Hei, har nylig kjøpt et hus med tilhørende garasje, tegningen forestiller overetasjen.
Som dere ser, er eksisterende innvendig høyde i overetasjen 2050mm, noe som er i minste laget for å kunne innrede og utnytte til daglige formål.
Hvilke muligheter tror dere det finnes for å øke takhøyden (helst til 2400mm men også 2200mm er akseptabelt) ved å flytte opp hanebjelken?
Er fremgangsmåten lik min skisse - mer eller mindre?
Eller må også over- og underrammer forsterkes i så fall?
I underetasjen er det en stålbjelke gjennomgående på midten av garasjen - så jeg har tenkt å avlaste 2 takstoler om gangen med jekk og bygge om under forutsetning av at det er gjennomførbart.
Vil henvende meg til en konstruktør i så fall for å få eksakte beregninger, men tenkte få en første vurdering her.