jeg ville tatt 2,5m høyden, det gir større høydeforskjell enn man kan tro de 10cm.
Man bruker oftest OSB-plater i veggene ikke sponplater.[/quote]

er osb-platene dyrere enn k-plyfa?
og hvilken tykkelse finnes de i?

OSB platene er noe billigere enn kryssfiner. De pleier å ha en tykkelse på 11mm (11x1197x2440)

Bredden 1197mm er for å gi en sprekk mellom platene på 3mm.

ja, da kanskje man skal kjøpe dem i stedet! skal sjekke hva de koster her i kiruna. det er jo så inn i helvete dyrt sammenlignet med i sørlige sverige.

Vi har 2800 nede og 2600 oppe, 2500 i kjelleren..

Hva for lengde på stående stendere skal man ha ved 240 cm takhøyde? Man har jo et hammarband liggende oppå som mellombjelkelaget ligger på... Gipsen er 240 cm.
Rart dette...
syll 45 mm stående stender 240 cm hammarband 45 mm... 2490 mm blir det.
Minus 28 gles minus 13 gips minus 15 parkett (plate på mark) 2434 mm... ??

Hvor lange skal man gjøre stenderne. Ingen snekkere står vel og sag alle stående stendere?
De bestilles vel 240 cm??

Selv valgte jeg uten noen særlige funderinger 240 i takhøyde. Da når jeg opp i taket når jeg står på gulvet. Dessuten blir det mindre luft å varme opp...

Hvor lange skal man lage stenderne. Ingen snekkere står vel og sager alle stående stendere?
De bestilles vel 240cm??
Visst kan man bestille ferdigkappede stendere. Men dels er det ikke alle byggevarehandlere som har den servicen, dels så skal jo noen ha betalt for å kappe stenderne uansett.
Tenk på at når du kjøper "vanlig" trevirke som er for eksempel 2500 er dette kun grovkappet. Målet kan variere; kanskje 2505 til 2520. Så man kan ikke slenge disse inn i produksjonen direkte, de må justeres.

Og nok sager man alle stående stendere. Å kappe de hundretalls stendere som trengs til et hus tar vel i høyden en time. Dette er et av de mindre delmomentene når man bygger et hus.

andersmc skrev:
Selv valgte jeg uten noen spesielle overveielser 240 i takhøyde. Da rekker jeg opp i taket når jeg står på gulvet.
Hvorfor vil man rekke opp i taket når man står på gulvet? *nysgjerrig* :)

(ser for meg at jeg selv da kun ville trenge 2 m i takhøyde *fnis*)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.